BasBQ
Beef en Steak

varkens en kip grillworst

vandaag voor het eerst grillworst gemaakt, 2 soorten gemaakt, kippengrillworst met kaas en varkensgrillworst met ham en kaas.

C278Zj.jpg


1 kg kippendij
30gr grillworstkruiden (vuurenrook)
100 gram kaas
50 ml water
16 gram colorozo zout
chick mix bbq kruiden uit smokey goodness

2kg varkenssnippers 30%
60gr grillworstkruiden (vuurrook)
200 gram kaas
150 gram ham
100 ml water
32 gram colorozo zout
piggy mix bbq kruiden uit smokey goodness

ik heb eerst het vlees door de 5mm plaat gemalen, vervolgens met de kruiden en het zout gedurende 5 minuten gekneed in de mixer
3r4AG6.jpg


het vlees weer terug gekoeld en vervolgens door de 3mm plaat malen en nogmaals kneden, nu met de ham en kaas er bij door
Cfb6zM.jpg


weer laten koelen en vervolgens heb ik het in nylon darmen gedaan en een nacht in de koelkast laten hangen zodat het het zout en de kruiden in kan trekken
86nUE5.jpg


vervolgens de worsten in een warmwaterbad op 80 graden koken totdat de kerntemperatuur 74graden is en dan snel terugkoelen
wZHdC0.jpg


even een voorproefje gedaan en de smaak is super. morgen ga ik de worsten grillen, foto's volgen

de worsten door de bbq kruiden gerold en vervolgens de worsten 20 minuten in de bbq afgegrild op 200 graden
2hBJf0.jpg


s6Krss.jpg


ondertussen ook nog even walchers gilde spek en zeeuws spek gemaakt
jjlLaD.jpg
 
Ham erdoor? Spannond!
 
Ziet er zo al lekker uit ;).
 
ziet er goed uit
 
Dat zijn mooie worsten, ik had wel de kaas en de ham in wat fijnere stukken gesneden maar dat is een kwestie van smaak.
 
Oef, dat ziet er heerlijk uit!
 
Lekker!!!
Lust ik
 
martinh123 zei:
Wel mooi die worst.
Welke kaas heb je gebruikt zat er nog genoeg smaak aan de kaas??
Ik heb belegen kaas gebruikt en er zat nog genoeg smaak aan, ook lekker smeu?g


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wow, dat ziet er lekker uit.
Nu heb ik geen vleesmaler, zou dat ook te doen zijn door een keukenmachine te gebruiken?

De kopvariant wil ik graag een keer maken.
 
Ik weet dat het topic inmiddels alweer wat ouders is.
Kan je ze invriezen? En op welk deel van de bereidinh doe je dit. Ik weer uit ervarinf van grillworst van de slager dat zodra het in de vriezer is geweest het wat minder lekker word?
 
RicooCardoo zei:
Ik weet dat het topic inmiddels alweer wat ouders is.
Kan je ze invriezen? En op welk deel van de bereiding doe je dit. Ik weer uit ervaring van grillworst van de slager dat zodra het in de vriezer is geweest het wat minder lekker word?
Ik doe ze na het afkoken en afkoelen in de nylon darm in de vriezer.
Voor het afgrillen ontdooien en kruiden (eventueel eerst een dun laagje olie om de rub te laten plakken)
 
Zo doe ik dat ook... minder lekker na invriezen komt denk ik omdat die worst van de slager na het afgrillen (wat veel slagers ?berhaupt niet doen trouwens) worden gevroren. Als je diezelfde worst na ontdooien weer even krokant bakt (indirect en hoog) dan smul je daar ook veel meer van!
 
@anketje, kan je mij vertellen wat voor darm je hebt gebruikt voor de grilworst? Ik ben verschillende winkels aan het af zoeken maar zoveel maten en soorten...
 
Zo dan, lekker hoor.
Ziet er prima uit.
 
Lekker!
Ik wil ook graag weten welke darm je hiervoor best gebruikt?
 
Deze gebruik ik altijd.

https://www.vuurenrook.nl/nl/nylon-darm-transparant-kal-80-60-geklipt-25st-gril.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan