BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw smoker

 

J_G

Sprokkelaar
Berichten
25
Hallo allemaal,
Ben verleden jaar begonnen met de bouw van een smoker, dikke 250 liter ketel gescoord, en daar een deksel in gemaakt.

m7MLaRM.jpg

rI85OYd.jpg


Nu moest daar nog een firebox aan gemaakt worden en na enig rekenwerk zou deze om en nabij de 80 liter moeten zijn, laten we nou net geen ketel hebben van 80 liter maar wel 2 van 60.
dus bovenkanten eraf geslepen en 2 ketels aan elkaar gelast, de afgeslepen bovenkant kan gelijk als asla dienen.

24876540790_e6833da00a_z.jpg


Na het aanlassen van de box kwam ik er later achter dat deze er niet geheel recht aanhangt maar een beetje scheef gegaan is, het is me teveel moeite om hem er weer af te slijpen en er recht aan te hangen het is maar een vuurbox.

Schoorsteentje erop gemaakt.

25078933791_75c3465eed_z.jpg


Gaatje gemaakt om de warmte en de rook richting smokeketel te krijgen.

25172182035_f937c7d599_z.jpg


vandaag weer verder gegaan maar ben vergeten foto's te maken, die houd je te goed, heb de smoker op poten aan de aanhanger gelast deurtje in de vuurbox gemaakt en het gat van de box naar de smoker wat vergroot.
Heb ondertussen wat temperatuurmetertjes besteld.
Zoek alleen nog een rooster van 1m15 lang bij 48 cm of 2 van van 80cm bij 48 cm dat is volgens mij nog beter.
Ga nog hoeklijn in de smoker lassen om het rooster op te kunnen laten rusten.

Als er mensen zijn die nog handige tips hebben of spullen weten die handig zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag.
 
Mooi project!
 
mooi project en al behoorlijk zichtwerk.
ben benieuwd naar de afwerking.

 
Gaaf project! Succes !
 
Wat een gave smoker. Het leven is zoveel mooier met 2 rechterhanden...... :)
 
Richard Soeteman zei:
Wat een gave smoker. Het leven is zoveel mooier met 2 rechterhanden...... :)

En een werkplaats met goed gereedschap. :-? !

Mooi project.
 
Top project, ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien
 
Richard + 1
 
Ben er nog wel verder mee gegaan maar even geen foto's genomen was ook niet echt de moeite waard verder, als het weer een beetje meewerkt van het weekend,dan ga ik de boel eens lekker opstoken om van de verf af te komen.

En mbt de 2 rechterhanden zeg ik altijd dat het grootste nadeel van mij is dat ik zo handig ben.
 
Stapje verder, vanwege tijdsgebrek zullen de updates wat langzaam verschijnen maar ik doe mijn best om iedereen op de hoogte te houden.
De grote smoke ketel zat nogal wat verf en aanslag op, had eerst geprobeerd dit mechanisch te verwijderen maar dat was geen succes.
Dus ? de brand erin ! ruimte gevuld met hout, beetje spritus als starter en de ketel heeft gedurende de dag rustig staan branden waardoor ik de verf er met een steekmesje af heb kunnen schrapen, is nog niet helemaal kaal maar dit is met een schuurmachine op te lossen.

9C1WG4pl.jpg


Verder een smoorklepje op de smoke stack gemaakt.

k6EYH6am.jpg
 
aLceEYem.jpg


Even snel wat verf op de aanhanger gekwakt, en deze gaat nog verder netjes afgewerkt worden.

Eerst eens kijken wat ik op de kale ketels moet gaan smeren als bescherming, heb daar eerlijk gezegd nog niet over nagedacht.

GTTRu5Zl.jpg

i283IJhl.jpg
 
De eerste BBQ sessie is in zicht voor dit monster!
 
Riestad zei:
De eerste BBQ sessie is in zicht voor dit monster!

Was het maar waar, ik ben er nog niet met deze smoker, ben driftig op zoek naar roosters, heb zelfs al eraan gedacht om een winkelwagentje te "kopen" voor een euro.
Zit niet in mijn aard om dat te doen dus the search continous.
Komt allemaal wel langzaam in zicht maar is nog een lange weg te gaan eer ik hier iets van vlees in gooi.
 
Die roosters hebben een bepaalde naam, ze staan hier op het forum weet zo even niet hoe.

Iemand ?


Je bedoelt de roosters om op te grillen ...

Ik zou even bij Cranebroek kijken die hebben veel maten op voorraad.
 
Riestad zei:
Die roosters hebben een bepaalde naam, ze staan hier op het forum weet zo even niet hoe.

Iemand ?


Je bedoelt de roosters om op te grillen ...

Ik zou even bij Cranebroek kijken die hebben veel maten op voorraad.

Ik bedoel inderdaad de roosters om te grillen, aan de hand van de roosters kan ik mijn roosterdragers gaan lassen, en crannenbroek is mij ietsjes teveel uit de richting (hoofddorp)
 
Vandaag toch nog weer iets verder gekomen, heb de vuurkist van een redneck sluiting voorzien.
WxxORf4l.jpg


Lucht voorziening gemaakt.

WE4u4TFm.jpg
 
wfbGUekm.jpg


Aan de binnenzijde het gat naar de smoker vergroot.

FaMQXIAl.jpg


Aan de binnenzijde een baffle plate gemaakt.

YynwJxzl.jpg



Verder her en der wat verf en roest verwijderd en in de roestomvormer van de action gezet, heb hele goede ervaringen met dat spul.

jWXhuGgh.jpg


Afgezien van wat hittebestendige verf en die roosters ben ik zo goed als klaar, het is geenzins de bedoeling om een perfekt afgewertke smoker te krijgen, ik ging echt voor de amerikaanse redneck look.
 
Terug
Bovenaan Onderaan