BasBQ
Beef en Steak

Paar vragen van een beginnende kamado gebruiker

 
 

Odea

Sprokkelaar
Berichten
48
Aangezien google me in de steek laat (of mijn eigen zoek kwaliteiten  :> ) maar even de vragen hier.

Allereerst, ik heb een BGE L in een tafel gebouwd en ik doe hier netjes een hoes overheen, nu valt me wel op dat de afgelopen malen dat ik de hoes er afhalen om de Q aan te steken (in deze periode van regen) er behoorlijk wat water in de 'rand' van de hoes staat. Verder zit er condens op het ei zelf (en op het metaal e.d. dus ook). Ik vraag me af of de hoes niet juist averechts werkt  :-S. Voor de volledigheid, de Q zelf is niet overdekt (op dit moment), wel iets wat ik overweeg te gaan doen op termijn... Denk dat als de overkapping er zou zijn ik de hoes in elk geval achterwege zou laten :-?

Als tweede vraag, en deze mogelijk nog wel meer dan de eerste ??n waar wat meningsverschillen over zijn.... Wanneer is houtskool 'klein' en wanneer begint het gruis? Ik heb zojuist de twee zakken (??n aangebroken, ??n nieuw) in dozen gedaan. Ik had dozen over en op deze manier kan ik Groot -> midden -> klein sorteren zonder dat ik elke keer met mijn halve lijf in een zak moet verdwijnen.

Behalve dat het me opviel dat ??n van de twee zakken veel grotere (en meer grote) brokken had dan de ander was op het einde best wel wat 'klein grut' over. Ik heb het niet gewogen maar voor mijn gevoel was best wat in totaal.

Van af wanneer beschouwen de meer ervaren leden hier het als gruis en smijten ze het weg? En zijn er mogelijk nog andere nutten of manieren om iets uit het kleine grut te halen? Het stof is neem ik aan volkomen nutteloos maar als ik me hier in vergis hoor ik dat natuurlijk ook graag B-)

Ben benieuwd naar jullie meningen / ervaringen :)
 
Mijn Primo stond in het begin ook onder een hoes, is handig om de boel droog te houden al je geen afdak hebt.
Maar inderdaad de hoes zorgt er ook voor dat er vocht onder blijft zitten.
Het mooiste zou zijn om de hoes te gebruiken als het vochtig is (regen) en eraf te halen zodra het droog is, in de praktijk is dit nagenoeg niet te doen.
Ga jij om vier uur 's nachts je bed uit om de hoes over je BBQ te doen als het begint te regenen?
Je zou beter ipv. een hoes een grote visparaplu kunnen gebruiken, maar dan zit je weer met de wind.
Gewoon in de regen laten staan is dan praktisch gezien de minst slechte oplossing (een afdakje is toch erg fijn).

Over houtskool, ik vind houtskool gruis als het door de gaten van het kolenrooster heen valt.
Dat wil niet zeggen dat houtskool wat net niet door de gaten valt voor mij de minimale grootte is.
Ook de algehele samenstelling van je houtskool speelt een belangrijke rol (verhouding tussen de hoeveelheid grote en kleine brokken)

In de praktijk komt dit voor mij neer op ongeveer 3x3 cm brokken gemiddeld als minimale grootte.
gruis wat door het kolenrooster heen kan vallen probeer ik sowieso te mijden, vooral als de brokken richting de bodem van de zak kleiner worden.

Verder gebruik ik altijd een zakschepje om het houtskool in de BBQ te doen, op deze manier schep je dus groot en klein door elkaar heen vanuit de zak in de BBQ
dit resulteert erin dat je minder gruis aantreft als je de bodem van de zak bereikt.
Het afknippen van overtollig zak materiaal als je houtskool in de zak begint te slinken is ook wel handig, dan hoef je niet "elke keer met je halve lijf in een zak te verdwijnen".
52331%20Zakschepje_ui.jpg



 
Voor mij is gruis het formaat dat in de gaten van mijn kolenrooster gaat zitten en dus de luchtstroom beinvloed.

Ik doe het iets anders dan Ewald. Ik leg grof houtskool op het kolenrooster, daar gaat medium op en wat fijner daarop om aan te steken.

Zo heb ik maximale luchtstroom door mijn rooster en komt het fijnere spul ook op.

Ik heb van die handschoenen met plastic op de handpalm van de welkoop om mijn houtskool te pakken. Dat scheelt eem berg wegwerphandschoenen per jaar. Ja, ik ben milieubewust

Hoezen doe ik al jaren niet meer aan. Condens doet meer schade dan een buitje.
Heb wel een keramische BGE dop op mijn bastard zitten als ik hem niet gebruik. Gietijzeren gaat na gebruik de schuur in.
 
noskos zei:
Ik doe het iets anders dan Ewald. Ik leg grof houtskool op het kolenrooster, daar gaat medium op en wat fijner daarop om aan te steken.

Hier zat ik ook aan te denken inderdaad, ik heb het nu gesorteerd in 'mega', 'groot', 'middel' en 'klein' :D

Met als idee het ook in die volgorde in de kamado te leggen (wanneer hij een keer wat leger is, hij is nog best wel vol volgens het 'smijt het er maar in' principe gevuld  :blush:

Die handschoenen vind ik nog wel een idee, ik heb net het zoveelste paar de prullenbak in gesmeten.
 
Ik gebruik de Kickash Basket. Die vul ik buiten het ei. Lekker met Mn klauwen in de zak met kolen graaien. Grote stukken eerst. Dan het kleine spul er over heen. Paar keer met het mandje kloppen. Alles wat er dan uit valt in in mijn ogen ?gruis?.

Om het ei schoon te maken gebruik ik een stofzuiger. Eerst zoveel mogelijk as er uit scheppen. De rest met de stofzuiger.
 
Geen ervaring met het opbergen van een kamado, was het maar zo ;) Maar wel in het bezit van een overkapping. BBQ hangt daar keurig droog in een tafel. De smoker heb ik keurig onder een hoes in de schuur staan, droog.

Houtskool is idd een dingetje. Ik bestel tegenwoordig bij houtskool.nl , daar krijg je garantie op grootte (te klein = nieuwe doos). Ervaring leert ook dat een doos houtskool minder gruis veroorzaakt dan een zak.

Ik stort ook altijd af in een opbergbox. En vul de starter altijd eerst met gebruikte kooltjes van de vorige sessie, even flink schudden om de as eraf te halen, alles wat er door valt is gaat dan weg.
Verder houd ik als regel aan dat de starter luchtig gevuld moet zijn, te veel gruis is te kort luchtflow, dus dan gaat-ie niet aan.
 
Bobvt78 zei:
Houtskool is idd een dingetje. Ik bestel tegenwoordig bij houtskool.nl , daar krijg je garantie op grootte (te klein = nieuwe doos). Ervaring leert ook dat een doos houtskool minder gruis veroorzaakt dan een zak.

Grappig dat je dit zegt, mijn eerste zak (doos eigenlijk dus) was van houtskool.nl en daar zaten echt veel meer en veel kleinere stukken in dan de zak die ik bij mijn eitje heb gekregen, dit is blijkbaar een zak die ze zelf importeren / rebranden of what ever, ik kon er geen merk op herkennen in elk geval; https://www.kamadowinkel.nl/product-categorie/rookhout-houtskool/

Overigens was ik me niet bewust van een garantie o.i.d. dus dat is ook wel een interessante :-?

Voor een overkapping moet ik echt even kijken, ik ben niet onhandig maar dit zou wel weer een project zijn van een bepaald formaat waar ik me toch van afvraag of ik het niet beter kan laten doen. Staat toch heel erg in het zicht, moet een hoop wind kunnen vangen (woon redelijk dicht bij de kust) e.d. maar goed, vermoed dat ik daar nog wel paar weken over aan het wikken en wegen ben :>
 
De houtskool haal ik uit de zak en bewaar ik buiten in een afgesloten ton, hierdoor komt er geen vocht bij de houtskool.
kunststof-ton-60-liter-blauw.jpg


Bij gebruik haal ik de houtskool eruit met werkhandschoenen, scheelt weer zwarte handen.  ;)
En het gruis blijft in de ton liggen, zodra de bodem is bereikt gaat dit in de groene bak.
b_53918.jpg


En na de barbecue sessie haal ik de houtskool er altijd uit en gooi het in een emaille braadpan die ook droog wordt opgeborgen. Dit deed ik nooit met mijn Big Green Egg, maar de Caliber is na volledig afsluiten na enkele uren nog steeds flink warm waardoor ik deze nog niet binnen kan zetten.
 
Odea zei:
Voor een overkapping moet ik echt even kijken, ik ben niet onhandig maar dit zou wel weer een project zijn van een bepaald formaat waar ik me toch van afvraag of ik het niet beter kan laten doen. Staat toch heel erg in het zicht, moet een hoop wind kunnen vangen (woon redelijk dicht bij de kust) e.d. maar goed, vermoed dat ik daar nog wel paar weken over aan het wikken en wegen ben :>

Hoeft niet te moeilijk te zijn. Ik woon ook dicht bij de kust en mijne staat er al ruim 6 jaar.
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar de belangrijkste dingen vond ik;

- Zet de palen op draadeinden en zet die weer in het beton (bijv. een stuk regenpijp ingraven en volstorten), dan staan je palen vrij van de grond en blijven ze langer goed.
- De stevigheid van de palen / dak constructie bereik je door het plaatsen van schoren (schuine balkjes)
- Zorg voor voldoende afschot (dakschuinte) zodat het water weg kan lopen (1cm per meter is de regel, maar in praktijk doe je beter 5 a 10)
- Bedenk of je een dicht of doorzichtig dak wilt, dit ivm lichtverlies.

Mijne stond in een paar daagjes en ik heb er al jaren plezier van.
 
Bobvt78 zei:
Hoeft niet te moeilijk te zijn. Ik woon ook dicht bij de kust en mijne staat er al ruim 6 jaar.
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar de belangrijkste dingen vond ik;

- Zet de palen op draadeinden en zet die weer in het beton (bijv. een stuk regenpijp ingraven en volstorten), dan staan je palen vrij van de grond en blijven ze langer goed.
- De stevigheid van de palen / dak constructie bereik je door het plaatsen van schoren (schuine balkjes)
- Zorg voor voldoende afschot (dakschuinte) zodat het water weg kan lopen (1cm per meter is de regel, maar in praktijk doe je beter 5 a 10)
- Bedenk of je een dicht of doorzichtig dak wilt, dit ivm lichtverlies.

Mijne stond in een paar daagjes en ik heb er al jaren plezier van.

Dank voor de input, grootste probleem dat ik heb is inderdaad met de schoren, ik heb als het gaat om houtbewerking (zaagtafel e.d.) niet de juiste spulletjes om goed te zagen... Nu hoeft dat niet erg te zijn als ik het goed uitteken e.d. en de hornbach lekker laat zagen :D maar goed, ik moet even kijken hoe & wat precies, en ook met vrouwlief overleggen wat zij nu precies wilt.... Je tip met de regenpijp vind ik wel een goede in elk geval.
 
Is een bouwpakket geen optie? Zo heb ik een kapschuur van Douglas hout met de afmetingen van 7x3 in een dag geplaatst met dakbedekkeing.
 
Hari-Bo zei:
Is een bouwpakket geen optie? Zo heb ik een kapschuur van Douglas hout met de afmetingen van 7x3 in een dag geplaatst met dakbedekkeing.
Waar heb je die gehaald eigenlijk, heb je iets van een linkje?
 
Odea zei:
Bobvt78 zei:
Hoeft niet te moeilijk te zijn. Ik woon ook dicht bij de kust en mijne staat er al ruim 6 jaar.
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar de belangrijkste dingen vond ik;

- Zet de palen op draadeinden en zet die weer in het beton (bijv. een stuk regenpijp ingraven en volstorten), dan staan je palen vrij van de grond en blijven ze langer goed.
- De stevigheid van de palen / dak constructie bereik je door het plaatsen van schoren (schuine balkjes)
- Zorg voor voldoende afschot (dakschuinte) zodat het water weg kan lopen (1cm per meter is de regel, maar in praktijk doe je beter 5 a 10)
- Bedenk of je een dicht of doorzichtig dak wilt, dit ivm lichtverlies.

Mijne stond in een paar daagjes en ik heb er al jaren plezier van.

Dank voor de input, grootste probleem dat ik heb is inderdaad met de schoren, ik heb als het gaat om houtbewerking (zaagtafel e.d.) niet de juiste spulletjes om goed te zagen... Nu hoeft dat niet erg te zijn als ik het goed uitteken e.d. en de hornbach lekker laat zagen :D maar goed, ik moet even kijken hoe & wat precies, en ook met vrouwlief overleggen wat zij nu precies wilt.... Je tip met de regenpijp vind ik wel een goede in elk geval.

Met een verstekbak en en goede zaag (kost je samen een paar tientjes) kom je ook een heel eind.
En daarnaast is een verstek/afkortzaag altijd een goede investering. Zaagtafel gaat wel erg ver, die heb ik ook niet, en was ook niet nodig bij het bouwen.

Bouwpakket kan ook, maar dan zit je vaak aan vooraf bepaalde maten, als je zelf bouwt kun je ook zelf de afmetingen bepalen.
 
Bobvt78 zei:
Met een verstekbak en en goede zaag (kost je samen een paar tientjes) kom je ook een heel eind.
En daarnaast is een verstek/afkortzaag altijd een goede investering. Zaagtafel gaat wel erg ver, die heb ik ook niet, en was ook niet nodig bij het bouwen.

Bouwpakket kan ook, maar dan zit je vaak aan vooraf bepaalde maten, als je zelf bouwt kun je ook zelf de afmetingen bepalen.

Klopt, moet bekennen dat een goede verstekbak met goede zaag ook een optie is, weet niet waarom maar de verstekbakken die ik koop eindig ik altijd met dingen die net niet 45 graden zijn e.d. zou goed een gebruikers probleem kunnen zijn hoor. Of feit dat toen ik deze meuk kocht ik 21 was en zo goedkoop mogelijk ingekocht heb  :blush:

Bedankt voor de link naar het bouwpakket, is ook wat inspiratie, al nijg ik er wel naar om iets te maken dat mogelijk transparant dak heeft, anders is de tuin gelijk zo donker. Hoe dan ook hoeft het er niet morgen of overmorgen te staan dus voldoende tijd om me te informeren en laten inspireren :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan