BasBQ
Beef en Steak

Lams-Kebab, Tzaziki & BBQ Pita's!

 
 
 

Ginko

Kooltjesharker
Berichten
139
oV2l2AJ.jpg

Vandaag weer eens lekker de Q aangeslingerd, Pita's gebakken en een kebabspies van lamgsgehakt gemaakt. Moneyshot:


De pitas zijn gebaseerd op dit recept: https://bbq-helden.nl/recepten/pita/

250 gram tarwebloem
175 ml volle yoghurt
? theelepel zout
1? theelepel suiker
3 gram gedroogde gist (half zakje)
1 eetlepel olijfolie

Kebab is gebaseerd op dit recept: http://www.bbq-nl.com/2010/12/kebabs-van-lamsgehakt.html

Ik heb alleen de verse koriander verwisseld voor munt, omdat ik dat in huis had gehaald voor de Tzaziki.

700 gr lamsgehakt
1 eetlepel munt
2 bosuitjes
1-2 jalapeno?s zonder zaad en gehakt
3 TL verse gemberwortel
2 tenen knoflook, geperst
1 theelepels korianderpoeder
1 theelepels gemalen komijn
1 theelepels zwarte peper
? theelepels nootmuskaat
grof zout naar smaak
pitabroodjes


Aangezien het komkommertijd is, eerst wat Tzaziki gemaakt:

Ingredienten:
250 ml Griekse Yoghurt (Bij voorkeur de echte Griekse, 10% vet)
1 eetl Olijfolie
1 hele Komkommer
1 thl Citroensap
1 3e Knoflookteen (Niet teveel gebruiken!)
1 eetl Munt
Peper & Zout

1. Halveer de komkommer (over de lengte), en rasp de zaadjes eruit met een theelepel. Snij vervolgens de komkommer in kleine stukjes, blokjes, slierten, figuurtjes..wat je zelf wilt, zolang het maar in de saus kan. Schillen ook naar eigen voorkeur. (al zou ik dat dan wel doen voordat je het in blokjes snijdt B-) )

2. Plaats de komkommer in een vergiet en gooi er wat zout bij, hussel het een beetje en gooi er nog meer zout bij tot je denkt dat het overal wel tussen zit. en laat dat uitlekken in de wasbak.

3. Snij de muntblaadjes in fijne stukjes en ontvel de knoflookteen en snij het tot een derde. Bewaar de rest, voor als je er toch meer knoflook bij wilt doen.

4. Mix alles behalve de komkommer en peper & zout bij elkaar. (knoflook via knoflookpers)

5. Pak een schone theedoek, spoel de komkommer af om het zout eraf te krijgen en droog het enigzins in de theedoek.

6. Als het droog genoeg vindt, gooi het bij de rest en hussel het door elkaar.

7. Proef je saus en breng op smaak met peper & zout en door bijvoorbeeld meer munt, knoflook of citroen erbij te doen.

8. Zet het in de koelkast en laat het een paar uur trekken zodat het nog beter zal smaken.

S7bHl4r.jpg


vQjlr7T.jpg


aHYOSaR.jpg



Daarna het deeg gemaakt voor de pita's en laten gisten

GdEM4Kp.jpg


Na 2u verdeeld in 6 bolletjes

U9RLocZ.jpg


Na nog eens 2u gisten met de deegroller "rond" gemaakt en ze waren klaar voor de Q

Kreeg geen goede temperatuurmeting. Maar ik gok rond de 180 graden.

kMMFPIB.jpg


l8D8zf2.jpg


Tip vanuit het recept is yoghurt gebruiken in plaats van water, zo blijft het brood lekker flexibel..en na het opwarmen even bewaren onder een natte theedoek zodat ze weer wat slapjes worden ipv keihard.


Spiesjes erop

qaYhTsq.jpg


En het was weer eens heerlijk! En de pita's zijn supermakkelijk om te maken.

Serveertip, lekker fris radlerbiertje.

KC3iiC6.jpg
 
Dat lust ik zeker wel!
 
ziet er heel erg lekker uit, mooie foto reportage ook
 
Ziet er erg leker uit!
 
Gunst, dat was mijn receptkeuze van een hele tijd geleden, in een vorig leven =))  Grappig als dat ineens bovenkomt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan