BasBQ
Beef en Steak

Prague Powder, Bomen niet meer zien... wie helpt?

G

Geitekaas

Gast
Mensen,


Ik ben een beetje een peer wellicht maar ik zie de bomen echt niet meer. Ik wil voor de eerste keer een stuk buikspek van ongeveer 1 Kg veranderen in Bacon.
De recepten die ik zie hebben het allemaal over Prague Powder No.1.
Dus ik ben naarstig op zoek gegaan naar informatie en ik snap het gewoonweg niet.
Begrijp ik het goed:
Je kunt dat hier niet kopen.
Je kunt wel een alternatief kopen. Colcorozo geloof ik? Maar de hoeveelheden veranderen dan.

Kan iemand mij nu eens duidelijk uitleggen in het Nederlands hoe het zit en wat ik moet kopen voor mijn kilo buikspek?
Kan ik het wellicht in Engeland, Duitsland of Belgie halen? Of bestellen?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Alvast dank en groetend,

Herman
 
Deze had ik reeds gevonden! Toch dank voor je moeite.
Blijven wel veel vragen over helaas.
Ik wil overigens de bacon maken door koud te roken.

Ik zal dat instacure of Prague Powder No.1 proberen te vinden op internet.
Ik heb te weinig vertrouwen in mijzelf om ingewikkelde omrekeningen te maken met alternatieven.

Ik gebruik koudroken tot nu toe alleen voor vis en dat is altijd een succes. Nu het weer kouder wordt, is het weer tijd.


Hans zei:
 
Dat is nou precies de rede dat ik het (nog) niet aandurf, het zit wel in m'n gedachte om het eens te gaan doen maar al die verhalen over de lange bereiding tijd en de gevaren daarvan hebben me tot nu toe tegen gehouden.  :-?
Het gaat wel eens gebeuren (denk ik) :-?  :D
 
Ik heb bij mijn slager gewoon om wat kleurzout gevraagd. Hij weet dan wel wat je bedoelt. Gebruik vervolgens die converter om een beetje uit te rekenen hoeveel je nodig hebt. Het is geen rocket science en komt echt niet op de gram.
Ik heb 2 maanden terug ook iets dergelijks gemaakt (variatie op het bekende gilde spek). 4 dagen gemarineerd en dat vervolgens op 70 graden gerookt. Werkt perfect. Ik leef nog steeds!

Dus mijn advies. Niet te bang zijn en gewoon proberen. Gebruik je verstand (dus laat je spek niet eerst een middag op het aanrecht liggen, koel je marinade voor je het spek erin doet) en je zit veilig!
 
RuudH zei:
Ik heb bij mijn slager gewoon om wat kleurzout gevraagd. Hij weet dan wel wat je bedoelt. Gebruik vervolgens die converter om een beetje uit te rekenen hoeveel je nodig hebt. Het is geen rocket science en komt echt niet op de gram.
Ik heb 2 maanden terug ook iets dergelijks gemaakt (variatie op het bekende gilde spek). 4 dagen gemarineerd en dat vervolgens op 70 graden gerookt. Werkt perfect. Ik leef nog steeds!

Dus mijn advies. Niet te bang zijn en gewoon proberen. Gebruik je verstand (dus laat je spek niet eerst een middag op het aanrecht liggen, koel je marinade voor je het spek erin doet) en je zit veilig!
In jouw geval (4 dagen pekelen, warm roken en direct consumeren) was nitrietzout zelfs niet eens nodig geweest.
Het is erg kort door de bocht om te zeggen dat het niet op de gram aankomt, zeker bij charcuterie en koud roken raden wij aan om niet te gaan experimenteren met nitrietpercentages.
Botulisme ruik, zie en proef je niet!
 
Het is daarom dat ik even eigenwijs ben en toch een zak(je) Praags poeder 1 heb besteld bij Amazon.
Ik ga het spek eerst een weekje in een ziplockzakje laten weken in de smurrie vermengd met i.i.g. Mapplesiroop.
Daarna een nachtje in de koudroker.

Wel tof dat hier alternatieven worden aangeboden. Dank daarvoor, Frits!
Allen dank voor de antwoorden tot nu toe.
Ben heel benieuwd hoe de bacon gaat smaken.



Ceriel zei:
RuudH zei:
Ik heb bij mijn slager gewoon om wat kleurzout gevraagd. Hij weet dan wel wat je bedoelt. Gebruik vervolgens die converter om een beetje uit te rekenen hoeveel je nodig hebt. Het is geen rocket science en komt echt niet op de gram.
Ik heb 2 maanden terug ook iets dergelijks gemaakt (variatie op het bekende gilde spek). 4 dagen gemarineerd en dat vervolgens op 70 graden gerookt. Werkt perfect. Ik leef nog steeds!

Dus mijn advies. Niet te bang zijn en gewoon proberen. Gebruik je verstand (dus laat je spek niet eerst een middag op het aanrecht liggen, koel je marinade voor je het spek erin doet) en je zit veilig!
In jouw geval (4 dagen pekelen, warm roken en direct consumeren) was nitrietzout zelfs niet eens nodig geweest.
Het is erg kort door de bocht om te zeggen dat het niet op de gram aankomt, zeker bij charcuterie en koud roken raden wij aan om niet te gaan experimenteren met nitrietpercentages.
Botulisme ruik, zie en proef je niet!
 
Wij ook, laat je het nog even weten, met plaatjes graag. :D
Met deze gedegen voorbereiding gaat het vast wel goed komen.

Grts,  Hans.
 
Geitekaas zei:
Het is daarom dat ik even eigenwijs ben en toch een zak(je) Praags poeder 1 heb besteld bij Amazon.
Ik ga het spek eerst een weekje in een ziplockzakje laten weken in de smurrie vermengd met i.i.g. Mapplesiroop.
Daarna een nachtje in de koudroker.

Wel tof dat hier alternatieven worden aangeboden. Dank daarvoor, Frits!
Allen dank voor de antwoorden tot nu toe.
Ben heel benieuwd hoe de bacon gaat smaken.



Ceriel zei:
RuudH zei:
Ik heb bij mijn slager gewoon om wat kleurzout gevraagd. Hij weet dan wel wat je bedoelt. Gebruik vervolgens die converter om een beetje uit te rekenen hoeveel je nodig hebt. Het is geen rocket science en komt echt niet op de gram.
Ik heb 2 maanden terug ook iets dergelijks gemaakt (variatie op het bekende gilde spek). 4 dagen gemarineerd en dat vervolgens op 70 graden gerookt. Werkt perfect. Ik leef nog steeds!

Dus mijn advies. Niet te bang zijn en gewoon proberen. Gebruik je verstand (dus laat je spek niet eerst een middag op het aanrecht liggen, koel je marinade voor je het spek erin doet) en je zit veilig!
In jouw geval (4 dagen pekelen, warm roken en direct consumeren) was nitrietzout zelfs niet eens nodig geweest.
Het is erg kort door de bocht om te zeggen dat het niet op de gram aankomt, zeker bij charcuterie en koud roken raden wij aan om niet te gaan experimenteren met nitrietpercentages.
Botulisme ruik, zie en proef je niet!
Cool! Deel wat foto's als je klaar bent!
 
Ceriel zei:
RuudH zei:
Ik heb bij mijn slager gewoon om wat kleurzout gevraagd. Hij weet dan wel wat je bedoelt. Gebruik vervolgens die converter om een beetje uit te rekenen hoeveel je nodig hebt. Het is geen rocket science en komt echt niet op de gram.
Ik heb 2 maanden terug ook iets dergelijks gemaakt (variatie op het bekende gilde spek). 4 dagen gemarineerd en dat vervolgens op 70 graden gerookt. Werkt perfect. Ik leef nog steeds!

Dus mijn advies. Niet te bang zijn en gewoon proberen. Gebruik je verstand (dus laat je spek niet eerst een middag op het aanrecht liggen, koel je marinade voor je het spek erin doet) en je zit veilig!
In jouw geval (4 dagen pekelen, warm roken en direct consumeren) was nitrietzout zelfs niet eens nodig geweest.
Het is erg kort door de bocht om te zeggen dat het niet op de gram aankomt, zeker bij charcuterie en koud roken raden wij aan om niet te gaan experimenteren met nitrietpercentages.
Botulisme ruik, zie en proef je niet!
Hmm ik dacht dat het verstandig was bij alles boven 3 dagen. Werd overigens niet direct geconsumeerd maar over periode van een week of 2. 

Nu ik mijn tekst terug lees stel ik het misschien erg simpel.
Ik bedoelde meer om je niet totaal blind te staren op de conversie. Gebruik de convertor en probeer daar gewoon zo dichtbij mogelijk te zitten. Ik ben namelijk overtuigd dat fatsoenlijk gekoeld houden tijdens het hele proces veel belangrijker is dan die laatste gram kleurzout. Botulisme gaat namelijk gemakkelijk dood. Kan niet tegen zuur, niet tegen zuurstof en niet tegen nitriet (obviously). Daarnaast overleeft het niet in je maag tenzij in grote hoeveelheden aanwezig. Botulisme sporen zitten namelijk ook vaak in honing.

Don't get me wrong, Het is niet onterecht dat mensen het serieus nemen, maar je loopt niet zomaar risico. Volg de voorschriften zo goed mogelijk en er gaat niets fout. Niet te bang zijn is wat ik wil zeggen.
 
Nou, het heeft even geduurd. Ik was te druk bezig met andere zaken en de bestelling deed op zich wachten.
Ik heb geen foto?s gemaakt. Helaas. Een andere keer zal ik dat doen. Ik had geen camera meer en ik heb nog een heel oud foontje met een rukcamera:)
Maar goed:
Alle ingredienten op het spek gedaan (suiker, kosher zout, wat laurierpoeder, wat knoflookpoeder, ahornsiroop en natuurlijk praags poeder.) en 7 dagen in een ziplockzakje in de koelkast. Ieder dag even omgedraaid. Daarna een nachtje nadat ik het spek twee uurtjes in koud water heb laten rusten, in de koelkast.
Met de CSG in mijn stalen eitje in de rook gezet (10 uur) en twee daagjes weer in de koelkast.

Resultaat was een heerlijke bacon. Wel wat zoet. Ik wil hem liever wat zouter. Maar heeeeerrrrrrrlijk.
Ik gebruik de bacon als basis als ik in mijn DO?s kook. Of gewoon als bacon bij wat gebakken eitjes. Erg goed.
Volgende keer wat zouter. Minder lang in het water denk ik.

Allez, allen bedankt voor de adviezen.
Ben weer een ervaring rijker! Was erg leuk om te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan