BasBQ
Beef en Steak

International Bacon Day 2017, zaterdag 2 september

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
Volgende week zaterdag is het International Bacon Day.
De mooie bacon-badges die menigeen onder zijn/haar naam heeft staan komen te vervallen, en er worden weer nieuwe uitgedeeld!

Wat moet je hiervoor doen?

Maak op IBD2017 (zaterdag 2-9) een gerecht met bacon (MOINK-balls, een fatty, pig candy of je eigen gepekelde bacon) en post de foto's in het het IBD-resultaten draadje...

Tijdschema volgens het Standaard Bacon recept:

Donderdag 24-8:  Buikspek kopen
Vrijdag 25-8:      Buikspek in de (droge)pekel, in een ziplockzak. Elke dag draaien en liefkozen  ;)
Vrijdag 1-9:        Bacon uit de pekel, afspoelen, droog deppen en in de koelkast laten drogen
Zaterdag 2-9:      Bacon roken en niet vergeten dit heugelijke feit vast te leggen op de gevoelige plaat!

Heel veel succes
 
Oe, bijna vergeten! Morgen even mooi stukje spek kopen!

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Hmn 1 september een verjaardag thuis. Alleen 2 september telt zeker?
 
Ga het dit jaar niet redden. Kom pas 27 augustus terug in Nederland. Maar even kijken wat ik nog kan in die korte tijd.
 
Richard Soeteman zei:
Hmn 1 september een verjaardag thuis. Alleen 2 september telt zeker?

Als je iets meer maakt en wat overhoudt (daar zit 'm de uitdaging!) kun je dat 2 september fotograferen en opeten!
 
Ben ik net verhuisd, dus dat mket goedkomen!
 
He shit, net een weekje te vroeg met bacon maken.. gaat zaterdag op de smoker.

of mag je er dan ook de volgende week zaterdag iets mee maken, zoals MOINKS?
 
De buikspek is gekocht  :D
 
Sander72 zei:
Richard Soeteman zei:
Hmn 1 september een verjaardag thuis. Alleen 2 september telt zeker?

Als je iets meer maakt en wat overhoudt (daar zit 'm de uitdaging!) kun je dat 2 september fotograferen en opeten!

Dat wordt hooguit 1 blokje idd :)
 
Frank1785 zei:
of mag je er dan ook de volgende week zaterdag iets mee maken, zoals MOINKS?

MOINKS mogen elke dag!  :D
 
Alvast een mooi stuk van 2,5 kg bij de Hanos gehaald. Mooi op tijd dit jaar :).
 
ik heb net mijn laatste bacon opgemaakt in de gerookte pompoen soep... morgen eens een lekker stukje halen om nieuwe te maken...
1 dagje korter pekelen zal ook wel goed komen, of wat sneller laten drogen  :D
 
5b15ee42a8f777945f79204ef77d8505.jpg


Morgen weinig tijd dus net nog maar even 2 stukken in de pekel gezet.
 
Check: Maple en klassieke variant. Tevens een natte pekel poging met Allbrine.

znCAsyo.jpg


Mocht er nog iemand uit de regio Veldhoven pekelzout / colorozozout (suprasel) zoeken, laat het me weten.
Dit heeft een nitrietpercentage van 0,6%.
 
R@lph zei:
Mocht er nog iemand uit de regio Veldhoven pekelzout / colorozozout (suprasel) zoeken, laat het me weten.
Dit heeft een nitrietpercentage van 0,6%.

heb je een zak gekocht a 25Kg :)
 
vogels zei:
R@lph zei:
Mocht er nog iemand uit de regio Veldhoven pekelzout / colorozozout (suprasel) zoeken, laat het me weten.
Dit heeft een nitrietpercentage van 0,6%.

heb je een zak gekocht a 25Kg :)

Ja in het begin van dit jaar. Maar misschien krijgen we nog een strenge winter ;).
 
Hellllllllp aub.

Heb een stuk buikspek klaar liggen en heb zout van de slager gekregen en hij zegt niet meer dan 15 gram de kilo gebruiken. Maar het recept geeft aan om 33 gram te gebruiken voor een stuk van 990 gram. Wat moet ik nu aanhouden?

Het recept geeft ook aan om 14 gram suiker te gebruiken, dus de verhoudingen gaan dan niet kloppen.

 
M.Z.N. zei:
Hellllllllp aub.

Heb een stuk buikspek klaar liggen en heb zout van de slager gekregen en hij zegt niet meer dan 15 gram de kilo gebruiken. Maar het recept geeft aan om 33 gram te gebruiken voor een stuk van 990 gram. Wat moet ik nu aanhouden?

Het recept geeft ook aan om 14 gram suiker te gebruiken, dus de verhoudingen gaan dan niet kloppen.

als je colorozozout van je slager hebt gekregen met 0.6% nitriet, kun je echt zonder zorgen het standaard recept volgen en 33 gram zout gebruiken.
ik zou bijna zeggen, wat je slager ook zegt, maar ik wil niemand voor het hoofd stoten  :p

in theorie zou je een ander soort zout met een ander percentage kunnen hebben gekregen, maar dat zou wel heel gek zijn?
heb je de slager verteld waar je het voor ging gebruiken toen hij zijn advies gaf?
 
Marieken zei:
M.Z.N. zei:
Hellllllllp aub.

Heb een stuk buikspek klaar liggen en heb zout van de slager gekregen en hij zegt niet meer dan 15 gram de kilo gebruiken. Maar het recept geeft aan om 33 gram te gebruiken voor een stuk van 990 gram. Wat moet ik nu aanhouden?

Het recept geeft ook aan om 14 gram suiker te gebruiken, dus de verhoudingen gaan dan niet kloppen.

als je colorozozout van je slager hebt gekregen met 0.6% nitriet, kun je echt zonder zorgen het standaard recept volgen en 33 gram zout gebruiken.
ik zou bijna zeggen, wat je slager ook zegt, maar ik wil niemand voor het hoofd stoten  :p

in theorie zou je een ander soort zout met een ander percentage kunnen hebben gekregen, maar dat zou wel heel gek zijn?
heb je de slager verteld waar je het voor ging gebruiken toen hij zijn advies gaf?

Ja ik heb hem verteld dat ik graag een eigen buikspek wou gaan roken.
En juist die nitriet waarde weet ik niet. Dat houd mij nu tegen.
 
M.Z.N. zei:
Hellllllllp aub.

Heb een stuk buikspek klaar liggen en heb zout van de slager gekregen en hij zegt niet meer dan 15 gram de kilo gebruiken. Maar het recept geeft aan om 33 gram te gebruiken voor een stuk van 990 gram. Wat moet ik nu aanhouden?

Het recept geeft ook aan om 14 gram suiker te gebruiken, dus de verhoudingen gaan dan niet kloppen.
Wat is het % nitriet in het zout dat je gekregen hebt? Waarschijnlijk is het 0,6%, houdt dan ook de hoeveelheden aan die in het recept staan, dit is nodig om alle (verkeerde) bacteri?n uit te schakelen tijdens het pekelen. Wij zijn blij met onze Genootschapsleden en zouden het erg jammer vinden dat er enkele wegvallen door een onveilig recept  :blush:
Als je verwacht dat het te zout wordt, dan kun je het spek NA HET PEKELEN goed afspoelen of ontzouten door het een tijdje onder een lopende kraan te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan