BasBQ
Beef en Steak

Jupiler UDS

 
 
 

rsoeteman

Gemarineerd
Berichten
1.831
Vorige maand kon je er niet omheen, bij AH was bij aankoop van een krat Jupiler een Jupiler BarrelQ te winnen. In meerdere filialen heb ik hier aan meegedaan en uiteindelijk ook 1 gewonnen. Happy :)

20150713_153505_zps7i0vf8mb.jpg


Een heel mooi vat natuurlijk en om te grillen zal hij ook best te gebruiken zijn (kolenrooster en alles zat er bij). Maar ik wilde hier een UDS van maken. Omdat ik 2 linkerhanden heb ben ik in de vakantie eens goed gaan zoeken naar de mogelijkheden om er een UDS van te maken. O.a. de volgende topics gebruikt voor leren of ter inspiratie:


Het plan was om in de deksel een schuifregelaar te maken en verder in het vat zelf gebruik te maken van Kogelkranen. Dit plan ging ik bijstellen toen ik in de bouwmarkt stond. Tjonge wat is dat spul duur. Dan ook onderin maar een schuif. Ik wilde er namelijk max 100 euro aan uitgeven.

Mijn boodschappenlijst:


Rooster zat er al bij dus dat scheelde weer maar  totaal toch nog ruim 120 euro uitgegeven... Mooiste aankoop was een action BBQ die slechts 2,60 kostte die dienst gaat doen als asschaal en eventueel ook als hitteschild. Meest nutteloze is de Hoes, maar ik gebruik de UDS met feesten en grote groepen, dat is niet wekelijks en hij zal ook af en toe in de auto moeten dus vind ik een hoes wel prettig

Afgelopen zaterdag, eindelijk een dag gevonden waar ik een hele dag kon klussen aan de UDS, allereerst alle spullen klaargelegd en visueel gekeken hoe het e.e.a. gemonteerd moest gaan worden.

20150808_095054_zpstdcmggxk.jpg


Vervolgens begonnen met monteren, het eerste gat maken gebeurde met zweethanden (nee  niet van de hitte :) ) daarna viel het mee.

20150809_111729_zpspc1ugwqw.jpg


Ik wil ook Beer Can Chicken op de UDS maken dus rooster op 25CM van de bovenkant gehangen.

20150809_111617_zpspvn0ben0.jpg


Uiteindelijk hadden we einde dag een UDS :)
20150809_121100_zpsawon7o7c.jpg


Gisterenmiddag eerder naar huis en de ton volledig ingesmeerd met Crisco (thanks Mike voor de tip op Facebook hoe dit toe te passen)
20150810_152454_zps8685qlsy.jpg


Vervolgens was het tijd om hem aan te steken om lekker in te branden, daar hoort natuurlijk een Jupiler bij :)
20150810_153823_zps9uwkvk66.jpg


Ik was erg verbaasd hoe stabiel hij bleef, urenlang op deze temperatuur zonder te regelen, dat kan mijn chinese kamado nog wat van leren.
20150810_160736_zpsoaloxytl.jpg


Uiteindelijk 's avonds de schuiven dichtgedaan en na afkoelen eens kijken wat de schade qua briketten was. Ook hierover was ik positief verrast ik had een klein laagje koude briketten in de kolenmand gedaan en daar een halve starter bovenop gegooid. Het verbruik was nagenoeg niks.
20150810_203314_zpsvqvyinwf.jpg


Vanavond maar eens echt gebruiken met wat Kip, maar voor nu ben ik erg tevreden over de UDS. Het enige wat ik anders had moeten doen zijn de handvaten, die worden toch best heet. De handvaten had ik ook gezien op andere voorbeelden dus dacht dat het wel kon, handschoenen gebruiken dan maar.  De UDS is ook echt een Eye catcher, hij zal het goed gaan doen op feestjes, ook qua hoeveelheid vlees wat er op past :)

Op Facebook al wat commentaar gehad dat wellicht de sticker van Jupiler verdwijnt, maar hij wordt niet loeiheet dus goede hoop dat ook die nog een tijdje blijven zitten.

Bedankt voor het kijken.
 
Mooi projectje!
 
Erg mooi Richard... al hadden van die mooie blauwe kogelkraantjes er ook best mooi op gestaan denk ik! ;-)
 
Thanks allen.

Sander72 zei:
Erg mooi Richard... al hadden van die mooie blauwe kogelkraantjes er ook best mooi op gestaan denk ik! ;-)

Ja klopt Sander, maar ik wilde 1 Ugly deel :) Mocht het er ooit nog eens van komen om 1 te bouwen ga ik me even verdiepen hoe ik die spullen buiten de bouwmarkt om kan kopen, was anders het duurste onderdeel van alles geworden.
 
Hey Richard, mooie bouw!

Zelf nu ook druk met de bouw van mijn UDS, deze dagen de laatste onderdelen plaatsen. De oplossing met de regelkleppen van HuisEnTuinWinkel is een stuk voordeliger dan de standaard aanpak met kogelkranen enz dus wekte mijn interesse. Een van de voordelen bij de kogelkranen leek me echter dat je zuurstof aan meerdere kanten naar binnen kan laten komen terwijl bij jouw oplossing het er op ??n plaats in kan en het er aan de bovenkant ook op ??n plaats weer uit gaat.

Heeft dit nadelen of merk je er niets van? Lukt het om de bbq mooi stabiel op 110-130 graden te houden? Alvast bedankt voor je advies!
 
Ik heb er nog geen hinder van gehad super stabiel in temp wel je deksel er niet te lang afhalen dan loopt ie aardig op.

Succes met bouwen...
 
allereerst proficiat met je mooie prijs.

en met die 2 linkerhanden heb je t toch mooi met de kortste klap  in 1dag gefixt.
en tis ook nog een knap vat geworden B-)
sucses met de sessie s
 
Mooi hoor
 
Gaaf!
 
Bedankt voor je snelle reactie Richard! Breng vandaag nog een bezoekje aan HuisEnTuinWinkel voor de onderdelen.
 
Fijn vaatje zeg! Gaaf.
 
Hoi Richard, ik zag dit topic toen ik zocht op Jupiler ton en heb er een vraagje over.
Ik neem aan dat je hem al een aantal keer gebruikt hebt, maar hoe is de buitenkant nu?
Zit de lak en de sticker er nog op, of bladdert dat eraf?
Alvast bedankt!
 
Mooie UDS, bedankt voor het handige boodschappenlijstje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan