BasBQ
Beef en Steak

Isoleren bullet/offset smoker

Job7777

Sprokkelaar
Berichten
41
Gents,
Ik loop al een tijdje met een idee rond en wil graag jullie meningen hierover horen.

Zoals ik altijd begrepen heb is een kamado zo goed omdat de keramische wand zo'n hoge isolatiewaarde heeft.
Hierdoor heb je een laag brandstofverbruik en is het makkelijker om de temperatuur stabiel te houden.

Een bullet smoker en/of een offset smoker hebben over het algemeen meer ruimte voor vlees en is toegangelijker om rookhout of kolen toe te voegen.

Wat als ik nu het beste van 2 werelden combineer, een dubbelwandige bullet of offset smoker met high temp isolatie?

Zie ik nu essentiele dingen over het hoofd of is het niet zo'n heel raar idee?
 
Past beter in de sectie "modificaties en andere huisflijt" zie ik nu..  :-S
 
Dubbelwandig zal naar mijn mening altijd beter isoleren, da's waar maar denk je dat te kunnen realiseren?
Heb je daar al een idee over?
Lijkt me een hele klus zeker bij een offset.
 
dubbelwandig met isolatie moet lijkt me prima kunnen als je hier vanaf het ontwerp af aan denkt. ik zit er zelf ook aan te denken alleen heb ik mijn smoker al zo goed als af dus wordt dat wel iets lastiger.

ben benieuwd hoe je het op gaat lossen.
 
Bij een pizzaoven gebruiken ze vaak perlietkorrels als isolatie , wellicht even naar zoeken. Heeft ook een hoge isolatiewaarde.
 
hier zit ik ook al een tijdje over te malen.. ik heb mijn off set gebouwd en die is niet zuinig te noemen. maar ik kwam op het volgende. mijn firebox is relatief groot. om hier netjes een tegel wand in te maken. zodat de box zelf al geen hitte verlies hebt. en daarmee alle warmte door speelt naar de kamers.
 
Dubbelwandig maken en zand ertussen is wellicht niet de beste, wel de goedkoopsyte oplossing.


Steve
 
Little foekje zei:
hier zit ik ook al een tijdje over te malen.. ik heb mijn off set gebouwd en die is niet zuinig te noemen. maar ik kwam op het volgende. mijn firebox is relatief groot. om hier netjes een tegel wand in te maken. zodat de box zelf al geen hitte verlies hebt. en daarmee alle warmte door speelt naar de kamers.

Dat is de andere optie, de binnenkant van keramiek voorzien. Alleen met keramiek heb je minder vormvrijheid tenzij je zelf gaat pottebakken.

Vooralsnog denk ik er aan om een 2e wand er omheen te lassen met isolatiemateriaal er tussen. Vanuit mn werk heb ik gelukkig de beschikking over high temp materialen zoals Pyrogel. Voordeel is ook dat ik dan een aanraakbare buitenkant heb.

Het is alleen een hele klus waarvan ik achteraf pas weet of het de moeite waard is.. :-/
 
Kijk eens naar een reverse flow vault smoker zoals van Dutch Bros. Goedkoper dan een BGE, Primo ed.
 
Heb een Texas grill ontworpen en deze laten maken, 8 cm ge?soleerd met perliet, erg zuinig met brandstof.

Br4KO1w.jpg
 
ik heb inmiddels mijn fire box provisorisch geisoleerd. en eerlijk gezegd bevalt mij dit wel. met t kopen van mijn huis kreeg ik er een flinke stapel tegels bij t huis. de vorige eigenaar had de voor tuin gedaan en had te veel besteld. laat hier nou mooie maatjes tussen zitten die aardig strak passen. ik zal morgen wel ff een fototje posten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan