BasBQ
Beef en Steak

One-of-a-kind: De Daf33 barbecue

M

miesjel

Gast
Goedemiddag,

Vanochtend heb ik mij al even voorgesteld in het daarvoor ingerichte forum gedeelte, belofte maakt schuld dus bij deze ook maar even het project uitschrijven! Daarbij heb ik direct wat vragen welke ik onderaan zal plaatsen, want eerst maar even een beeld schetsen van het hele gebeuren.

Ik moet toegeven, ik heb wel wat nachten wakker gelegen dat ik dacht waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen, maar daarna dacht ik ook gelijk ach waarom ook niet. Doe eens gek! Dus na enkele lange periodes van weinig kunnen doen door omstandigheden zijn begin dit jaar de zaken weer opgepakt!

Het doel is simpel te omschrijven, namelijk de achterkant van een Daf33 om te bouwen tot aanhangwagen met daarin een barbecue. Ideaal voor feesten maar ook om te boeken bij arrangementen met grote groepen. Wat is er nu leuker dan met een Daf33 rijden waarachter een halve Daf33 bestelwagen hangt.

Voor degene die geen idee hebben wat een Daf33 is en gelijk denken aan vrachtwagens, hieronder even een foto  (eigen gemaakte foto):
y0W9hrh.jpg


En dan de donor auto. Deze auto is ooit verongelukt en voor zover wij weten daarna nooit opgeknapt, hij is daarna door ons overgenomen en de onderdelen zijn naar het magazijn gegaan voor de verhuurvloot.
yxafRTL.jpg

FIlOaeq.jpg


Vele slijpschijven en zagen verder is dit overgebleven:
Dit heeft mij 10 euro opgeleverd  :D
WYtilq3.jpg


PSHLVb7.jpg


En nog enkele foto's van het las proces:
MAiYrhE.jpg

nyJGn5f.jpg

Q3JvVCn.jpg

LZuCFBL.jpg



Zoals op de foto's te zien moet er nog meer dan genoeg gebeuren, denk hierbij aan het dichtmaken van alle ontstane openingen, herstellen van de achterklep, bumpers en achterlichten (wordt tevens de aanhanger verlichting), originele daf wielen eronder en uiteraard de barbecue zelf. Deze wil ik als een grote bak in de achterbak maken zodat ik die er uit kan halen om te reinigen en om de aanhanger multifunctioneel te maken.

Dan mijn eerste paar vragen  :D
1) Ik wil in de achterbak een losse bak plaatsen (wel vast gemonteerd uiteraard) welke aan alle zeiden los staat van de auto zelf (behalve onderkant natuurlijk). Hoe zit het met zuurstof aanzuiging, is het handig om aan de zijkanten van die bak kleine openingen te maken? Groot genoeg voor lucht maar klein genoeg om briketten tegen te houden?
2) Die bak wordt zeer waarschijnlijk, hoop ik althans, van RVS. Is dit een verstandige keuze of raden jullie iets anders aan?
3) Iemand ervaring met hittebestendige verf? De wagen zelf moet wel worden voorzien van een lakje en aangezien isoleren lastig gaat worden ivm brandgevaar zal ik toch voor een goede lak moeten gaan, tips zijn dus van harte welkom :).


Voorlopig blijft het qua foto's hierbij denk ik, in juli ga ik verhuizen en kan het project in de tuin worden voortgezet, tot die tijd zal ik weinig tijd hebben om er aan te werken. Ik ga mij de komende maanden goed voorbereiden zodat het in juli snel kan gaan.

Groetjes Michel!





 
Leuke klus heb je verzonnen, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb ooit eens aan de andere kant van de wereld staan grillen onder de moterkap van een tot BBQ verbouwde MB-jeep. Blijft een bijzonder gezicht...

Succes

Gr. Mike
 
Haha. Die dunne koker balkjes  :-O

Tja, ik ben geen expert en heb geen ervaring met zelf bbq maken,  maar ik zou een rvs bak, bbq, maken die in de aanhanger past. Dus idd uitneembaar.
Wel vrijstaand rondom en op de bodem op verstelbare pootjes zetten. Dan kan je rondom onbrandbare isolatie maken. Steenwol of zo. Dat beschermt je carrosserie en is gunstig voor het brandstofverbruik van je bbq.

In de bodem van de aanhanger en bbq flink wat lucht schuiven, die je naar behoefte kan openen en sluiten. Uiteraard de openingen verspreid over bodem.
In de bbq zelf in iedergeval een kolen rooster en vlees rooster.
Voor de bbq zou ik gewoon ff goed kijken naar een goede bbq en de vele diy projecten hier. Doe daarmee je inspiratie op voor wat betreft lucht schuiven, roosters, enz enz. Zoals je bij veel uds projecten ziet wordt voor de luchttoevoer vaak koperen buis gebruikt met afsluiters, zodat je de lucht toevoer kan regel.

En Google ook eens op bbq aanhanger. Misschien komen daar ook goeie idee?n van naar boven.

Heel veel succes.

Ps aan iedereen,
Mocht ik onzin hebben opgeschreven, schroom niet om mij te verbeteren. Zoals gezegd, ik heb geen ervaring met deze projecten.
 
Travelling Crow zei:
Leuke klus heb je verzonnen, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb ooit eens aan de andere kant van de wereld staan grillen onder de moterkap van een tot BBQ verbouwde MB-jeep. Blijft een bijzonder gezicht...

Succes

Gr. Mike

Dat probeer ik dus ook te evenaren!


Ridevi71 zei:
Haha. Die dunne koker balkjes  :-O

Tja, ik ben geen expert en heb geen ervaring met zelf bbq maken,  maar ik zou een rvs bak, bbq, maken die in de aanhanger past. Dus idd uitneembaar.
Wel vrijstaand rondom en op de bodem op verstelbare pootjes zetten. Dan kan je rondom onbrandbare isolatie maken. Steenwol of zo. Dat beschermt je carrosserie en is gunstig voor het brandstofverbruik van je bbq.

In de bodem van de aanhanger en bbq flink wat lucht schuiven, die je naar behoefte kan openen en sluiten. Uiteraard de openingen verspreid over bodem.
In de bbq zelf in iedergeval een kolen rooster en vlees rooster.
Voor de bbq zou ik gewoon ff goed kijken naar een goede bbq en de vele diy projecten hier. Doe daarmee je inspiratie op voor wat betreft lucht schuiven, roosters, enz enz. Zoals je bij veel uds projecten ziet wordt voor de luchttoevoer vaak koperen buis gebruikt met afsluiters, zodat je de lucht toevoer kan regel.

En Google ook eens op bbq aanhanger. Misschien komen daar ook goeie idee?n van naar boven.

Heel veel succes.

Ps aan iedereen,
Mocht ik onzin hebben opgeschreven, schroom niet om mij te verbeteren. Zoals gezegd, ik heb geen ervaring met deze projecten.

Zou je echt in de bodem de gaten maken? Ik zat eerder aan de zijkanten te denken, of werkt dit niet goed genoeg?

Die steenwol is wel een handige tip, ga ik even induiken! Bedankt!!
 
Je hebt gelijk. Ik bedoel eigenlijk ook onderin de bbq. Uiteraard niet op de bodem want dan kunnen de as resten de gaten blokkeren. Dus in de zijkant, onder het kolen rooster.
Wel zou ik erover denken om enkele gaten in de bodem van de aanhanger te maken ivm schoonmaken, schoon spuiten oid.
 
Goed, nagenoeg een jaar verder en ondertussen verhuisd naar een huis met tuin en ruimte om verder te gaan aan dit wellicht wat ambitieuze project!

Ik heb in de tussentijd niet helemaal stil gezeten, maar er is niets gebeurd wat een foto waard is. Er zijn wat roest gaten gedicht en de bodem aan de voorkant is eraf (het stuk waar ooit je voeten op stonden zeg maar). Dit om te zorgen dat hij de achterkant van de auto niet raakt bij draaien. Nu het weer wat lekkerder wordt buiten ga ik verder met het schuren en spuiten van het geheel en uiteraard het maken van een barbecue bak.

Voor de afwerking aan de binnenkant heb ik echter nog wel een vraag, Ridevi71 gaf al aan om de binnekant de isoleren. Dit wil ik dan ook gaan doen (al is het maar om te zorgen dat je de zijkanten van de wagen nog kunt aanraken) met steenwol, maar aangezien dit niet echt mooi is om naar te kijken wil ik dit afwerken.

Heeft er hier iemand ervaring met het aanbrengen van hout dusdanig dicht bij de barbecue? Ik weet dat je hout kunt behandelen zodat het brandvertragend wordt maar ken niemand met ervaring. Ik geef de voorkeur aan hout omdat dit wat mooier oogt dan staal, en wat makkelijker te bewerken is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan