BasBQ
Beef en Steak

Pellet BBQ, is dit nog wel BBQ'en?

Pellet BBQ is geen BBQ'en


  • Totaal aantal stemmers
    0
 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Ik zag deze discussie starten in een topic, en vind dit wel een leuke discussie..
Gezien dat een wat ouder topic was heb ik maar een nieuwe aangemaakt die echt voor deze discussie gemaakt is.
Zoals gewoonlijk respecteren we elkaars mening.

En om dan ook maar met de deur in huis te vallen, ik vind het geen BBQ'en.
Ik flats het er nu snel uit, maar echt een makkelijk standpunt is het niet.
Ik vind het eindresultaat belangrijker dan de weg er naar toe, in het BBQ'en dus ik zou gevoelsmatig zeggen, als het smaakt naar rook, ziet er uit als braai, ben ik gauw tevreden.
Maar om op een schermpje de temp in te stellen en dan te wachten, voelt toch een beetje als de oven gebruiken lijkt me.

Kom maar op met de discussie.  :D
 
SandyMan zei:
Ik zag deze discussie starten in een topic, en vind dit wel een leuke discussie..
Gezien dat een wat ouder topic was heb ik maar een nieuwe aangemaakt die echt voor deze discussie gemaakt is.
Zoals gewoonlijk respecteren we elkaars mening.

En om dan ook maar met de deur in huis te vallen, ik vind het geen BBQ'en.
Ik flats het er nu snel uit, maar echt een makkelijk standpunt is het niet.
Ik vind het eindresultaat belangrijker dan de weg er naar toe, in het BBQ'en dus ik zou gevoelsmatig zeggen, als het smaakt naar rook, ziet er uit als braai, ben ik gauw tevreden.
Maar om op een schermpje de temp in te stellen en dan te wachten, voelt toch een beetje als de oven gebruiken lijkt me.

Kom maar op met de discussie.  :D


Ik heb geen ervaring met een Pellet BBQ dus eigenlijk zou ik hier niet over mee moeten  :blush: praten maar gevoelsmatig zeg ik dat ik het helemaal met je eens ben.  ;)
 
Uit een productbeschrijving: "Uitgerust met grote laadbak voor de Smokey Pellets in een flavor naar keuze. Van daaruit vinden de pellets hun weg naar de haard, om met de automatische ontvlammer aangestoken te worden.... Grote jongens houden zich liever bezig met het digitale temperatuur display, om zo de juiste bereidingswijze te selecteren. Met aansluitmodus voor een probe om de exacte temperatuur van het vlees te kunnen peilen, zonder de klep te hoeven openen." Dat ding werkt nog gemakkelijker dan mijn keukenoven  :-O

Naar mijn mening is het geen BBQen meer als je met een controller werkt. Om te BBQen moet je wat mij betreft het beheersen van vuur, rook en temperatuur zelf doen en niet automagiseren. Vraag is natuurlijk wel: boeit het eigenlijk wel of je aan het BBQen bent of aan het koken met een hout-gestookte oven?
 
We zijn toch een BBQ genootschap, dus laatste vraag beantwoord! :)
 
Ik ben gek op alles met een stekker, gebruik dan ook graag mijn BBQguru voor lange sessies, een elektrische mixer ipv een garde en een snelkookpan op stroom, en een sousvide stick ipv een warmwater bad. Een pelletbbq geeft vast een andere beleving, als het om gemak gaat lijkt het me geweldig. Zeker als je ook catering doet is het echt handig. Authentiek is het natuurlijk niet. En ik vind ze persoonlijk ook niet echt mooi om te zien.
Ik denk wel dat als je je 125e Pulled Pork maakt, de lol van authentiek een beetje af is, en dan is iets met een stekker wat dezelfde smaak geeft best een kittig idee.. Dus als iemand er hier een in de tuin zet, ga ik er dankbaar gebruik van maken, zo ben ik dan ook wel weer. #meteennattevingeromteduwen
 
Natuurlijk Domnique, dat zou ik ook doen hoor, maar zeg dan niet dat je aan het bbq-en ben, toch of vind je van wel?
 
Heel persoonlijk

Ik vind een pelletsmoker geen echte BBQ, Het is m.i. gewoon een conventionele oven die pellets als brandstof gebruikt.
Volgens de KCBS mogen pellet smokers wel worden gebruikt op wedstrijden omdat de KCBS het heeft over de Brandstof Hout of Houtskool en briketten
die als enige brandstof mogen worden gebruikt, en pellets zijn gemaakt van Hout.

Fires shall be of wood, wood pellets or charcoal. Gas and electric heat sources shall not be permitted for cooking or holding. Propane or electric is permitted as fire starters, provided that the competition meat is not in/on the cooking device. Electrical accessories such as spits, augers, or forced draft are permitted


Gas mag weer niet volgens de KCBS, daar kan ik goed mee leven, over elektrisch gaan we het maar helemaal niet hebben, dat is gourmetten, heeft helemaal niks met BBQ te maken.
Eigenlijk ben ik het helemaal met de KCBS eens alleen moeten ze 1 regel toevoegen: De BBQ zelf mag niet afhankelijk zijn van elektrische stroomvoorziening.

Hans zei:
Natuurlijk Domnique, dat zou ik ook doen hoor, maar zeg dan niet dat je aan het bbq-en ben, toch of vind je van wel?

+1
 
Zolang er ontbranding plaatsvind, vind ik het prima. En dat de techniek in bepaalde zaken ontzorgd, top!

Enerzijds een controller afwijzen, en daarna een electrisch spitje gebruiken ipv met het handje draaien, is mijns inziens even inconsequent.

Als je dan toch toch ?cht helemaal puur wil gaan, ga dan een vuurtje stoken en bbq-en op de sintels. Ook geen fabrieksbrikketjes dus :) Enneuh, die aansteker....... tja, hoe 'puur' maakt die het dan?

Maargoed, verder vind ik dat ieder het vooral zo moet doen zoals hij / zij het zelf leuk vindt.
(Tenzij je ribben voor gaat koken, in dat geval pek en veren )
 
Hans zei:
Natuurlijk Domnique, dat zou ik ook doen hoor, maar zeg dan niet dat je aan het bbq-en ben, toch of vind je van wel?


Hmmm, nee dat denk ik ook niet. Ik zou er een beetje besmuikt over zijn..... toch een beetje nep zou het voelen.
 
Ik gebruik mijn uds ook graag met controller, gemak dient de mens. Omdat ik dat sowieso wel bbq?en vind, en dit eigenlijk in de buurt komt, noem ik dit ook maar bbq... maar toegegeven, het is een grijs gebied... net als sous vide en afgrillen op bbq, dat was ook een mooie discussie
 
Als een pelletsmoker geen echte bbq is, dan is een kamado dat ook niet, en elke bbq met een controller ook niet.
Ik bedoel, reguliere bbq's k?nnen weliswaar zonder controllers werken, maar als je dat niet d?et zie ik het verschil niet meer zo.
 
dennis zei:
Als een pelletsmoker geen echte bbq is, dan is een kamado dat ook niet, en elke bbq met een controller ook niet.
Ik bedoel, reguliere bbq's k?nnen weliswaar zonder controllers werken, maar als je dat niet d?et zie ik het verschil niet meer zo.

Zonder elektriciteit doet een Pelletsmoker het niet, want dan draait het motor aangedreven wormwiel niet die voor de aanvoer van pellets zorgt.
Een kamado is daarvan niet afhankelijk.
Appels met peren vergelijken.
 
Ik zie een ander verschil.
Een kamado moet je hoe dan ook zelf stoken en je vlees zelf braden, bakken of grillen.
Een pelletsmoker is voor mij een robot die het werk voor je doet en het braadstuk klaar voor je af levert.
Wel makkelijk maar dat vind ik geen bbq-en.
 
Dat bedoel ik dus...als je electriciteit gebruik om pellets toe te voeren en daarmee een temperatuur regel / in stand houd, of ik heb een bak vol brandstof en ik gebruik electriciteit om de lucht toe te voeren om zo de temperatuur te regelen...voor mij is dat nou niet echt een verschil om het ene wel "echt" te noemen en het andere niet.
Zoals ik al zei, dat een kamado ook zonder electriciteit k?n werken maakt voor mij weinig verschil als je hem dan niet zonder electriciteit laat werken.
 
Hans zei:
Ik zie een ander verschil.
Een kamado moet je hoe dan ook zelf stoken en je vlees zelf braden, bakken of grillen.

Euh....ik had het over het gebruik van controllers he. Als een pelletbbq niet "echt" is, geldt dat voor mij voor ?lke controlleroplossing.

Bovendien, een aanmaakwokkel in een kamado flikkeren, later de schuiven ff 1x goed zetten, je vlees erop mikken en 12 uur wachten, is nou ook niet echt het summum op gebied van vuurbeheersing, dus zelfs een kamado valt dan twijfelachtig te vinden als het gaat om "echt" barbecuen.
 
Op dat punt ben ik het met je eens Dennis zo'n bak elektronica aan je bbq hangen heeft dan ook niet m'n voorkeur.
Maar ik ben nog wat van de oude stempel :D
 
Voor mij persoonlijk ligt de grens tussen wel of niet barbecuen bij hoe veel ik zelf naar rook stink na afloop :D
 
dennis zei:
Voor mij persoonlijk ligt de grens tussen wel of niet barbecuen bij hoe veel ik zelf naar rook stink na afloop :D
In dat geval kun je het beste de goedkope briketten bij het tankstation halen, daar stink je zelf ook enorm van :D
 
Zodra ik een ventilator constant hoor als ik mijn voedsel bereid vind ik het geen barbecue?n meer. Zelf een Traeger gehad maar door dat constante geluid is de BBQ ervaring 0,0.
 
Ook maar even een reactie plaatsen, maar wel onder voorbehoud.

Ik heb in het verleden met best wel wat pellet grills gewerkt en vond ze nooit echt heel fijn. Zoals eerder benoemd mis je vaak de"ziel". Nu heb ik vorige week de SmokeFire van Weber mogen testen. Volgens mij is nu wel duidelijk dat dat een pellet grill gaat worden, dus dat kan ik alvast vermelden.

Dit is wel echt een ander soort pellet grill. Het gevoel, de manier waarop je zaken kan bereiden en vooral wat ervan komt. Ik was zwaar onder de indruk. Nogmaals, ik kan er nog niet al te veel over vertellen, maar geloof mij, de SmokeFire is absoluut anders dan je gewend bent.

Ik kan helaas niet al te veel info geven. Zodra Weber Nederland een post doet op de socials met meer informatie kan ik er weer wat meer over vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan