BasBQ
Beef en Steak

Mini WSM

 
 

nielss055

Stoker
Berichten
464
Beste mede Q'ers,

Na veel zoeken, rondvragen en rondkijken heb ik zojuist de pan besteld voor het bouwen van mijn 'mini WSM'.

Deze zal gebouwd worden op mijn SJS37.

In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van mijn zelfbouwproject.

Project is reeds afgerond:
85ccf076d113097e95a5845b9852aa70.jpg

Onderdelen
  • RVS pan - ? 35 cm [link]
  • 2x Tussenrooster WSM 37 - ? 33 cm (art. nr. 85030)
  • Weber deksel thermometer
  • Weber thermometerpoort/grommet (art. nr. 85037)
  • 6x M6 14 mm kopschroef RVS
  • 22x M6 sluitring RVS
  • 6x M6 zeskant moer RVS
  • 8x M6 10 mm kopschroef RVS
  • 8x M6 dopmoer RVS
  • 6x M4 8 mm kopschroef RVS
  • 6x M4 sluitring RVS
  • 6x M4 zeskant moer RVS
  • 3x Stoelhoek 40 mm RVS [link]
  • Terracotta saucer
  • Spuitbus Rust-Oleum hittebestendig 750 ? - zijdeglans zwart [link]

Veel volgplezier!
 
Hendel vastgemaakt aan de onderste luchtschuif om deze makkelijker open en dicht te doen. De onderdelen hiervoor had ik nog liggen.

b4fac2519cbdd7061858e15b8d3d0b26.jpg


970d4a96997a50cdbc53d11400664e3a.jpg
 
De pan is binnen en hij past!

Met het kolenrooster van de Smokey Joe alvast de circel uitgetekend die uitgezaagd moet worden.

68707ed1470f55f340a5265d2e8de293.jpg


39943b1c976c8c6e9f0a1d1bcdff6a23.jpg


34f7ce375d0774a423e645fb11c3d5ff.jpg


Het bovenrooster van de Smokey Joe is net iets te groot voor in de pan. Ik heb in plaats hiervan 2 onderste kookroosters van de WSM 37 besteld (? ?15 per stuk), art. nr. 85030. Deze zijn 33,2 cm i.p.v. de 34,7 cm van het Smokey Joe bovenrooster en het bovenste kookrooster van de WSM 37.
Dit rooster beschikt eveens over handvatten, wat ook mooi meegenomen is.

Het begin is er!
 
leuk project, succes
 
Zojuist ook een grommet (voor de probes) en en dekselthermometer, beide van Weber, besteld.
 
AV zei:
mooi projectje .

je zou ook gietijzer rooster kunnen nemen van deze
https://www.google.nl/search?q=gietijzeren+bbq+blokker&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwihjebYsarNAhWLNxQKHeaBAxUQ_AUICSgC&biw=1366&bih=659#imgrc=jbLD67s4A3T3FM%3A

deze heb ik voor mn rvs oven met binnen dia pijp 34,4 mm.
ik heb dr rondom een halve mm van af moeten slijpen om pas te maken maar dat is te doen.
ze kosten geen drol , roesten niet en makkelijk te cleanen

Dat had inderdaad ook gekund, alleen voegt een gietijzeren rooster niets toe in een smoker.
Daarbij zijn deze roosters juist erg gevoelig, vereisen ze relatief veel onderhoud en roeste bij geen tot te weinig onderhoud snel weg.
Gietijzeren roosters moet je seasonen, afbakken en vethouden voor en tijdens gebruik om roest en slijtage te voorkomen.

Voor grillen zijn deze roosters echter wel geweldig. Ze houden warmte beter en sneller vast en geven prachtige grillmarks.

Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij is dat geen oplossing.

Wel een mooi rooster en dan heb je er meteen een leuk potkacheltje bij!
 
nielss055 zei:
alleen voegt een gietijzeren rooster niets toe in een smoker.

Daarbij zijn deze roosters juist erg gevoelig,

vereisen ze relatief veel onderhoud

en roeste bij geen tot te weinig onderhoud snel weg.

Gietijzeren roosters moet je seasonen,

en vethouden om roest en slijtage te voorkomen.


kwetsbaar is gietijzer zeker maar daar ben je zelf bij.
en vethouden gaat vanzelf :D

de andere 4 van je 6 beweringen wat je haalt van de forums is dikke larie koek.
mn roosters van mn potkachel bbq zijn 30 jaar oud en zijn al die jaren niet onder dak geweest.
sorry ik lieg :blush:: de laatste 3 jaar liggen ze droog uit weer en wind in mn met steenwol  geisoleerde rvs oven.
maar goed die staat ook altijd buiten en komt dr regenwater in mn uitlaat naar binnen.
maar niks aan de hand dr is nog geen enkel roest puistje waar te nemen.

tuurlijk is t persoonlijk en je schrijft voor jou geen oplossing .
en ach ja onbekend maakt onbemind.

dus verder veel plezier van je project als t gereed is.

 
AV zei:
nielss055 zei:
alleen voegt een gietijzeren rooster niets toe in een smoker.

Daarbij zijn deze roosters juist erg gevoelig,

vereisen ze relatief veel onderhoud

en roeste bij geen tot te weinig onderhoud snel weg.

Gietijzeren roosters moet je seasonen,

en vethouden om roest en slijtage te voorkomen.


kwetsbaar is gietijzer zeker maar daar ben je zelf bij.
en vethouden gaat vanzelf :D

de andere 4 van je 6 beweringen wat je haalt van de forums is dikke larie koek.
mn roosters van mn potkachel bbq zijn 30 jaar oud en zijn al die jaren niet onder dak geweest.
sorry ik lieg :blush:: de laatste 3 jaar liggen ze droog uit weer en wind in mn met steenwol  geisoleerde rvs oven.
maar goed die staat ook altijd buiten en komt dr regenwater in mn uitlaat naar binnen.
maar niks aan de hand dr is nog geen enkel roest puistje waar te nemen.

tuurlijk is t persoonlijk en je schrijft voor jou geen oplossing .
en ach ja onbekend maakt onbemind.

dus verder veel plezier van je project als t gereed is.

Ik bedoelde het niet verkeerd, het zijn geweldige rooster, maar voor mij niet aantrekkelijk voor in de smoker.
Echter heb ik wel andere ervaringen met gietijzeren rooster. Ik had er een voor de Smokey Joe, welke ik altijd goed heb onderhouden en hier had ik dan ook geen probleem mee.
Er zat echter ook een kleine bij onze potkachel, welke ik nooit geseasoned of vet gehouden heb en altijd buiten bij weersinvloeden heb laten staan. Deze is volledig doorgeroest.
Misschien is het een kwestie van geluk en kwaliteit van de roosters.

Maar laten we ons beperken tot de bouw van de mini WSM. Zoveel mensen, zoveel wensen en dat is maar goed ook! Anders werd het wel heel eentonig op dit forum.  ;)
 
Vandaag uitgemeten waar het onderste en bovenste kookrooster moet komen en de punten gemarkeed waar geboord moet worden voor het ophangen van de roosters. Dit weekend of begin volgende week beginnen met boren en dan is het wachten op de rest van de onderdelen.

a0de211329638ee51c9a649121d1ff9f.jpg


Afmetingen:
Bovenste kookrooster tot aan bovenkant deksel: 17 cm
Onderste kookrooster tot aan bovenste kookrooster: 12 cm

Ik ben nog op zoek naar een RVS waterpan/diffuser met een diameter van ca. 30 cm. Mocht iemand suggesties hebben, dan zijn die van harte welkom!
 
Vandaag de gaten van het boven- en onderrooster uitgeboord en uitgeprobeerd met de RVS onderdelen.
Op aanraden van mijn vader gekozen voor 3 ophangpunten in plaats van 4. Wanneer er 4 punten zijn en er is een kleine afwijking in hoogte ligt het rooster meteen al wiebelig en instabiel. Bij 3 punten worden deze kleine afwijkingen opgevangen.


686f03d635bc4cfa719c87da1d6c7054.jpg


39894feafaa67855221d059bfb2da0f0.jpg


70bc43b4c0681e67e0114e85cf1b5b28.jpg


1 Tegenvallertje.
Een ophangpunt zit kort onder het handvat waardoor de schroefkop er net niet onder wil en daardoor niet goed aansluit. Het scheelt een mm dus dat word voorzichtig iets bijvijlen bij het handvat.

5fa9ab9f806c2d014ca7aa12ee571daa.jpg
 
Beste Nielss055 kan je de link van de pan nog een keer erop zetten ik kon hem niet openen.
Thnx en het wordt vast een mooi project.
 
Beste Niels055

In een ander draadje kwam ook een vraag over passende potten voor de mini WSM. Past de deksel van de Joe goed op de pot zonder mods te hoeven maken?

Greet Marco
 
Marco65 zei:
Beste Niels055

In een ander draadje kwam ook een vraag over passende potten voor de mini WSM. Past de deksel van de Joe goed op de pot zonder mods te hoeven maken?

Greet Marco

Hallo Marco,

De deksel past uitstekend, zelfs nog beter dan op de Smokey Joe zelf.
Alleen de onderkant van de pan zou net iets te klein zijn om perfect aan te sluiten.
De deksel van de pan past echter weer perfect op de Smokey Joe.

Wat ik ga doen is de pandeksel vastmaken aan de onderkant van de pan en dan de bodem uitzagen en hetzelfde gat uit de deksel zagen. Dan past alles perfect.
 
Het deksel gebruiken als 'interface' tussen pan en SJ is idd een oplossing die ik vaker heb gezien :) Volgens mij hadden aan aantal van die Imusa pannen het zelfde probleem en dat is opzich een hele nette oplossing volgens mij.

Heb je de WSM roosters inmiddels binnen/kunnen passen in de pan?
 
Deze ga ik zeker even volgen, succes!
 
Net alles toch maar even geprobeerd en in elkaar gezet dus hierbij ook de foto's. Ik wou net als in de echte WSM een "zwevende" diffuser, maar wanneer je gebruik maakt van lange bouten gaat de pan doorhangen. Hiervoor heb ik RVS stoelhoeken gebruikt (niet makkelijk te vinden, alles was gegalvaniseerd, maar ik heb ze).

Ik denk dat de foto's wel voor zich spreken.
Ik ben blij met de resultaten tot nu toe.

4414bef8e475acaadc596ce52e93b349.jpg


f965ab159b87c5e1676e96eaf03414c4.jpg


be14272bb779b9f9d2513cede681c114.jpg


862a9d90d05cf7e91e3553c1958d4ecb.jpg


b7cff88276b2319bbedbcca1a62c2e6c.jpg


7b81b65ee1e0f863a0404940e81d6719.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan