BasBQ
Beef en Steak

BCC

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.838
Nou had ik van het weekend een mooi klein haantje gekocht, dus waarom geen bcc maken.
Bewust gekozen voor een coquellete, omdat een groot formaat voor mij gewoon te veel is. Daarnaast vind ik de smaak beter en minder droog door de kortere bereidingstijd.

f7777036b2ad923468acd576061350d0.jpg


Lekker biertje er bij.

9dfb4ba253e4acc674f405bba2ec08a0.jpg


In de rub gezet en op de q.

67437f8a9f01f44273bd74f50f778c19.jpg
b18a8a65176a25a239f27a27984aae10.jpg


Ondertussen er nog wat te eten bij gelegd .
9e600f2a1643beb625f8e1afc2ce0e40.jpg


Ondanks het formaat toch sneller dan verwacht klaar, binnen 45 min op 170 graden.

93751e4422ebf3da2e6ba398c0400fe1.jpg
5e3a335fc6da0e2cd6048e704846f602.jpg


Het resultaat was erg lekker, al ben ik nog steeds geen fan van de borstfilet. Dijen en vleugels vind ik geweldig, maar de filet was lekker voor tussen een wrap met gegrilde groenten.
6331982a0c7efe51ddd680f1c0612b93.jpg


Bedankt voor het kijken.
04abc702d7a3734dc3c31ea3c7bbe15b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Mooi kippie, alvast gefeliciteerd met je kippen sticker.

De  La Chouffe heb je toch wel zelf opgedronken in de kip proef je er niets van terug namelijk. ;)
 
Lekker hoor!
 
lust ik wel, toch ook maar een keer uitproberen
 
Water loopt me in de mond, gefeliciteerd met je tokkie
 
Hans zei:
Mooi kippie, alvast gefeliciteerd met je kippen sticker.

De  La Chouffe heb je toch wel zelf opgedronken in de kip proef je er niets van terug namelijk. ;)
Nou, jaren geleden vond ik dit de manier voor het klaarmaken van een kip.
Veel wijsheid later (en wat gelezen topics hier op het forum), kwam ik er achter dat het bier weinig toe voegt.

Tot gisteren, ik had het blik voor 3/4 leeg gedronken en gebruikte het eigenlijk alleen voor de sticker, omdat je geen bcc kunt maken zonder de c .

Verrassend genoeg was het blik vol aan het stomen en proefde je echt de smaak van het bier terug in de kip.

Of dit komt door het formaat, ik weet het niet. Bij een kleine kip is het temperatuurverschil in het karkas en buiten het karkas kleiner.......???

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Prima, zo hoort het ook 't is mij nog niet gelukt om hem aan het stomen te krijgen maar wellicht komt dat door m'n opstelling of is de temperatuur niet hoog genoeg
Ik maak ze ook nog steeds maar da's vooral voor het leuke plaatje.
Als ik echt smaak of een mals kippetje wil ga ik voor zekerheid en injecteer ik en sinds de afgelopen fotowedstrijd heb ik me voorgenomen om te pekelen want dat was wel een verrassing, wat een verschil. ;)
En het blijft natuurlijk een heel verrassend gezicht zo'n staande kip op je Q
 
Hans zei:
Prima, zo hoort het ook 't is mij nog niet gelukt om hem aan het stomen te krijgen maar wellicht komt dat door m'n opstelling of is de temperatuur niet hoog genoeg
Ik maak ze ook nog steeds maar da's vooral voor het leuke plaatje.
Als ik echt smaak of een mals kippetje wil ga ik voor zekerheid en injecteer ik en sinds de afgelopen fotowedstrijd heb ik me voorgenomen om te pekelen want dat was wel een verrassing, wat een verschil. ;)
En het blijft natuurlijk een heel verrassend gezicht zo'n staande kip op je Q
Dat is een goeie, pekelen in bier, daarna voor de show garen op het blikje.
Je gasten zullen versteld staan denk ik .

Grootste nadeel van heel gevogelte garen, is dat de bouten een andere bereidingstijd hebben dan de filet.
In de horeca wordt vaak de filet op het karkas (cofre) en de bouten/vleugels appart gegaard.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Misschien dat het is gaan stomen omdat je er nog maar 1/4 bier in had zitten? Dan kan het bier eerder aan de kook omdat het blik maar 1/4 van de warmte capaciteit heeft.
 
Ziet er lekker uit! Hieronder nog een filmpje mbt BCC. Niet het meest wetenschappelijke onderzoek, maar wel grappig dat het bier dus juist lijkt te vertragen.

https://youtu.be/5e_vz2YULTU

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Barbeknoei zei:
Hans zei:
Prima, zo hoort het ook 't is mij nog niet gelukt om hem aan het stomen te krijgen maar wellicht komt dat door m'n opstelling of is de temperatuur niet hoog genoeg
Ik maak ze ook nog steeds maar da's vooral voor het leuke plaatje.
Als ik echt smaak of een mals kippetje wil ga ik voor zekerheid en injecteer ik en sinds de afgelopen fotowedstrijd heb ik me voorgenomen om te pekelen want dat was wel een verrassing, wat een verschil. ;)
En het blijft natuurlijk een heel verrassend gezicht zo'n staande kip op je Q
Dat is een goeie, pekelen in bier, daarna voor de show garen op het blikje.
Je gasten zullen versteld staan denk ik .

Grootste nadeel van heel gevogelte garen, is dat de bouten een andere bereidingstijd hebben dan de filet.
In de horeca wordt vaak de filet op het karkas (cofre) en de bouten/vleugels appart gegaard.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Tja, da's i.d.d. een oplossing dan heb je waarschijnlijk een lekker stukje vlees maar niet zo'n mooie presentatie :(

Onze traditionele kerstkalkoen uit 2016.




't blijft een moeilijke keus.
 
goosebumps zei:
Misschien dat het is gaan stomen omdat je er nog maar 1/4 bier in had zitten? Dan kan het bier eerder aan de kook omdat het blik maar 1/4 van de warmte capaciteit heeft.
Het gaat niet stomen. Je kip fungeert als een soort isolatiedekentje om je bierblikje. Je kip is klaar bij een graad of 72 - 75, dan stoomt je bier nog niet. Daarnaast is de kip vooral bezig vocht maar buiten te duwen ipv op te nemen. Leuk voor het show element dat zeker!
Myth busted :D

Voor meer info, zie ook deze link eens; https://amazingribs.com/beer-can-chicken daar staat een en ander uitgebreid uitgelegd.
 
Het blikje bier met 1/4 inhoud was echt aan het stomen en was loeiheet, zowel het blikje als de inhoud.
Dit heb ik ook nog niet eerder gehad.

Ikzelf denk dat dit komt door een combi van maar 1/4 inhoud en door het formaat van de kip. Het blikje paste er ook maar voor 1/3 in,  dus de isolatie was er niet.
Het gedeelte bier in het blikje zat niet in de kip.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Goed bezig broer. Hiermee is het allemaal begonnen. Tig jaar terug op de toenmalige 47 camping Q Ik kan die blik van de buren nog herinneren. Dat we om 10u in de ochtend de BBQ aan hadden en 2 BCC er op hadden. Hij viel zowat van zn fiets.  BBQ, Bier en Sigaren. Wat een lol.

Kippetje ziet er iig goed uit. Mooie kleur. En de filets op de wrap gaan toch prima
Gefeliciteerd met je tokkie

(ps) nog steeds geen telefoontje gehad
 
Terug
Bovenaan Onderaan