BasBQ
Beef en Steak

Smoked Short Ribs (Aberdeen Angus) van de Bastard

JWZ

Vuurmaker
Berichten
78
Een primeurtje voor mij. Een week of 3 geleden heb ik voor het eerst short ribs klaar gemaakt. Ik had deze al heel lang op het lijstje staan en was dan ook blij om het eindelijk te maken. Nu ook even de tijd genomen dit online te zetten.



Het vlees is Australisch graangevoerd rundvlees. Gekocht bij de HANOS. 3 grote ribben voor 3 personen.


Zoals je ziet is het erg mooi gemarmerd vlees, met nog wel een redelijke vetkap erop. Die moet er wel af.


Het vlees mooi getrimd. Klaar om te kruiden.


Ik heb er voor gekozen om het vlees flink te pekelen met zeezout. Daarna nog 2,5 uur onafgedekt in de koelkast, zodat het zout goed intrekt. Je ziet op deze foto dat het vlees een mooie rode kleur heeft gekregen en al het zout goed is ingetrokken. Ik heb redelijk wat zout gebruikt, het is veel vlees.


Nadat het vlees uit de koelkast weer enigszins op kamertemperatuur is gekomen, heb ik het wat droger gedept en gerubd met heel veel peper (kan bijna niet teveel zijn heb ik me laten vertellen) en een beetje knoflookgranulaat. Ik twijfelde over dat laatste, maar ik heb het toch gedaan. Beetje smaak kan geen kwaad. Verder niets aan kruiden toegevoegd.


De Bastard intussen op 120 graden indirect opgewarmd. Ik heb 3 grote chunks hickory rookhout gebruikt om de ribben te roken.


Enkele uren later (ik weet niet meer hoeveel), zien we dat de ribben al in beginnen te trekken en een mooie zwarte kleur krijgen. Er begint een bark te ontstaan.


Zo rond de 71 graden, zien we dat de 'stall' intreedt. De temperatuur gaat niet meer omhoog. Ik ga hier niet eeuwig op wachten, dus ik besluit de ribben in te pakken. Ik las hier verschillende manieren en technieken voor. Ik heb ervoor gekozen om ze in aluminiumfolie in te pakken, met op elke rib een klein plakje roomboter. Wellicht niet het beste voor de krokantheid van de bark, maar ik wilde absoluut geen droge ribben. Uiteindelijk geen spijt van gehad.


De kerntemperatuur kon weer gaan klimmen en hier zien we 'm al op de 75. Daarna ging het redelijk vlot. Ik weet niet meer precies op welke temperatuur ik ze eraf gehaald heb. Ik geloof bij 92 graden. De priktest met een sateprikker gaf aan dat het echt wel goed zat. Mals als boter. Dit moest wel goed gaan.


Na 40 minuten was het geduld op en de honger hoog. Bovendien had ik bijgerechten die inmiddels wel klaar waren. Nu de folie eraf. Spannend.... En wow, dit zag er echt prachtig uit. Net als op de plaatjes. Ribbetjes netjes doorgesneden en snel op de foto.



Hier een mooie doorsnede van de ribben. Geen mega dikke rookring, maar aan de randen wel verkleurd. En veel belangrijker: enorm sappig vlees als je er op drukt. De geur was fantastisch.


Geserveerd in dunne plakjes met zoete aardappelfrites uit de oven en een lekkere salade.


En natuurlijk helemaal op.

Hoe het was? Fan-tas-tisch. Ik had dit nog nooit gegeten en de smaak is echt bizar intens. Wat een beefy en smokey smaken. Uiteindelijk was de bark nog vrij krokant gebleven en is het geweldig hoe zacht die pepersmaak wordt door het roken. Dit is misschien wel mijn favoriete bbq-gerecht. Echt geweldig!

 
Dat is een erg mooi stuk vlees, Hanos levert topkwaliteit vind ik zelf. Ziet er heerlijk uit!  B-)
 
Dat ziet er heel erg lekker uit. Ik ga binnenkort dit ook maar eens doen. Heb ze al thuis liggen. Ook bij de hanos weg. Dus als die net zo mooi worden als die van jouw ben ik een tevreden man. =)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Dat ziet er heerlijk uit! Snel maar eens doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
De Hanos heeft idd erg goed vlees. Alles wat ik daar heb gehaald, was top tot dusverre. En via de WBQA prima aan een pas te komen voor particulieren. Voor mij wel de moeite waard.
 
Mooie sessie! Ook hier favoriet en ik verbaas me er ook altijd over hoeveel dit stuk kan hebben aan zout, peper en rook.
 
Ziet er lekker uit
 
Ziet er heerlijk uit!
 
ziet er super uit.?. maar moet wel ff wennen aan de 92 graden.... mijn hoofd zegt dan zijn ze gortdroog maar zoals jij laat zien is dat de perfecte temperatuur.... toch maar eens proberen  :)
 
Wat een heerlijk bordje eten zet je daar op tafel. Leuke rapportage.
 
Mooi verslag. En een stoer stuk vlees heb je daar. Ziet er heerlijk uit.
Ik moet toch eens een graan gevoerd exemplaar gaan scoren en die eens proberen.
 
fons zei:
ziet er super uit.?. maar moet wel ff wennen aan de 92 graden.... mijn hoofd zegt dan zijn ze gortdroog maar zoals jij laat zien is dat de perfecte temperatuur.... toch maar eens proberen  :)

Zo lang het vlees genoeg vet bevat en het niet te snel is gegaard, blijft het sappig. Ik denk dat je dit met een mager stuk rundvlees niet moet doen.
 
Whoei, ziet er goed uit...

Persoonlijk ??n keer geprobeerd, toen niet goed uitgevallen... Was droog / taai geworden... Toch eens opnieuw proberen, gezien jij typt: "Dit is misschien wel mijn favoriete bbq-gerecht. Echt geweldig!"

 
Ge-wel-dig! Het water loopt me in de mond.
 
Ziet er fantastisch uit, die ribben hebben wij ook altijd van de Hanos, die zijn echt super!
Mooie garing, ze zien er zeer sappig uit, Helaas ben je nu gebonden aan een dergelijke hoge kwaliteit van vlees dat je de ribs niet zomaar ergens anders kan halen. ;)
Persoonlijk zou ik geen knoflookgranulaat/poeder gebruiken, als ik naast zout en peper iets anders erop zou strooien dan is dat korianderzaad gecrushed of gemalen (ketoembar)




 
Terug
Bovenaan Onderaan