BasBQ
Beef en Steak

Ierse Brisket test

 
 
 
 

BensBQ

Gemarineerd
Berichten
1.775
Ik was nieuwsgierig wat het resultaat zou worden met een gras gevoerde Ierse brisket . Vaak lees je dan dat er voor een graan gevoerde (grain fed) gekozen word. In principe is dat een goede keuze maar deze briskets kosten ook wel wat.

yTCu9Is2om7t1TjwdeQg9u6j_eWYXbyIVrn9Pb5jIFNcJsr_PhztS7xXF34uzo3mqthxkzADVM9kPt8EOpFdr3srBWbmGJ2iMMxxc3i4CHZI9vCpMy0GisDJE_m6Da8Q9pbRxTOo2w=s657-no


Ik had gekozen voor een Ierse gras gevoerde (grass fed) brisket om te kijken wat voor resultaat je daarmee kan krijgen. De brisket die ik had hoefde ik nauwelijks te trimmen. Het vet aan de ene kant liet ik er gewoon opzitten.

zzj8R-YXsoPXMjPOmv_yASSzqAJCMobBLfDxs_LuormciBqTJLB3p_qKKMaPcsUWkCM4hTJ08xG4dCStMzEHG4-UaPCFyZtLxrrNho0trIvX7isxNPW271RaWP6lzjEvNOA1UWjr-Q=s657-no


Om te weten te komen hoe de malsheid en sappigheid zou worden besloot ik om de brisket NIET te injecteren met bijvoorbeeld een bouillon. Ik weet dat dit idd bijdraagt aan een beter eindresultaat maar zoals ik al zei, we testen een Ierse brisket.

aw9IPjoPW6LuPy34d2CSNclVUFDU9QkxEoCdynP7uDmkTwAWPHLX8z-CFbM9NtENB9KkbXR04rW1fdZhctcLZzTk4S2yI0tjI9vWC9mxTfDEuH2yMjoogyKDnx0TsAMgkkDtbH3VQQ=w493-h657-no


De brisket hadden we gekruid met met een beef-rub. Dit is een wedstrijd rub die perfect is voor een brisket. Maar natuurlijk kan je ook een eigen favoriete rub nemen of zelf maken. De kamado hadden we indirect ingericht, met voldoende houtskool en een paar blokken eik voor de rooksmaak. Om half 9 ?s avonds, de kamado had een temperatuur van 100/110?C, kon de brisket erop. Om de temperatuur te regelen maakte ik gebruik van een zgn ?heatermeter?. Als 2e controlemiddel gebruikte ik de Meater+ en op deze manier had ik dus op 2 plaatsen de temperatuur van de kamado en de interne temperatuur.

NUB9eJBfyEG2jfjD1X8RrX7BpX6kIHOtlZbRd5AkgR9HXoImzOh0nblhQrwT_frVguYRHAnXMx9BNvJr2wd7GPYqFHD744W9JK9S7YhBYoPMqstfiokRSmJb6JezUv2D9BCAjaNJWg=w493-h657-no


De volgende morgen om omstreeks 6 uur bereikten we een kern van 71?C.

bH-DDqdGNxVXX9blxr73os8pXUR50v1G-UUH4LTrXmrKHT4HqI_KHssBaYINyx1H5HSRKGfPPZMeEF553aB-jJMb8RD3XYpcY_ze2sfluJYXSF5TVTKZ8RnMoO4_W1CEtrQs6U3wMQ=w493-h657-no


Tijd om de brisket in te gaan pakken in een dubbele laag alu folie met een paar klontjes boter erop en een scheut Bouillon. De brisket ging weer terug op de kamado om rustig verder te garen.

k-gVWu7-38fRPFBChZ8ktF43Lui5YYkycJSN1P4SK5o-Od9UlMGRJ4nZKMII-n0WN2UAeHp6cpb8pPoI44lnfG4UCoPARt51FjXtHGj7SVJD-7EX83S9sDhSPhtpLnUVYqxFsVrlYw=w493-h657-no


Om 1 uur in de middag hadden we een kerntemperatuur van 91?C. Om te controleren of de brisket klaar is prik je met een sat?prikker op een paar plaatsen in het vlees. Als het voelt zonder enige weerstand kan je hem wederom inpakken in folie, vervolgens in een handdoek om te rusten voor minsten een uur. De sappen bewaar je natuurlijk.

yI09194vCXD9VkOilx3pikTO44eS7SqSfQckyYF0ys_AOJzWQIH9HQBdomPa5W8tut8Eu1y1_gTJVOQjQf4tS3bjKOylvCERcTxkanMh0l_u1e8SbryIVosjmJMQJeDNPTyBOl8wZg=w493-h657-no


En na zo?n 1? uur was dit het resultaat.

C-k-IjCJPMLOkQgCRpXqnJEp_6hIEGVsGm0yUNoaMjDrD_36p_xWkx3KpP1gGDJmstcsBetGEifI-BA-rQLM7TYrf2hwNauWHJyoX0vwcSuvTXvjm3PIUVFHg4gcTLy98RtKV5zzfA=w493-h657-no


De brisket voelde perfect aan, mooie rook rand maar het belangrijkste was natuurlijk hoe smaakte het?

nhfaBBCNZXhJNdt26c_dWLQoVzB7aMK3Pimd-7vfAGZ_ZHlcl1oncJnQMxqdKBqzvlR9KMrWkLr5mPgGkDm3m2X2T6iHMdUhd9xaORyC2nZMtwrL1ugSW2KUzylK-v07xmTc11mrPA=s657-no


En het smaakte perfect, mals, sappig en een lekkere smaak. De conclusie is dus dat je ook met een gras gevoerde Ierse brisket een goed resultaat kan halen!

ojghjY2oJ-rsDcvRiJALAt4hjH9OeetOogYE_829dxwy5HJ7IgVtFpItQNRE_7cjKbWZw-C5U5H2tXbRfBiXV3zudufJhjrEHR-oIUiMyHkDHiFxTROPTOXtfFwogqYepQ4mlP2Zlg=w493-h657-no


Van de point maakten we wat burnt ends, mooie blokjes in het sap van de brisket. Nog even terug op de kamado en roer de sappen er regelmatig overheen.

xAQbcywy687e6vV_4jvVZ2sXQOgsJ3LAgoJ8YOlx-eGZTIAckAat8AyVcM9Yu5xoUhIhCdN97bAb2sPBMJpZOPIKjEwU0ymgdEU6AAuUXAdFupKDgLpvrtDDA7nNGWpO2MM9zyd-Pg=w493-h657-no


En tijd om te proeven! Yum B-)
 
De foto's zien er veelbelovend uit.
Dus in het vervolg de gras variant?
 
Marcel zei:
De foto's zien er veelbelovend uit.
Dus in het vervolg de gras variant?

we gaan zeker de gras gevoerde nog eens maken maar dan ge?njecteerd, kijken hoe die is maar natuurlijk graan gevoerd gaan we zeker ook proberen ;)
Ik heb de brisket en burnt ends laten proeven aan buren en die waren erg enthousiast :)
 
He daar is Ben :) mooie reportage weer en die foto's van de brisket burnt ends.........geweldig :x mooi dat het gesmaakt heeft, een Ierse koei die grassprietjes eet, ga ik onthouden ;)
 
Heb je nog steeds geen pastrami gemaakt :-O.........ga je schamen ;) ik kan je vertellen dat jouw sat? nog steeds een groot succes is hier thuis :D
 
Jet zei:
Heb je nog steeds geen pastrami gemaakt :-O.........ga je schamen ;) ik kan je vertellen dat jouw sat? nog steeds een groot succes is hier thuis :D

nee nog steeds geen pastrami :blush: (anders had ik je het gemeld) ben druk met mijn 'MS' zeg maar :( sat? hier ook laatst gemaakt op een kip dagje en viel zeer in de smaak :)
 
Oh bah om te horen dat het minder gaat :( ik geef je een :-* en rustig aan ;)..............zullen we zo maar weer on topic gaan anders begint er weer zo'n moddereter te gillen :D
 
Altijd lekker brisket. Waar heb je deze vandaan? Ikzelf zoek ook wel wat meer vlees dichter gekweekt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk

 
Leuk om weer een post van je voorbij te zien komen Ben. Ziet er lekker uit, mooie rookring ook. Top. Ga snel kijken of je er ook een filmpje bij hebt.
 
KamadoNovice zei:
Leuk om weer een post van je voorbij te zien komen Ben. Ziet er lekker uit, mooie rookring ook. Top. Ga snel kijken of je er ook een filmpje bij hebt.
Nope, dat is even een tegenvaller, gelukkig hebben we de foto's :D
 
Zou met een Nederlands rund het resultaat dan ook gewoon goed kunnen zijn?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Ook wel eens geprobeerd maar viel tegen (te droog naar onze smaak), kan toevallig zijn natuurlijk en eigenlijk mag je niet oordelen na ??n poging maar..........je leest wel meer dat het niet zo'n succes is. :-?
 
Mooie Brisket Ben. Leuk die experimenten. En mooi dat het met normale Brisket ook goed gaat.
 
Hans zei:
Ook wel eens geprobeerd maar viel tegen (te droog naar onze smaak), kan toevallig zijn natuurlijk en eigenlijk mag je niet oordelen na ??n poging maar..........je leest wel meer dat het niet zo'n succes is. :-?

voor mij was dit dus ook een reden dit eens te proberen maar de Ierse brisket die ik gebruikte bevatte best wel wat intramusculair vet wat natuurlijk erg belangrijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan