BasBQ
Beef en Steak

BGE Large - welke toebehoren

StephanC

Tondelzoeker
Berichten
20
hallo,
Graag hoor ik welke toebehoren jullie allemaal gebruiken op een kamado. Mijn kamado zal een BGE Large worden.
Conveggtor basket (nieuw eggspander systeem), conveggtor, half moon gietijzer grill, pizzasteen, aspook en gridlifter staan reeds op lijstje.
Wat moet (in de zin van waar ik veel plezier aan zal hebben) ik aanschaffen van BGE zelf en waar volstaat huismerk of goedkoop merk?
Tips voor handschoenen en goede borstel om roosters schoon te maken zijn ook welkom
Bedankt
 
Je moet natuurlijk helemaal niks Stephan, maar wat jij hier opsomt lijkt me al best compleet.

Waarom kies je voor een half gietijzeren rooster? Een hele is veel makkelijk uit te wisselen met het standaard RVS rooster. Ik gebruik het conveggtor-plate-liftertje van Ralph de Kok zelf erg graag om vlot te wisselen tussen die roosters, maar er zijn er oook die daarvoor rode las handschoenen gebruiken. Ik heb ook een half moon raised cooking grid (heet 'ie zo?) dat ik erg handig vind om bijvoorbeeld groot vlees zachtjes op voor te roken terwijl het gietijzeren rooster eronder langzaam heet wordt (perfect voor reverse-sear die opstelling). Ik heb zelfs mijn pizzasteen origineel van Big Green Egg, maar dat komt omdat ik een beetje een fetish heb voor originele accessoires.

Bij twijfel ga lekker aan het werk met je mooie BGE en ervaar zelf wat er nog ontbreekt.

EDIT: ik zie aan de reactie van Bram elders dat jij die eggspander set overweegt, dan snap ik dat halve gietijzeren rooster natuurlijk beter!

PS er staat een mooie aanbieding van Hari Bo voor een BGE Large mocht je interesse hebben...
 
Als je toch de eggspander neemt kan je beter die halve maan stenen nemen als heat deflector.
Met de convegtor is het alles of niets.

Eventueel dat vuilblikje nog, past net in het randje en die halve maan gietijzeren Grill-Bakplaat gebruik ik ook geregeld.

 
De oude halve maan componenten passen niet 100% in de eggspander. Maw, wil je twee halvemaan pizza stenen tegelijk onder in de eggspander leggen vergeef dat maar. Dat past niet. Ik heb nu de hele set bijna compleet. Neem je de eggspander. Koop dan de eggspander accessoires er bij. De halve roosters hebben een uitsparing voor de handvaten. En die halve stenen onderin zijn net een fractie kleiner dan de halve maan pizza stenen. Zodat er nog airflow blijft. Elders op het forum zijn foto's te zien.

Wat wel past. Is een halve maan pizzasteen en een origineel halve rooster. Gietijzer of RVS. Werkt fantastisch.
 
Bram zei:
De oude halve maan componenten passen niet 100% in de eggspander. Maw, wil je twee halvemaan pizza stenen tegelijk onder in de eggspander leggen vergeef dat maar. Dat past niet. Ik heb nu de hele set bijna compleet. Neem je de eggspander. Koop dan de eggspander accessoires er bij. De halve roosters hebben een uitsparing voor de handvaten. En die halve stenen onderin zijn net een fractie kleiner dan de halve maan pizza stenen. Zodat er nog airflow blijft. Elders op het forum zijn foto's te zien.

Wat wel past. Is een halve maan pizzasteen en een origineel halve rooster. Gietijzer of RVS. Werkt fantastisch.

Bedankt voor de tips en de bemerking dat ik voluit voor de eggspander accessoires moet gaan (gelukkig kan ik van nul beginnen). was ik ook van plan. dat geperforeerde rooster zou ik direct ook aanschaffen voor groenten en vis.
 
Stijn zei:
Als je toch de eggspander neemt kan je beter die halve maan stenen nemen als heat deflector.
Met de convegtor is het alles of niets.

Eventueel dat vuilblikje nog, past net in het randje en die halve maan gietijzeren Grill-Bakplaat gebruik ik ook geregeld.

Bedankt voor je suggesties. Die gietijzer halve maan bakplaat met vlakke en geribbelde kant staat op lijstje voor de toekomst. Ik zou beginnen met simpele gietijzeren huiswerk bakplaat (https://www.beleefgreenegg.nl/product/gietijzeren-bakplaat-22cm/)
 
Ikzelf zweer bij mijn Looftlighter, maar das persoonlijk.
Verder een rotisseriespit misschien, die dingen worden al vanaf ?149 compleet met motor, ring en spit bij je thuisgestuurd.

Voor de rest ben je al aardig compleet denk ik.
 
joko zei:
Ikzelf zweer bij mijn Looftlighter, maar das persoonlijk.

+1

joko zei:
Verder een rotisseriespit misschien, die dingen worden al vanaf ?149 compleet met motor, ring en spit bij je thuisgestuurd.

Voor de rest ben je al aardig compleet denk ik.

Heb je een linkje naar een spit van 149 voor de BGE L?
Die joetisserie zit op 300+?
 
Stijn zei:
Heb je een linkje naar een spit van 149 voor de BGE L?
Die joetisserie zit op 300+?

Is via de Facebookgroep Smoke&BBQ. Heb hem van Jeroen Koppes, moet je daar ff op zoeken. Ik krijg hem morgen of overmorgen binnen.
Overigens zijn ze rond de $80 op Ali te koop, komen dan wel $95 verzendkosten en eventuele inklarings- en invoerkosten overheen.
 
joko zei:
Is via de Facebookgroep Smoke&BBQ. Heb hem van Jeroen Koppes, moet je daar ff op zoeken. Ik krijg hem morgen of overmorgen binnen.
Overigens zijn ze rond de $80 op Ali te koop, komen dan wel $95 verzendkosten en eventuele inklarings- en invoerkosten overheen.

Thx

Op ali ook al gezien, maar vind het risico te groot voor dan "maar" 100? te besparen.

Zal me eens lid maken van die smoke&bbq groepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan