BasBQ
Beef en Steak

Het ROOKMONSTER : grill - bbq en roken met uitgebreid fotoverslag !

Hier gaan we dus .... de bouw van een rookmonster met mogelijkheid om BBQ en te Grillen
De cijfers :
Buitendiameter buizen 457 mm, dikte 5.60 mm, gewicht  62.3519458545 kg/meter, omtrek buis 1435.66mm
Hoogte buis rookkamer 1400mm, BBQ 1000mm, brander 600mm.
Heb ook reeds een 6 tal ronde schijven kunnen versieren, diameter 450mm en dikte 6 mm.

De twee wieltjes die eronder moeten komen had ik me een maandje of twee geleden es gemaakt met m'n zelfgemaakt plooibankje en twee verloren gelopen kogellagers, en toen dacht ik .. waar zet ik deze twee mooie wieltjes dan onder en zowaar zal et dus onder dit rookmonster worden .

De laatste twee weken wat aan het brainstormen geweest hoe het allemaal zou moeten worden en hoe de bbq buis aan de rookkamer gezet zal worden, hoe hoog het moet, hoe groot de verbindingen tussen de kamers moet zijn, enz ..
Met een goeie vriend dan maar allerlei ingewikkelde formules toegepast en tot laat in de avond de batterijen van het rekenmachine uitgeperst om dan vanmorgen tot de vaststelling te komen dat de oplossing super eenvoudig blijkt te zijn .
De stelling van Pytagoras, die korte en lange as van de ellips en het vele papier dan maar opzij gelegd en het nodige sjabloon getekend en de buis klaargelegd om deze week te verzagen .

Het sjabloon zorgt ervoor dat de bbq perfect past op de rookkamer en kan gelast worden met een perfecte naad, althans daar streef ik naar .

De brander heb ik alvast onder handen genomen, deurtje eruitgehaald met wat nieuwe inoxzaagjes in de wipzaag.
De garage netjes opgeruimd en nu lekker bij de houtkachel het verslag van de werkzaamheden aan het neerpennen zodat jullie ook kunnen meegenieten .

Bij vragen of opmerkingen, laat je maar gaan ... ;)

Ow enne fotos post ik zodra iemand me tekst en uitleg geeft hoe dat moet (liefst via privebericht)want lassen kan ik alvast beter als fotos bewerken en posten :)

Groeten ,

Steve





 
De eerste foto:
rookmonster1_zpsf0392ca5.jpg

Net uit de bestelwagen gehaald en gelijk op de tafel voor verder onderzoek .
rookmonster2_zpseb89fea4.jpg

Lekker gebrand hebben ze die!
rookmonster5_zps3ebd3595.jpg

De eerste berekeningen met de moeilijke formules en wat testjes op pvc buisjes.



Groet,

Steve
 
Ik ben benieuwd naar je vorderingen Steve, het plaatsten van de foto's is je gelukkig gelukt!
 
Ja, weer een mooi zelfbouwproject..

Ga ik volgen!
 
Ik ben benieuwd! Ga deze volgen..
 
zow,,, aan t materiaal gaat t niet liggen.
dat kan zomaar een duurzame smooker worden.

sucses met de bouw mannen.
 
gaaf hoor, succes er mee
 
Vandaag de wielen opgekuist en klaargezet en voor de rest nog wat nagedacht over de doorvoer tussen de grill en de bbq en tussen de bbq en de rookkamer . De ronde platen komen morgen aan bod, ik wil er alvast wat op gaan tekenen waar de deur komt en de gaatjes boren voor de rookdoorvoer van grill naar bbq .

Hierover wou ik jullie hulp inroepen en zocht antwoord op onderstaande vraag .

Hoe groot moet de rookdoorvoer zijn tussen de grill en de bbq en tussen de bbq en de rookkamer of is de invloed hiervan op de werking verwaarloosbaar ?


En nog wat afbeeldingskes voor de liefhebbers  ;)

CIMG0882_zps09821c96.jpg

35 mm sterk, in grondlaag gezet en klaar voor gebruik zou ik zeggen.

CIMG0881_zps429a1e2a.jpg

350 mm diameter, 4 spaaks en in het midden een waterdicht lager.

CIMG0878_zpscd83ffd2.jpg

Daar liggen ze dan..

CIMG0875_zpsca9b0931.jpg

En nu eentje staande..

CIMG0876_zps98af3380.jpg


CIMG0880_zps51c5b440.jpg

En zo maak ik die dan .

Groet,

Steve





 
Wegens gebrek aan tijd heb ik deze avond enkel twee schijven klaargemaakt, maar vraag me af of de gaten groot genoeg zijn om voldoende warme lucht van de grill naar de bbq en de rookkamer te laten gaan .
Met deze gaten hoop ik alvast wat te filteren zodat er zo weinig mogelijk vuur en as kan terecht komen in de bbq .

Kan er mij iemand vertellen of de doorgang groot genoeg zal zijn .......zie onderstaande foto.

CIMG0887_zps9a9f135e.jpg

Plaat tussen brandkamer en bbq . Diameter 12 mm /10 mm / 8mm geboort .

CIMG0886_zps3c6ba29c.jpg

Plaat met deurtje om hout bij te vullen.

Groet,

Steve
 
Ik ben niet deskundig en kan je niet helpen maar steun je graag moreel en zal je graag volgen. Veel succes!
 
wel leuke gedachte gang ,maar de as is meestal fijner dan de gaten die je geboord hebt en gaat toch met de trek mee als je in de brandstof port :p

dus ik zou die kwart circel die je afgetekend hebt dr uitsnijden en dan zitje vrij goed met de doorgang.
k zou een klep maken om de doorgang te regelen en af te sluiten dan kun je rustig de brandstof porren en t vlees blijft asvrij.
(dat utgesneden stuk zou mooi geschikt zijn asl een soort vlinderklep,, maar ja dat is nu net een gaten kaas :D)

t gaat wel mooi worden B-)
 
Ja de as is indd fijner maar de trek zal toch beetje gedempt worden en heel veel as zal dan wel niet meevliegen hoop ik.

Hm, hoe kan je weten of ik met de kwartcirkel zou goed zitten gezien je de in en uitlaatdiameter niet weet .. die bepaald toch ook de doorvoer ?Lijkt me toch een belangrijk iets want de verbranding en het regelen ervan is het hart van het rookmonster !
Denk je nog eens mee ?
De gaten waren ook bedoeld om,indien nodig, makkelijk groter te kunnen boren want je komt er maar moeilijk bij als alles ineengezet is .

Werken met een vlinderklep achter de brander zorgt toch voor smoren van het vuur en rookontwikkeling tijdens het aanporren van het hout of kolen met als gevolg nog meer halfverbrande assen. Ik durfde om die reden geen klep monteren .
Ik denk er in ieder geval nog over na hoe dat moet.

En het stukje met de gaatjes heeft al een nieuwe bestemming als het nie voor het monster gebruikt zal worden :)


Groet,

Steve





 
steve zei:
Ja de as is indd fijner maar de trek zal toch beetje gedempt worden en heel veel as zal dan wel niet meevliegen hoop ik.

Hm, hoe kan je weten of ik met de kwartcirkel zou goed zitten gezien je de in en uitlaatdiameter niet weet .. die bepaald toch ook de doorvoer ?Lijkt me toch een belangrijk iets want de verbranding en het regelen ervan is het hart van het rookmonster !
Denk je nog eens mee ?
De gaten waren ook bedoeld om,indien nodig, makkelijk groter te kunnen boren want je komt er maar moeilijk bij als alles ineengezet is .

Werken met een vlinderklep achter de brander zorgt toch voor smoren van het vuur en rookontwikkeling tijdens het aanporren van het hout of kolen met als gevolg nog meer halfverbrande assen. Ik durfde om die reden geen klep monteren .
Ik denk er in ieder geval nog over na hoe dat moet.

En het stukje met de gaatjes heeft al een nieuwe bestemming als het nie voor het monster gebruikt zal worden :)


Groet,

Steve
Ik ben geen expert, maar de mate van trek en daarmee de temp bepaal je door de lucht inlaat en uitlaat?

vrijwel ieder offset build wordt gebouwd met een halve maan opening zoals je her en der op internet en forums kunt lezen.

Succes ermee!
 
steve zei:
Denk je nog eens mee ?
Steve

heb ik gedaan,,en ik kan t niet makkelijker uitleggen,,want denk dat t alleen maar moeilijker wordt.

koegel is je vriend en daar is verder genoeg te vinden.
en hier o forum wat te gaan zoeken lezen vergoot je parate kennis zeker weten.

sucses
 
Ik zou het deurtje trouwens uitslijpen tot aan de onderkant. Anders wordt het vrij lastig om de as eruit te halen.

Daarnaast zou ik de doorgang ook uitslijpen in een halve maan. Heb ik ook en ik heb geen last van as op mijn producten.  Kijk anders eens bij mijn draadje. Kun je zien hoe ik het heb gedaan.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5283.0

Martijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan