BasBQ
Beef en Steak

tuinsetje in hardhout

steve

Kooltjesharker
Berichten
232
Deze winter heb ik een lotje hout van zolder gehaald, dit had ik gekocht toen ik wat anders afhaalde bij het houtbedrijf waar ik regelmatig kom. Er lag een pakje IROKO hout, heb dit bekeken, vond de kleur mooi en heb het dan maar gekocht en op de aanhanger naar huis ..
Wat ik ermee zou doen was me een raadsel maar laten liggen kon ik niet.

Na een paar maanden op zolder heb ik het pak hout maar weer naar beneden gehaald en heb alles op maat gezaagd, alleen de lengte moest ik aanpassen, de rest was voor mij reeds gedaan voor ik het lot aankocht. 10 cm breed , 3 zijden geschaafd en lichte ronding aan beide kanten.


twee stoelen gelast en een bank .. het hout eraan vastgemaakt en dan de tafel gelast .. en ik kon alvast de hele winter genieten van het setje binnen in de garage, dicht bij de pelletkachel die ook net voor de winter in mijn bezit kwam.

c7I3Bkv.jpg



Ik had nog geen idee of ik het ijzerstel zou laten roesten en dan vernis erop of mss wou ik toch verf of mss wel in de galvanisatie, tja de winter was nog maar begonnen en ik vond dat ik nog ijd genoeg had om erover te denken .
Plots was de zon er, en tja er moest iets gebeuren, de set moest buiten op terras dus haalde ik de pot verf naar boven , schilderde lmet de borstel alles in grijze grondverf, twee lagen.

Darna een doos spuitbussen gehaald, zwart en alles nog es 3 lagen, ik had geluk met het weer en kon na iedere laag de set een hele dag in de volle zon laten bakken.


Het voorlopige resultaat van de bevestigingen en de verf :

wBublH6.jpg


2iUKKQJ.jpg


4bp6WrZ.jpg


De tafel moet ik nog afwerken, er komt rondom een plat ijzer van 40mm * 3 zodat de boorden afgewerkt zijn met zelfde zwart als stoelen en bank.

8aXOcX0.jpg




Steve



 
De rand voor de tafel is klaar en staat te wachten in de garage, waarom ik deze nog niet monteerde .. wel ik wil de tafel na alles afwerken met giethars, de hars met toebehoren kocht ik via een website aan en wou dit perse uitproberen, maar ik denk er nog over na hoe dit moet, hoe veel heb ik nodig voor dit oppervlak en hoeveel moet de ijzeren rand boven het hout uitkomen zodat ik genoeg hars heb om dit mooi gelijklopend te vullen.

bCopD6n.jpg


Dit wil ik nog uitzoeken want als het mislukt is zowel het hout als de giethars verloren net als de vele uren werk die ik had aan het tafelblad.

SZHBbuJ.jpg



Onderkant tafelblad is namelijk zo gemaakt met latten (ook in iroko) dat het blad bijna niet kan schuintrekken bij hoge temp in volle zon. dat is nogal es het nadeel bij deze soorten hout.Vandaar dat ik nog wat op zoek ben hoe ik het best aanpak met de hars.


Heeft iemand tips voor me met betrekking tot het opmeten van de hoeveelheid hars die nodig zou zijn om een goed resultaat te bekomen.
Het blad is 35 mm dik en het ijzer is 40 mm hoog, ik heb dus mogelijkheid om de hars tot 5 mm dik te leggen ..


Steve

 
Wow, gaaf project, en fraai ontwerp zeg!
Mooi hout ook inderdaad, maar vraag me af of de gierhars niet te risicovol is. Ik neem aan transparant?
Hoe weersbestendig is dit en vooral ook: kan het voldoende tegen krimp&rek?
 
Ja transparant en of het geschikt is heb ik geen idee van want dit zou de eerste keer zijn dat ik hars in de hand neem. Ik heb er echt geen flauw benul van maar ik hoop meer informatie te vinden de komende dagen .

Steve
 
Terug
Bovenaan Onderaan