BasBQ
Beef en Steak

Afdichting Fornetto Razzo

 

ja4

Tondelzoeker
Berichten
20
Hi,

Zijn er leden die een fornetto smoker hebben waarbij relatief veel rook via de ringen naar buiten komt?

Na vele keren met de sluitung te hebben gespeeld (zonder een gewenst effect), ben ik gisteren bij de lokale doe het zelfer gaan zoeken naar een oplossing welke niet de prijs van nomex vilt evenaart (4 meter nodig). Tijdens de zoektocht kwam ik kachelkoord tegen welke hittebestendig is tot 500c (Meer dan voldoende voor een smoker).

Heeft iemand een soortgelijke oplossing bedacht voor het afdichten van een roker, zo ja is dit aan te raden?

Thx!
8dc516395a2a5d046e2956ebfa485890.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

 
Ik heb met vilt geknutseld om eea luchtdicht te krijgen in een goedkoop smokertje. Het resultaat was goed maar niet duurzaam: na 1 winter buiten onder een zeil te hebben gestaan is alles er van af gevallen. Ik zou bij een volgende poging ook liever kachelkoord gebruiken. Zolang je maar voldoende ruimte hebt om het op te plakken denk ik dat je een goede kans maakt. Wel even rekeing houden met dat er extra materiaal tussen de klep zit, waardoor deze misschien niet meer helemaal sluit. Dat is evt op te lossen met wat extra gewicht of bijv van die eierkistsluitingen. Succes!
 
Mijn fornetto laat inderdaad rook door ringen deurtjes en kap ontsnappen.. maar heb daar nooit een groot probleem in gezien.. rook gaat hoofdzakelijk via de kap ventilatie toch naar buiten..

Mis ik iets dat rook ontsnappen niet wenselijk is?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
Hoe minder rook (lucht) via kiertjes ontsnapt des te beter de controle van de roker kan zijn. Daarnaast zal de roker effici?nter omgegaan met het verbruik van kolen...

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
 
Ik had ergens gelezen dat 'oude' rook zorgt voor een bittere smaak en de rook dus moet ontsnappen.. kan me vergissen hoor.. maar vandaar mijn aanname..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
Heb net een razzo 22?, er ontsnapt wel rook, maar wat is veel?

Heb moeite om m op 110-120 te krijgen en te houden, ik dacht dat het kwam door een te volle waterpan. Ga van t weekend experimenteren met (veel) minder water.

Maar had niet gedacht aan ontsnappende rook. Zou dat zoveel invloed kunnen hebben?
 
wimve zei:
Heb net een razzo 22?, er ontsnapt wel rook, maar wat is veel?

Heb moeite om m op 110-120 te krijgen en te houden, ik dacht dat het kwam door een te volle waterpan. Ga van t weekend experimenteren met (veel) minder water.

Maar had niet gedacht aan ontsnappende rook. Zou dat zoveel invloed kunnen hebben?
Had je mijn reactie nog gezien mbt temperatuur? Wellicht heb je er wat aan..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
wimve zei:
Heb net een razzo 22?, er ontsnapt wel rook, maar wat is veel?

Heb moeite om m op 110-120 te krijgen en te houden, ik dacht dat het kwam door een te volle waterpan. Ga van t weekend experimenteren met (veel) minder water.

Maar had niet gedacht aan ontsnappende rook. Zou dat zoveel invloed kunnen hebben?
Vul je de waterpan met heet of koud water?

Middels rook is het makkelijk om grote kieren op te sporen. Wanneer deze dusdanig groot zijn, zal naast rook ook warmte ontsnappen. Daarnaast zal lucht naar binnen kunnen komen wanneer het winderig is, hetgeen gevolgen kan hebben voor de stabiliteit...

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

 
ja4 zei:
Vul je de waterpan met heet of koud water?

Middels rook is het makkelijk om grote kieren op te sporen. Wanneer deze dusdanig groot zijn, zal naast rook ook warmte ontsnappen. Daarnaast zal lucht naar binnen kunnen komen wanneer het winderig is, hetgeen gevolgen kan hebben voor de stabiliteit...

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

Met heet water. Ik laat m na het eerste aansteken opwarmen tot 120?C, doe dan het vlees erop (ribs) en daarna krijg ik m niet warmer dan 95?C oid.

Dan doe ik elk uur toch weer extra briketten er bij en dan klimt de temp weer wat op, maar had verwacht minder vaak iets te hoeven doen als de hele bak bedekt met een laag briketten. Anyway, ga eens kijken wat minder water doet.

Alle tips welkom hoor, ben absoluut beginner...
 
Gebruik de razzo nu meer als een jaar en het roken gaat prima zonder alles af te dichten.
De pan doe ik geen water in maar aluminum folie.(Na het bbq folie weg en pan schoon).
De kolenmand gooi ik vol kokos briketten en in het midden een halve kolenbrander hete briketten.
Ik ben dan zeker 5 uur verder op 120 a 130 graden (no problem)
Houtstukken gewoon tussen de kolen en gaan met die banaan.
Voor mij een geweldig apparaat!!

Succes!!
 
RonHof zei:
Gebruik de razzo nu meer als een jaar en het roken gaat prima zonder alles af te dichten.
De pan doe ik geen water in maar aluminum folie.(Na het bbq folie weg en pan schoon).
De kolenmand gooi ik vol kokos briketten en in het midden een halve kolenbrander hete briketten.
Ik ben dan zeker 5 uur verder op 120 a 130 graden (no problem)
Houtstukken gewoon tussen de kolen en gaan met die banaan.
Voor mij een geweldig apparaat!!

Succes!!
Op de waterpand na alles hetzelfde ;-)
Pan vul ik met heet water (als de Q op temperatuur is) of met koud water/bier/wijn als deze nog op temperatuur moet komen.
Schoonmaken is een fluitje van een cent dus doe er geen folie of aanbakpapier in maar blijft een goed idee als je geen vocht wil toevoegen...
Ipv houtblokken gebruik ik rookpallets maar ga binnenkort eens blokjes proberen..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
RonHof zei:
Gebruik de razzo nu meer als een jaar en het roken gaat prima zonder alles af te dichten.
De pan doe ik geen water in maar aluminum folie.(Na het bbq folie weg en pan schoon).
De kolenmand gooi ik vol kokos briketten en in het midden een halve kolenbrander hete briketten.
Ik ben dan zeker 5 uur verder op 120 a 130 graden (no problem)
Houtstukken gewoon tussen de kolen en gaan met die banaan.
Voor mij een geweldig apparaat!!

Succes!!
Hier hetzelfde


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan