BasBQ
Beef en Steak

To spray or not to spray

 

Snellius85

Vuurmaker
Berichten
61
Hoi!

Ik zag een interessant filmpje voorbij komen over het regelmatig sprayen van je vlees tijdens een sessie : https://youtu.be/TT5Rb7XWH0o. Uit deze test komt eigenlijk dat het niet veel bijster doet, nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn en of jullie het verschil echt merken tussen het wel en niet tussendoor sprayen met bijvoorbeeld appelsap etc.

In dit voorbeeld wordt er met ribs gewerkt, ik vraag me dan ook af of het voor andere vleessoorten dan wel verschil maakt

Dank!
 
richard0501 zei:
niet alleen, maar ook ook gelijkmatiger garen.. Overigens spray ik zelf  bijna nooit alleen als de ribs te snel gaan....

Je gaf het al aan Richard, je veroorzaakt wel wat onrust in je temperatuur verloop en nu kan een rib aardig  wat hebben
maar je ziet het ook wel bij procureur en/of brisket en daar wil je toch graag een constant mogelijke temperatuur hebben voor een mooi resultaat denk ik dan maar. :-?
 
Ja precies Hans, dat is eigenlijk de reden dat ik het ook vroeg. Je moet toch de deksel steeds openen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
het is een kwestie van keuze's denk ik, zelf ben ik er geen voorstander van gewoon omdat ik een wat luiere barbecueer ben. Volgens veel Amerikanen is het wel goed om nog ene extra laag smaak aan te brengen (wat ik persoonlijk bs vind, volgens mij zijn er betere manieren om meer smaak aan je ribben te geven). Ook is het volgens mij enkele goed te doen met een barbecue die veel inertie heeft, als je de barbecue opent om te sprayen dat je niet veel warmte verliest en hij snel terug op temperatuur is. Een kamado of een offset met dikke wand zou hiervoor beter geschikt zijn dan een ketelbarbecue volgens mij.
 
Vind hier alle antwoorden:
https://amazingribs.com/more-technique-and-science/more-cooking-science/mythbusting-basting-mopping-and-spritzing

Maakt het uit? Ja voor rookring. Ja/nee voor smaak. Ja/nee voor tijd. Ook allemaal afhankelijk van temperatuur.
 
Ik spray nooit, nergens voor nodig, alleen lastig.
 
Frits zei:
Ik spray nooit, nergens voor nodig, alleen lastig.

Frits + 1
ik deed het in begin ook maar merkte geen verbetering :( dus nu niet meer.
 
Ik spray ook nooit.
In het begin deed ik het wel eens met appelsap , maar merkte eigenlijk geen resultaat.
Nu hoef ik ook niet meer elke keer dat deksel te openen. Het geeft meer rust.
 
Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat ik het sprayen achterwege ga laten

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Ik spray alleen me ribs een enkele keer. Het geeft bij mij een mooiere bark. Als ik niet doe blijft hij te korrelig. Gebruik heel weinig zout in rub. (Misschien rub ik iets te veel 🤨)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan