BasBQ
Beef en Steak

Hamburgers maken

 

Houtepen

Vuurmaker
Berichten
89
Goedemiddag mede forumleden!

Enige tijd geleden heb ik zelf geprobeerd hamburgers te maken. Ik had me helaas i.v.m. tijdsgebrek onvoldoende kunnen voorbereiden dus het resultaat was een wat droge burger die verder niet zo spannend was.

Nu hoop ik dat jullie mij (en eventuele meelezers) kunnen voorzien van de nodige tips en tricks!

Ik zou (indien mogelijk) graag burgers willen maken van reeds gedraaid gehakt (dus niet zelf het gehakt maken). Ik snap dat dit wel beter zou zijn, maar ik heb hier de tijd en de apparatuur niet voor helaas. Waar moet ik verder op letten? Hoe kruid je hem goed (mengen door gehakt of rondom aan buitenkant)? Hoe gaar je hem zodat hij sappig blijft? Hoe groot maak je hem? etc.

Ik kijk vol verwachting uit naar jullie reacties! Alvast super bedankt.
 
Heb hamburgers maken uitvoerig getest dmv verschillende stukken vlees, verschillende grofheden gehakt, verschillende vetgehaltes, verschillende formaten hamburger, ervoor of erna kruiden, zelfs sous vide etc. En mijn favoriet (zelfs by far) is de smashburger en dit is ook nog eens de makkelijkste methode. Er zullen vast genoeg liefhebbers zijn voor dikke burgers die nog rood/rose van binnen zijn, maar ik geef de voorkeur aan een snelle knapperige burger.

Kwestie van een grillplaat flink heet opstoken, beetje olie erop, balletje gehakt van +/- 75 gram erop leggen, zo plat mogelijk drukken met een spatel, beetje peper en zout erop, ongeveer een minuutje wachten, omdraaien, plakje van die vieze amerikaanse nepkaas erop, nog een minuutje wachten en klaar. Meestal doe ik er dan 2 op elkaar op een geroosterd broodje. Gaat tegen zo'n beetje alle principes in, maar juicy genoeg en dubbele krokante korst.

Favoriete saus is een mix van mayo, ketchup, klein beetje mosterd, azijn, zeer fijn gesneden ui en augurk. Perfecte broodje heb ik na lang zoeken gevonden bij een bakker die ze op bestelling kan leveren, iets groter dan normaal bolletje met sesamzaadjes. De kaas werd ook unaniem gekozen als favoriet, hoe smerig en nep ook, het geeft gewoon de perfecte consistentie. Heb van alles geprobeerd, van dure gerijpte cheddars, old amsterdam, boerenkaas, italiaanse kazen, maar gewoon die in plastic verpakte glinsterkaas beviel het beste.

Mocht je andere voorkeuren hebben, er staan echt honderden filmpjes van de 'perfecte' burger op youtube.
 
Ik koop vaak bij de Turkse slager lamsgehakt. Is net een beetje vetter dan de koe, en jou persoonlijk erg van de smaak van lamsvlees. Verder recept van Spiff volgen en je hebt een perfecte lamsburger . Bij de Turkse bakker hebben ze vaak ook net iets grotere broodjes. Lekker!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik heb laatst kant-en-klare Wagyu burgers gekocht en eerlijk gezegd kan daar voor mij geen zelf gedraaide burger tegen op.
Ik heb er een Memphis burger van gemaakt: mais-broodje, veldsla, gegrilde paprika, pulled pork, wagyu burger, die vieze oranje kaas uit de VS, augurk en gebakken uitjes.
Dit was de lekkerste burger die ik zelf samengesteld hebt. (tot nu toe)

PS, de reclame voor de Memphis burger is wel erg overtuigend...  :D
https://www.youtube.com/watch?v=zIsfwztXIb0

 
Hoi,

Hier meestal de GUNPOWRDER rub er door en een gesnipperde ui(heel fijn)
Die plastic chedder kaas er op en de mango cinemon bbq saus. Tuurlijk plakje tomaat, augurk en sla
Eerst ff indirect en dan afgrillen. Hier byfar fafo.
 
Recepten genoeg, waar mijn gasten altijd heel blij mee zijn is de manier waarop ik het vlees voorbereid.
Ik meng het gehakt met de overige smaakmakers met een vork goed door, dus niet kneden.  Daarna in de juiste vorm brengen zonder het gehakt te compact te maken. Hierdoor blijven de burgers heerlijk mals en luchtig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
@malt007 geweldig hoeveel enthousiasme ik in je bericht lees!

Als je goed vlees hebt, is mijn ervaring dat je echt je best moet doen om je burger te verkloten. Ik gooi van alles door mijn gehakt (sowieso pezo maar ook ui, knoflook, chili, mosterd, gedroogde kruiden etc) maar wat niet mag ontbreken zijn 2 gemalen beschuitjes en eidooier. Aantal eidooiers is afhankelijk van de hoeveelheid gehakt, het moet niet te dedderig worden. Beschuit en eidooier zorgen ervoor dat je burger goed bij elkaar blijft wanneer je hem grillt. Als de burger goed bij elkaar blijft kan je ze mooi dicht schroeien en blijven veel van de sappen in de burger. Ik grill ze altijd tot ze mooi gekleurd zijn en dan laat ik ze nog langzaam doorgaren. Mijn burgers moeten ook altijd well done zijn. Ik gooi ze regelmatig nog even terug als ze toch nog niet lang genoeg gegaard zijn.
Gewoon even proberen en je kan uit 1 hoeveelheid kant en klaar gehakt verschillende recepten proberen om zo je "touch" te vinden.

 
Jeetje mensen wat een hoop reacties en wat een informatie al zo snel~! Super bedankt allemaal.

Laat ik eens beginnen met een lijstje met aandachtspunten als samenvatting van jullie reacties:

1. gehakt moet vet genoeg zijn (dus eerder half om half of lamsgehakt dan rundergehakt)
2. je kunt er aan kruiden in doen wat je maar wil
3. voeg altijd een beschuit en een eidooier toe (voor de binding)
4. Kneed niet en druk niet te hard aan, maar roer de ingredi?nten door elkaar
5. nepkaas is top :p

Het maken begin ik nu wel een beetje een idee bij te krijgen, ga ik zeker proberen zo!

Dan de bereiding nog... Hoe doen jullie dit precies? Gaat de burger gelijk op het gietijzeren rooster>? Daarna nog indirect? Of eerst indirect en dan direct garen? Hoe hoog stook je de Q en welke kerntemperatuur zoek je naar?

Samen komen we wel tot het ultieme lijstje gok ik zo haha:p
 
wel rekening houden dat je met gehakt van slager/super best je burger doorbakken maakt, tenzij je een slager hebt die je kan vertrouwen en waar je zeker van bent dat hij kwaliteitsvol gehakt levert (als in supervers dus)

 
Beschuit en ei is niet nodig. En als je hem niet door wilt bakken moet je wegblijven bij half om half.

80/20 is een goede verhouding in vlees/vet. Vroeger was het euroshopper gehakt van de Appie dat. Nu is alles steeds magerder.

Ik gebruik goedkoop gehakt maar ook kant en klare betere burgers.

Soms kruiden erdoor, dan weer erop. Burgers kun je je lekker op uitleven
 
Ha Noskos!

Dus als je hem rood wil houden altijd rundergehakt pakken. Mocht je hem wel doorbakken willen (ja die mensen schijnen er te zijn haha) dan kan half om half wel

Maar hoe hou je nou een sappige burger met rundergehakt? Vorige keer heb ik het gehakt gemengd met de kruiden, een uitje en een knoflookje. Daarna indirect gegaard en tot slot afgegrilld maar die waren gortdroog.

Kruiden er op klinkt ook interessant, dan proef je de smaak heel anders of neit?
 
Houtepen zei:
Ha Noskos!

Dus als je hem rood wil houden altijd rundergehakt pakken. Mocht je hem wel doorbakken willen (ja die mensen schijnen er te zijn haha) dan kan half om half wel

Maar hoe hou je nou een sappige burger met rundergehakt? Vorige keer heb ik het gehakt gemengd met de kruiden, een uitje en een knoflookje. Daarna indirect gegaard en tot slot afgegrilld maar die waren gortdroog.

Kruiden er op klinkt ook interessant, dan proef je de smaak heel anders of neit?
Zoals ik eerder meldde helpt het om het gehakt niet te kneden maar met een vork te mengen. Hierdoor blijven ze al sappiger. Ook gaar ik ze eerst indirect bij 110 tot 120 graden om daarna direct boven het (hout) vuur af te grillen. Heb nog geen droge burgers gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Door een hoger vetgehalte heb je een sappiger burger. Een losse of vaste burger kunnen allebei sappig zijn. Dat is meer persoonlijke voorkeur.
 
Heeft de gemiddelde slager verschil in keuze in rundergehakt kwa vetpercentage? Ik vroeg onlangs om rundergehakt en ik werd in ieder geval niet gevraagd of het mager of vet ofzo moest zijn. Ik gebruik normaliter bij het koken zelden gehakt, dus ik weet ook niet of ik in de super zowel magere als vette soorten ga vinden...?
 
ik maak ze zelf van brisket 75/25 ,  2x door de 8 mm plaat , peper en zout er door. het lekkerst vind ik ze dan gebakken op de plaat (Octofire), door het hoge vetgehalte kan je ze redelijk ver doorgaren  zonder dat ze droog worden.

je kan als je een "goede " slager hebt gewoon vragen of ze het gehakt "vers"voor je draaien..
 
richard0501 zei:
je kan als je een "goede " slager hebt gewoon vragen of ze het gehakt "vers"voor je draaien..
een goede slager kan je alles vragen  ;)
 
Bart1978 zei:
Houtepen zei:
Ha Noskos!

Dus als je hem rood wil houden altijd rundergehakt pakken. Mocht je hem wel doorbakken willen (ja die mensen schijnen er te zijn haha) dan kan half om half wel

Maar hoe hou je nou een sappige burger met rundergehakt? Vorige keer heb ik het gehakt gemengd met de kruiden, een uitje en een knoflookje. Daarna indirect gegaard en tot slot afgegrilld maar die waren gortdroog.

Kruiden er op klinkt ook interessant, dan proef je de smaak heel anders of neit?
Zoals ik eerder meldde helpt het om het gehakt niet te kneden maar met een vork te mengen. Hierdoor blijven ze al sappiger. Ook gaar ik ze eerst indirect bij 110 tot 120 graden om daarna direct boven het (hout) vuur af te grillen. Heb nog geen droge burgers gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Die tip stond ook in t lijstje toch? :p heb ik gelijk ter harte genomen haha

Maak je de burgers dan met de hand of met een pers? Want dan gebeurd er ook weer wat met de dichtheid natuurlijk.

Hoe lang gaar je ze indirect? Denk dat ik het de laatste keer te lang heb gedaan
 
noskos zei:
Door een hoger vetgehalte heb je een sappiger burger. Een losse of vaste burger kunnen allebei sappig zijn. Dat is meer persoonlijke voorkeur.

helemaal helder. Hoe meer vet hoe beter
 
Een mooi en heerlijk recept voor hamburgers is het recept van Marc: de Spiff burger.
Eigenlijk een echte klassieker!

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=398.0
 
Terug
Bovenaan Onderaan