BasBQ
Beef en Steak

Brisket mals krijgen

 
 
 

Rob Reinerink

Kooltjesharker
Berichten
109
Goedemorgen,

Ik lees bij veel brisket posts dat de brisket uiteindelijk niet helemaal sappig is. Mijn vraag is: hoe krijg ik dat wel?
De volgende dingen lees ik terug:
- Niet bij 91 c stoppen, maar pas stoppen als de sat? prikker er makkelijk doorheen gaat.
- De kant met het meeste vet aan de bovenkant leggen.
Zijn er nog meer tips? Zou het aan de hoeveelheid injectievloeistof kunnen liggen? Ik heb zelf namelijk bij spareribs dat hoe meer appelsap mix ik in de alu folie giet, hoe langer het duurt voordat het vlees fall-of-the bone is.
Bedankt voor de tips.
 
Rob Reinerink zei:
Goedemorgen,

Ik lees bij veel brisket posts dat de brisket uiteindelijk niet helemaal sappig is. Mijn vraag is: hoe krijg ik dat wel?
De volgende dingen lees ik terug:
- Niet bij 91 c stoppen, maar pas stoppen als de sat? prikker er makkelijk doorheen gaat.
- De kant met het meeste vet aan de bovenkant leggen.
Zijn er nog meer tips? Zou het aan de hoeveelheid injectievloeistof kunnen liggen? Ik heb zelf namelijk bij spareribs dat hoe meer appelsap mix ik in de alu folie giet, hoe langer het duurt voordat het vlees fall-of-the bone is.
Bedankt voor de tips.

Moeilijk te zeggen, je kan alles volgens het boekje doen en dan nog kan een brisket wat droog uitvallen,blijft een moeilijk stuk vlees vind ik. :-?
 
Dat is de 100.000 euro vraag. We zijn allemaal op zoek naar de perfecte brisket.
Een groot deel hangt al van het vlees af. De briskets hier zijn geen superkwaliteit.
Snake River Farms is wel te koop maar 300 euro is een beetje over de top.

Vet boven / onder is een langlopende discussie. Het vet dat smelt gaat echt niet het vlees in. Dat staat onder spanning en neemt niets op.

Hoe het wel moet om altijd een goed resiltaat te krijgen? Ik wou dat ik het wist.
 
noskos zei:
Dat is de 100.000 euro vraag. We zijn allemaal op zoek naar de perfecte brisket.
Een groot deel hangt al van het vlees af. De briskets hier zijn geen superkwaliteit.
Snake River Farms is wel te koop maar 300 euro is een beetje over de top.

Vet boven / onder is een langlopende discussie. Het vet dat smelt gaat echt niet het vlees in. Dat staat onder spanning en neemt niets op.

Hoe het wel moet om altijd een goed resiltaat te krijgen? Ik wou dat ik het wist.

Noskos + 1

Dan zou ik ook wat makkelijker over die ? ? 60,00 heen stappen en het wat meer maken want als ie goed gelukt is is het een heerlijk stuk vlees. ;)
 
De beste manier om je vlees beter te krijgen is volgens mij veel maken, dan leer je wat wel en niet werkt voor je eigen smaak. Maar het is en blijft een lastig stuk vlees om goed te krijgen en soms heb je wel eens een minder goed stuk dat je niet goed krijgt, dat moet je erbij nemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Bedankt voor de reacties. Ik heb een USA grainfed brisket van B&S besteld. Ben van plan om het recept van Noskos te volgen met de BBG slather.
Volgende week zaterdag moet het gebeuren.

Nog 1 vraag: de ??n legt de brisket op 107 c op de Q, de ander zie ik met 121 c. Wat is ideaal? Bvd.
 
Kan heel beide heel goed, zelf heb ik het idee (maar kan het mis hebben) dat hoe lager de temperatuur is
des te sappiger het vlees blijft :-?, maar dat kan toevallig zijn want zo vaak maak ik ze nou ook weer niet. ;)
 
Op hogere temperaturen hebben we ook goede resultaten gehaald... om het nog moeilijker te maken voor je
 
Maar als je geen temperatuurmeter gebruikt, wanneer ga je dan prikken, en vooral hoe vaak?
 
Ik sluit me aan bij Richard, mijn briskets begonnen pas goed te komen wanneer ik mij er geen zorgen in maakte.
 
Top. En hoe laat zou een brisket van 3 kilo ongeveer op de bbq moeten als ik m om 19u wil aansnijden (dus om 18u van de bbq ivm rusten)?
 
Dat is niet op voorhand te zeggen. Ik zou een 12 uur rekenen afgaande op vorige runs maar dit is erg afhankelijk van het vlees. Elk stuk heeft een andere bereidingstijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Rob Reinerink zei:
Top. En hoe laat zou een brisket van 3 kilo ongeveer op de bbq moeten als ik m om 19u wil aansnijden (dus om 18u van de bbq ivm rusten)?

Ligt aan je temperatuur, low en slow reken jet toch wel op 8-10 uur.
high and  fast 3-4 uur  150 graden
Rusten alleen als je te vroeg klaar bent.. 
 
richard0501 zei:
ik pak  m in als ik de kleur mooi vind, en begin 2 uur later met prikken, om de 20 minuten. als je het toch met de thermometer wilt doen, vanaf 92 graden beginnen met prikken
Moet ik toch eens proberen zo, thanks.
Mijn eerste brisket was heel lekker, de 2 daarna (niet meer dan 2 want maak het niet vaak thuis) waren wat droog. Nog maar wat meer oefenen...
 
Aanstaande zaterdag ga ik een brisket maken. Ik volg het Noskos recept met als rub de LetzQ beefrub + worcestershire saus.
Is het genoeg om dit 1 nachtje te laten marineren, inclusief ge?njecteerde runderbouillon?
 
richard0501 zei:
injecteren en rubben een paar uur van te voren.

Wat betreft de rub..... Tja , de lekkerste brisket maak je met een mooie laag Captain's luck, eventueel een laagje extra zwarte peper als  je van wat pit houdt!

Maar ja wie ben ik... :D

Oke, en als ik het vrijdag avond doe, en zaterdag ochtend op de Q gooi, heeft de brisket dan te lang gemarineerd of maakt dat niet uit?
 
richard0501 zei:
injecteren en rubben een paar uur van te voren.

Wat betreft de rub..... Tja , de lekkerste brisket maak je met een mooie laag Captain's luck, eventueel een laagje extra zwarte peper als  je van wat pit houdt!

Maar ja wie ben ik... :D


Tja, smaak.
Wat de een lekker vind vind een ander wellicht niet te pruimen.
Daarbij denk ik aan b.v. een heerlijke Hollandse nieuwe, ik vind hem heerlijk maar ik heb er gezichten bij gezien bij het nemen van de eerste hap, een fototje waard. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan