BasBQ
Beef en Steak

Zalm koud roken: Rook (teer-)druppels in de oven

the_fonz1975

Tondelzoeker
Berichten
21
Ik heb al verschillende keren zalm (koud) gerookt (en heb er al veel lof over gekregen).    Ik begon met van die kleine rooktonnetjes (van Barbecook) en een cold smoke generator waar ik (gekochte) fijne mot in liet smeulen.  Maar ik heb me een jaar geleden ook een grotere rookoven gekocht en dat laat me toe om ook grotere hoeveelheden zalm te roken.  Sinds ik zalm rook in deze oven, merk ik dat er zwarte druppels rook (teer?) langs de wanden hangen en die zouden op de zalm kunnen vallen, wat ik niet wil natuurlijk.  Dan heb ik vieze zwarte druppelvlekken op de vis.  Het zou me trouwens verbazen of dat wel gezond is.  Hoe kan ik die teerdruppels vermijden?  Ligt dat aan de oven, de vorm, ...?  Aan het zaagsel dat ik gebruik? Iets anders?  Graag tips of advies.
Alvast bedankt
 
ik weet wat je bedoelt. ik heb dat ook in mijn weber na het koud roken.
volgens mij is het condensatie wat zich vermengt met de rook en vervolgens neerslaat op de binnenzijde.

gezond (en lekker) lijkt het me ook niet, dus als er een druppeltje op de zalm valt haal ik het meteen weg.

en of het te voorkomen is..... geen idee. Ventileren is niet zo handig lijkt me  ;)
de vorm van de binnenzijde kan natuurlijk wel ervoor zorgen dat de druppels afgevoerd worden zonder dat ze op je zalm vallen
ik moet zeggen dat er zelden een druppel op mijn zalm valt (ik rook in een weber bbq = dome-deksel), als er een druppel valt is het meestal op het moment dat ik een beetje "onvoorzichtig" het deksel optil.
 
Ridevi71 zei:
ik weet wat je bedoelt. ik heb dat ook in mijn weber na het koud roken.
volgens mij is het condensatie wat zich vermengt met de rook en vervolgens neerslaat op de binnenzijde.

gezond (en lekker) lijkt het me ook niet, dus als er een druppeltje op de zalm valt haal ik het meteen weg.

en of het te voorkomen is..... geen idee. Ventileren is niet zo handig lijkt me  ;)
de vorm van de binnenzijde kan natuurlijk wel ervoor zorgen dat de druppels afgevoerd worden zonder dat ze op je zalm vallen
ik moet zeggen dat er zelden een druppel op mijn zalm valt (ik rook in een weber bbq = dome-deksel), als er een druppel valt is het meestal op het moment dat ik een beetje "onvoorzichtig" het deksel optil.

Bovenaan zijn er dwarsbalken om speten aan te hangen, en daar hangen bij mij dus druppels aan, evenals aan de sonde van de thermometer.  Dus die vallen dan op mijn vis.  Die heb ik nu omwenteld met jute, waardoor er zich geen druppels kunnen vormen.  Ik kwam op het idee van jute omdat in rookkasten waar paling gerookt wordt het deksel van de rookkast vaak vervangen wordt door verschillende jutezakken opeen: dat houdt genoeg rook binnen en laat terzelfdertijd ook weer net genoeg rook door om de rook niet te laten verzuren.  Alvast al bedankt voor je reactie, hopelijk volgen er nog waardoor ik nog wat wijzer wordt.
ps: het ligt dus volgens jou niet aan de houtsoorten, de grofheid/fijnheid, ...?
 
Nee, ik denk het niet. Ik vind het op condensatie lijken wat zich vermengd met rook.
Ik wat gevonden :
https://www.google.com/search?q=teer+druppels+bij+koud+roken&oq=teer+druppels+bij+koud+roken&aqs=chrome..69i57.16361j0j7&client=tablet-android-sonymobile&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Klik op de link van het eerste zoekresultaat. Dat Is een pdf waarin eea uitgebreid uitgelegd wordt.
Er wordt bij koud roken aangegeven dat het roken een droging proces is.
Dus lijkt het me aannemelijk dat het vocht uit de vis condenseert, zich mengt met de rook deeltjes en zich vervolgens afzet en zo druppels vormt.
 
Je rookhok is te koud.
De rook van je smokegenerator komt in de koude kast en slaat neer op de koude wanden als condens.
Je krijgt hierdoor de zwarte aanslag (creosoot).

Oplossing is de kast voor te verwarmen of te isoleren.
Ook niet roken met een erg hoge luchtvochtigheid.
 
BertM zei:
Je rookhok is te koud.
De rook van je smokegenerator komt in de koude kast en slaat neer op de koude wanden als condens.
Je krijgt hierdoor de zwarte aanslag (creosoot).

Oplossing is de kast voor te verwarmen of te isoleren.
Ook niet roken met een erg hoge luchtvochtigheid.

Dank je voor de info Bert.  Ik heb mijn rookkast terug eens goed opgestookt.  Maar toen ik daarna terug met koud roken begon, had ik het snel terug.  Ik heb wel elk potentieel lekgevaar vermeden door alles in te wikkelen met jute.  De stof absorbeert het vocht.  ps:  Vanaf hoeveel % is de luchtvochtigheid te hoog, volgens jou?
 
Weet niet wat voor een kast je hebt, ik heb bv zo een Smoky kast van dun blik.
Het probleem is niet dat je hem even opstookt en daarna gaat koud roken, zo een kast koelt dan snel weer af.
Condens heeft de eigenschap naar het koudste punt te gaan en daar te condenseren, kijk bv maar eens in de winter naar de ruiten van je auto, die beslaan altijd aan de binnenkant...
Vis bestaat voor een groot gedeelte uit vocht en tijdens het koud roken verdampt wat zoals  Ridevi71 hier beneden al aangaf.
dit vocht slaat neer op de koude buitenkant van de kast en vormt daar condens.
je zou de kast kunnen isoleren met piepschuim om te voorkomen dat de kastwand te koud wordt.
Droog je de vis voor je rookt?

Hoe kouder het buiten is hoe meer vocht er (vaak) in de lucht hangt (hoge RV), die lucht komt in je kast die van binnen warmer is (koude rook is ook warm) koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht ->> dus je krijgt condens. Zoals ik al hierboven opmerkte trekt vocht naar het koudste punt.
Koud  roken in de mist gaat dus niet, mist is verzadigde lucht (100%rv) en het vocht zal altijd condenseren.

Kortom, je wilt het temperatuurverschil binnen en buiten niet te groot hebben.
 
Het is omgekeerd, warme lucht kan veel meer waterdamp vasthouden dan koude lucht
1 kilogram lucht van 5 graden Celsius kan maximaal 5,7 gram waterdamp bevatten. Als het 25 graden Celsius is, kan1 kilogram lucht tot 20 gram waterdamp bevatten. Of om het anders te zeggen: als je de temperatuur verhoogt bij een zelfde hoeveelheid waterdamp per kubieke meter lucht, zal de lucht een stuk droger worden. (relatieve luchtvochtigheid)
Dit natuurkundige fenomeen noemen we de maximale dampspanning.
De maximale dampspanning van een vloeistof bij een gegeven temperatuur is gelijk aan de verzadigde dampspanning van de vloeistof bij die temperatuur.

Als stoom (= warm) condenseert (=koelt af) dan krijg je condens = vloeistof.
Condens op een koud glas bier op een hete zomerdag is er ook zo 1.

Als je gaat koudroken met een buitentemperatuur waarbij de luchtvochtigheid zo hoog is dat de verzadigde dampspanning is bereikt, dan heb je maar kleine temperatuurschommelingen nodig om condens op een iets kouder oppervlak te krijgen, (deksel van je rookkast/BBQ)
Mist komt voor bij verschillende temperaturen, hoog en laag en dat wil alleen maar zeggen dat de verzadigde dampspanning van water bij die temperatuur is bereikt.(relatieve luchtvochtigheid is heel hoog, 100%)

koud roken als het een paar dagen goed vriest, dan heb je nagenoeg geen last van condens, immers die ijskoude lucht is door de vorst gortdroog en bevat daardoor weinig waterdamp.
Als die droge lucht opwarmt zonder de aanwezigheid van vocht dan wordt die lucht alleen maar droger en is de kans op condens niet aanwezig mocht deze een kouder oppervlak tegenkomen.

Dit gebeurt in de praktijk:
Met waterdamp verzadigde lucht met temperatuur X komt je rookton binnen en wordt door het smeulende rookmot verbrand en iets verwarmd, daardoor kan het iets meer waterdamp opnemen die in de omgeving aanwezig is, de lucht stijgt op en komt het koude deksel tegen waardoor de lucht weer afkoelt, de opgenomen waterdamp die deze lucht had opgenomen na het opwarmen door het rookmot kan hij niet meer langer vasthouden, de lucht was al immers verzadigd met waterdamp toen hij nog kouder was.
deze extra opgenomen waterdamp tijdens het verwarmen moet de lucht dus weer loslaten en zal als condens op het deksel neerslaan.

 
Ewald zei:
koud roken als het een paar dagen goed vriest, dan heb je nagenoeg geen last van condens,

of we dat in ons landje nog gaan meemaken?
:-?

15 gr C as we speek  #:-S
 
Ridevi71 zei:
Ewald zei:
koud roken als het een paar dagen goed vriest, dan heb je nagenoeg geen last van condens,

of we dat in ons landje nog gaan meemaken?
:-?

15 gr C as we speek  #:-S

Zolang de relatieve luchtvochtigheid laag is en de koele lucht kan opwarmen en weer afkoelen zonder verzadigd te raken met waterdamp gaat het helemaal goed, zonder condens
 
Terug
Bovenaan Onderaan