BasBQ
Beef en Steak

Brisket flat

Marcdepark

Stoker
Berichten
302
Afgelopen februari in New York bij Dinosaur Bar-B-Que brisket gegeten, nondepie wat was dat lekker.

Hier in Nederland kom je het in restaurants (nog) weinig/niet tegen. Daarom na lang twijfelen moest ik toch maar eens zelf aan de brisket.
Maar om nu zonder ?brisketervaring? meteen maar aan een whole packer van 6,5 kilo te beginnen leek me niet zo?n goed idee, nu had BBQuality een mooie Black Friday aanbieding dus mijn kans gegrepen en een Angus flat brisket Uruguay grain fed van 2200 gr gekocht.

Nu ben ik al een paar avonden aan t googelen en aan t zoeken naar een goed recept/bereidingswijze.
Hoe meer ik zoek hoe lastiger het wordt, de flat blijkt niet het meest makkelijke stukje van de brisket te zijn volgens mij .

Wieowie heeft er tips voor mij?
#durftevragen





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zoek eens op "Texas style brisket flat". Kom je wel wat moois tegen denk ik zo. Is eigenlijk ook de simpelste manier voor zo'n uitdagend stuk vlees.

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

 
wbrooymans zei:
Zoek eens op "Texas style brisket flat". Kom je wel wat moois tegen denk ik zo. Is eigenlijk ook de simpelste manier voor zo'n uitdagend stuk vlees.

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk


Goede tip, op YouTube staan heel veel filmpjes.
En ook in het zoek programma kun je best wel het een en ander vinden.  :-?
 
De bereidingswijze die heel vaak wordt gebruikt is die van Noskos

https://www.bbq-nl.com/brisket/

Hier op het forum staat ook heel veel over Brisket bereiding.

Aantal kanttekeningen, inpakken hoeft niet perse in Butcher paper, alu folie kan ook.
De eindkerntemperatuur van 91 graden  Celsius is een indicatie vaak moeten ze langer, totdat een sateprikker erdoorheen gaat als door boter. Bij mij meestal vanaf 95 graden Celsius kerntemperatuur (soms tot wel 99 graden Celsius)
De rub, vinden wij heel belangrijk hier thuis?..LESS is MORE Zout en peper vinden wij genoeg voor zo'heerlijk stuk vlees, maar als je wilt freewheelen, het is jouw Brisket
injecteren doen wij thuis wel, met jus en madeira (1 zakje Maggi Jus met uitjes en 1 zakje Knorr Jus met uitjes klaarmaken volgen de verpakking, scheut madeira erbij af laten koelen de uitjes eruit zeven en injecteren.
 
wbrooymans zei:
Zoek eens op "Texas style brisket flat". Kom je wel wat moois tegen denk ik zo. Is eigenlijk ook de simpelste manier voor zo'n uitdagend stuk vlees.

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

Goeie tip, bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ewald zei:
De bereidingswijze die heel vaak wordt gebruikt is die van Noskos

https://www.bbq-nl.com/brisket/

Hier op het forum staat ook heel veel over Brisket bereiding.

Aantal kanttekeningen, inpakken hoeft niet perse in Butcher paper, alu folie kan ook.
De eindkerntemperatuur van 91 graden  Celsius is een indicatie vaak moeten ze langer, totdat een sateprikker erdoorheen gaat als door boter. Bij mij meestal vanaf 95 graden Celsius kerntemperatuur (soms tot wel 99 graden Celsius)
De rub, vinden wij heel belangrijk hier thuis?..LESS is MORE Zout en peper vinden wij genoeg voor zo'heerlijk stuk vlees, maar als je wilt freewheelen, het is jouw Brisket
injecteren doen wij thuis wel, met jus en madeira (1 zakje Maggi Jus met uitjes en 1 zakje Knorr Jus met uitjes klaarmaken volgen de verpakking, scheut madeira erbij af laten koelen de uitjes eruit zeven en injecteren.

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hans zei:
wbrooymans zei:
Zoek eens op "Texas style brisket flat". Kom je wel wat moois tegen denk ik zo. Is eigenlijk ook de simpelste manier voor zo'n uitdagend stuk vlees.

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk


Goede tip, op YouTube staan heel veel filmpjes.
En ook in het zoek programma kun je best wel het een en ander vinden.  :-?

YouTube blijkt inderdaad een goede bron te zijn. Bedankt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hou er rekening mee dat de meeste Amerikaanse filmpjes een whole packer gebruiken. Je mist bij een flat juist het stuk dat je brisket lekker vet houdt.

Oh en bij Pendergast in Amsterdam eet je ??n van de beste briskets ;)
 
noskos zei:
Hou er rekening mee dat de meeste Amerikaanse filmpjes een whole packer gebruiken. Je mist bij een flat juist het stuk dat je brisket lekker vet houdt.

Oh en bij Pendergast in Amsterdam eet je ??n van de beste briskets ;)

Bedankt voor je reactie, daar hou ik zeker rekening mee. Sterker nog mijn vraag is daar ook n beetje uit voorgekomen, hoe zorg ik ervoor dat het geen droge schoenzool wordt . Wellicht injecteren dan maar, of heb je nog aanvullende tips?

En bedankt voor de restaurant-tip, die ga ik op mijn lijstje zetten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zoveel mogelijk vet laten zitten, injecteren en op tijd inpakken. Als de bark goed vastzit, meestal na zo?n 4-5 uur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan