BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork van Ham?

 
 

chckstrk

Pitmaster
Berichten
506
Aangezien het volgende halve varken al in aantocht is moet de vriezer opgeruimd. Toevallig dit weekend een feestje dus tijd voor pulled pork. Nu dacht ik dat ik nog een procureur had liggen, maar helaas. Ik heb nog wel een flinke ham liggen. Is het ook mogelijk die als pulled pork te bereiden, of is het vlees daar te mager voor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ipv broodjes pulled pork, doen broodjes warme ?(been)ham het vaak ook erg goed
 
Ik denk dat als je het hammetje in een DO stopt. En zo laat stoven het wel een soort PP kan worden. Mits je voldoende boter en vloeistof toevoegde. Of het resultaat net zo lekker is weet ik niet.
Of het zonde is. Dat denk ik wel.
Ik zou ook voor het broodje warme beenham gaan. En dan een paar verschillende sausjes maken. Champignon, BBQ of honing mosterd. Kunnen de gasten mooi zelf wat kiezen ook
 
chckstrk zei:
Ridevi71 zei:
Lijkt mij een beetje te mager.

Dit kan je ook doen. Smaakt geweldig, maar Is geen pp.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18635.0

Nice, dat ziet er prima uit. Alleen dat lichte pekelen... gaat dat in twee dagen lukken? Ik kan injecteren...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik koop hem licht gepekeld. Ik kan je daar helaas niet verder mee helpen. Maar wellicht ergens te vinden.
Of niet pekelen en naderhand naar smaak wat zee zout over de plakken strooien als daar behoefte aan Is.
 
chckstrk zei:
Ik heb een brine gemaakt van 1l appelsap, 1l water, 140gr colorozo en 15 gr suiker. Daarmee ge?njecteerd. Vandaag maar eens op de bbq.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Succes!
 
chckstrk zei:
Ik heb een brine gemaakt van 1l appelsap, 1l water, 140gr colorozo en 15 gr suiker. Daarmee ge?njecteerd. Vandaag maar eens op de bbq.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Op het eerste gezicht best wel veel Colorozo.
 
Ewald zei:
Op het eerste gezicht best wel veel Colorozo.

Ik heb het brinerecept uit de Vleesbijbel gebruik, dat geeft aan 50-110 gram colorozo per liter water (zeg ik uit m?n hoofd). Dat ging over gewone natte pekel voor een paar dagen en liefst laatste dag nog  injecteren met de brine. Aangezien ik maar heel kort had ben ik direct voor injectie gegaan, en niet het laagst mogelijke zoutgehalte. Uiteraard is niet de hele twee liter ik het vlees beland. Smaak was prima, zeker niet te zout. Zal later nog wel even wat foto?s plaatsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
chckstrk zei:
Ewald zei:
Op het eerste gezicht best wel veel Colorozo.

Ik heb het brinerecept uit de Vleesbijbel gebruik, dat geeft aan 50-110 gram colorozo per liter water (zeg ik uit m?n hoofd). Dat ging over gewone natte pekel voor een paar dagen en liefst laatste dag nog  injecteren met de brine. Aangezien ik maar heel kort had ben ik direct voor injectie gegaan, en niet het laagst mogelijke zoutgehalte. Uiteraard is niet de hele twee liter ik het vlees beland. Smaak was prima, zeker niet te zout. Zal later nog wel even wat foto?s plaatsen.

Je moet je vlees ook meerekenen met het water.


50 gram  Colorozo geeft een concentratie van 300 ppm Nitriet in 1 liter water, dat is zonder het gewicht v/h vlees
110 gram Colorozo geeft een concentratie van 660 ppm Nitriet in 1 liter water, dat is zonder het gewicht v/h vlees

Voorbeeld:
50 gram Colorozo en 1 liter (1 kg) water + een ham zonder bot van 1 kg = 2 kg, geeft een concentratie van 150 ppm Nitriet.
Volgens de natuurkunde willen het water met het colorozozout en de Ham een evenwicht bereiken, vandaar dat je ze bij elkaar op moet tellen.

Brine (pekelen met zout) is anders dan Cure (pekelen met nitrietzout (Colorozo))

 
Ewald zei:
chckstrk zei:
Ewald zei:
Op het eerste gezicht best wel veel Colorozo.

Ik heb het brinerecept uit de Vleesbijbel gebruik, dat geeft aan 50-110 gram colorozo per liter water (zeg ik uit m?n hoofd). Dat ging over gewone natte pekel voor een paar dagen en liefst laatste dag nog  injecteren met de brine. Aangezien ik maar heel kort had ben ik direct voor injectie gegaan, en niet het laagst mogelijke zoutgehalte. Uiteraard is niet de hele twee liter ik het vlees beland. Smaak was prima, zeker niet te zout. Zal later nog wel even wat foto?s plaatsen.

Je moet je vlees ook meerekenen met het water.


50 gram  Colorozo geeft een concentratie van 300 ppm Nitriet in 1 liter water, dat is zonder het gewicht v/h vlees
110 gram Colorozo geeft een concentratie van 660 ppm Nitriet in 1 liter water, dat is zonder het gewicht v/h vlees

Voorbeeld:
50 gram Colorozo en 1 liter (1 kg) water + een ham zonder bot van 1 kg = 2 kg, geeft een concentratie van 150 ppm Nitriet.
Volgens de natuurkunde willen het water met het colorozozout en de Ham een evenwicht bereiken, vandaar dat je ze bij elkaar op moet tellen.

Brine (pekelen met zout) is anders dan Cure (pekelen met nitrietzout (Colorozo))


Ok, daar had ik nog nooit van gehoord. Op het verschil tussen brine en cure na.
Anyway dit stuk uit de Vleesbijbel van Gertjan Kiers leek me ook redelijk onderbouwd.
64a222dd181c669ee7516d8d022557c0.jpg


Dat heb ik als bron gebruikt, naast het stuk over pekelen uit de BBQBijbel van Julius Jaspers ?n met dit stuk van WatEetOns https://wateetons.com/2018/11/19/snelle-sous-vide-procureurham/ ernaast leek het me dat ik met mijn 140 gram colorozo op 2 liter vocht, en een kilo of 4 aan ham een hele veilige cure had gemaakt.

Anyway, het was heel lekker.
Ik heb de ham vrijdagavond ge?njecteerd met de pekel, ik denk dat er een 3/4 liter in is gegaan.
debc5ca3328b0707a4fbabccff6cb3d1.jpg


Vervolgens heb ik het vlees met het restant van de pekel gevacumeerd in de koeling gelegd tot de volgende dag 13:00u. Even van tevoren had ik de UDS al op temperatuur gebracht (110 graden).
Hammetje op het rooster, dekseltje dicht, tot twee uur later. Vervolgens een flink deel van de vetlaag weggesneden en het overgebleven vet kruislings ingesneden. Dat kan de volgende keer wel iets mooier.
De bestelling van de ah liet iets langer op zich wachten dan gehoopt, dus de sinaasappelsap in de glaze moest worden vervangen door appelsap, maar samen met honing, mosterd en suiker is dat ook best smaakvol en plakkerig.
Vervolgens de boel terug op de UDS en elk half uur gelakt met de glaze tot hij om 21:00 op 70 graden was. (Ok, ik heb een of twee glazemomentjes gemist toen ik een tukje deed op de bank).

6917703ef99f4e06648cdd4ee66a205b.jpg
590a2ca24165b3002ce4bfe01270c8c5.jpg


De volgende dag de boel gesneden en ?s avonds geserveerd (even opwarmen in de oven) met witte bolletjes en honingmosterdsaus en champignonsaus naar keuze. Toch een mannetje of 16 mee kunnen vullen.

b485f745edb97ca1e0188786d19a521b.jpg
bcf13a05b88503efa482e08fc4566873.jpg


Thanks voor de tip @Ridevi71 !


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dat injecteren lijkt heel prima egaal gelukt Chuck, mooi hammetje hoor!
 
Hammetje ziet er inderdaad mooi egaal uit.

Je moet de 2 bereidingen niet door elkaar halen, het ene artikel heeft het over gewoon zout en de ander, meneer wateetons, gebruikt colorozo.
Maar nu komt het.
1.) Meneer Wateetons maakt een Nitrietpekeloplossing van 15% (=150 gram Colorozo per liter water)
2.) Vervolgens injecteerde hij ongeveer 20% van het vleesgewicht aan pekel in de Ham.

Als je alleen de eerste regel leest denk je, jeetje dat is veel, maar de 2e regel is rustgevend. :D

Het gaat hier nu om verhoudingen ( % ) dus het gewicht aan vlees maakt niets meer uit, of ik nu een Ham van 1 kilo (1000 gram) heb of 2 kilo (2000 gram) de verhoudingen blijven hetzelfde.

20% van het vleesgewicht van 1000 gram  is 200 gram = ongeveer 200 ml injectievloeistof
In die 200 ml. zit 30 gram colorozo opgelost (20%)
Als het vlees geinjecteerd is heb je  1000 gr. Ham + 200 gram injectievloeistof  = 1200 gram totaal en dit geheel bevat 30 gram Colorozo

Hetgeen neerkomt op een Nitrietgehalte vam 150 ppm. en dat is geheel volgens de EU richtlijn :D :)


 
Ewald zei:
Hammetje ziet er inderdaad mooi egaal uit.

Je moet de 2 bereidingen niet door elkaar halen, het ene artikel heeft het over gewoon zout en de ander, meneer wateetons, gebruikt colorozo.

Ja, Kiers geeft op de volgende bladzijde aan dat je het gewone zout kan vervangen door colorozo, maar goed, ik had idd de boerenwijsheid aangehouden van als ik 140 oplos in twee liter en uiteindelijk iets van 3/4 liter injecteer, heb ik dus uiteindelijk maximaal 53 gram zout, op die vier kilo vlees.
Maar ik zal me eens verdiepen in het ppm verhaal.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
chckstrk zei:
Ewald zei:
Hammetje ziet er inderdaad mooi egaal uit.

Je moet de 2 bereidingen niet door elkaar halen, het ene artikel heeft het over gewoon zout en de ander, meneer wateetons, gebruikt colorozo.

Ja, Kiers geeft op de volgende bladzijde aan dat je het gewone zout kan vervangen door colorozo, maar goed, ik had idd de boerenwijsheid aangehouden van als ik 140 oplos in twee liter en uiteindelijk iets van 3/4 liter injecteer, heb ik dus uiteindelijk maximaal 53 gram zout, op die vier kilo vlees.
Maar ik zal me eens verdiepen in het ppm verhaal.
Sent from my iPhone using Tapatalk

ppm is gewoon een verhouding om zeer kleine concentraties aan te geven, handig voor de wetenschap

ppm =  parts per million
Procent ( % ) = parts per hundred
1 ppm = 1/1.000.000 = 0,000001 = 0,0001%

Meer is het niet. :D
 
chckstrk zei:
Thanks voor de tip @Ridevi71 !

Graag gedaan Chuck. Altijd leuk als iemand je recept lekker vindt.

Groet
Rick
 
Zo, dat is lekker geworden, had wel stukje willen proeven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan