BasBQ
Beef en Steak

modificatie Weber 47 cm

D

Darkman

Gast
Beste allen,

na aanschaf van het boek Smookey Goodness ben ik eindelijk van plan iets meer met mijn bbq te gaan doen dan direct grillen van diverse stokjes sate, speklapjes en hamburgers.
Allereerst wil ik dmv gaatje boren in de deksel van mijn Weber 47cm een temperatuurmeter aanbrengen. Voordat ik ga boren wou ik hier even polsen of dat goed te doen is. Ik wil namelijk niet beginnen met het aan moeten schaffen van een nieuwe bbq.

Verder vroeg ik me af of dit soort temperatuurmeters wel handig zijn aangezien ze door hun beperkte lengte (ca 5cm) in mijn Weber niet de temperatuur meten direct boven het ijzer waar vlees op ligt. Daarom zit ik nog de twijfelen of ik niet eerst gewoon twee fantastjes ga halen bij IKEA, ??n voor het meten van de kerntemperatuur en ??n (mbv een aardappel of iets dergelijks) voor het meten van de binnentemperatuur vlak boven het ijzer. Probleem is dat die dingen niet verder gaan dan 250 graden en sommige "direct grillen" gerechten moeten worden verhit tot 350 graden.

Het idee is om gewoon simpel te beginnen en als ik de smaak te pakken krijg dan pas te gaan kijken voor wat betere/luxere materialen.
 
Ik heb toevallig precies dezelfde thermometer liggen die ik nog moet inbouwen mijn Weber 47. Mijne komt alleen bij Ali vandaan voor een eurootje of 3  :D
Dus ja het kan zeker. Tip is om wat tape op het deksel aan beide zijden te plakken voordat je gaat boren. Verder even goed kijken waar je 'm plaats, ik zou 'm buiten de luchtflow houden.

Verder is geeft het natuurlijk de dometemperatuur aan (meestal een tiental C hoger dan roostertemp) en is het handig om snel te zien of je Q op temperatuur is. Voor grillen prima, maar low&slow heb ik zelf liever een duidelijke roostertemperatuur.
 
Hoi.
Je hebt er goed over nagedacht. :-?
Deksel thermometer in een 47 cm bbq heeft naar mijn mening ook niet zo veel zin.
Je meet altijd op de verkeerde plek want wat je wilt weten is de roostertemperatuur (waar je vlees opligt) en je vlees(kern) temperatuur.
Dus wat je kan doen is twee meters kopen of ??n meter kopen met 2 meetpennen of een meter zoals ik gedaan heb  met ??n pen die beide waarden aan geeft.

xP5w01zl.jpg


6BEBXYKl.jpg


Zijn waarschijnlijk wel meerderen van te koop.
   
 
Vond ik nog. ;)

Dit plaatje geeft een duidelijker overzicht van de rooster en kern temperatuur. 

fy443rUm.jpg


De temperatuur gemeten op de helft van een P.P. sessie.                                           
 
Bedankt, was nog niet op de hoogte van het bestaan van zon temperatuurmeter die met ??n pen beide temperaturen kan meten.
Heb er meteen eentje besteld (samen met Hi Q Coco briketten en nog wat benodigdheden).

Heb deze besteld

 
Ik gebruik al twee jaar de fantastjes. Deze werken prima. Aardappel met een sonde op het rooster. De andere voor de kerntemperatuur in het vlees.

Wel aan het sparen voor een Maverick zodat ik ook via een app de temperatuur kan checken.

Gaatjes boren ben ik geen fan van. Het emaille van de deksel kan breken.


Het is altijd goed weer om de Q aan te slingeren!
 
Pitboy Piet zei:
Ik gebruik al twee jaar de fantastjes. Deze werken prima. Aardappel met een sonde op het rooster. De andere voor de kerntemperatuur in het vlees.

Wel aan het sparen voor een Maverick zodat ik ook via een app de temperatuur kan checken.

Gaatjes boren ben ik geen fan van. Het emaille van de deksel kan breken.


Het is altijd goed weer om de Q aan te slingeren!


Moet ook eigenlijk geen gaatjes boren, ik voer m'n sonde door de bovenste lucht schuif.
Zit wel eens in de weg maar hou wel m'n draadje heel. ;)
 
Ik herinner mezelf van vorig jaar en jouw bericht, grappig.

Ik was ook op zoek om het te boren, maar durfde het achteraf niet.
Lang verhaal kort, kwam ik er ook steeds vaker achter dat indirect steeds moeilijker werd, omdat wij er steeds meer tegelijk op wilde hebben.
Denk aan groente-korf met aardappelen, groenten, en dan ook nog ergens proteine.

Uiteindelijk heb ik gewacht tot de zomer voorbij was, de Weber mastertouch 57 werd bij de vtwonen-webshop toen 250 euro, en kreeg er nog een 50 euro cadeaubon bij ook.
Van die cadeaubon heb ik de EasyBBQ thermometer (met bluetooth) gekocht, waar standaard 2 nodes bij zitten.
Daarna was ik dus voor 250 eigenlijk klaar en had ik 1: een grotere bbq en 2 een thermometer op de deksel, en een bluetooth meter met 2 aparte nodes. (die dus bijv in te stellen is op piepen bij juiste gaarheid of piepen als een bepaalde temperatuursmarge wordt overschreden).

Ik snap wel dat 250 euro niet iets is wat iedereen heeft rond slingeren, maar het heeft voor ons de andere kant op gewerkt.
Om terug te komen op het topic, het heeft voor ons juist gezorgd dat we meer zijn gaan barbecuen.
Meer ruimte hadden en dus ook fijner konden koken, en vaker dachten: we gaan dit op de Q maken.

Dus mijn tip; het is een beetje een kip-ei verhaal misschien, maar als je besloten hebt meer te gaan doen met je Q, koop er dan eerst een waar je het mee kan.
Wees lief voor je eigen portomonnee en wacht tot het seizoen echt voorbij is en ze in de uitverkoop gaan.

En het verschil was wel grappig om te zien, trouwens:
 
Als je moet wachten tot het seizoen voorbij is komt er bij ons nooit wat van.
Het bbq seizoen loopt hier van 01-01 tot 31-12  :D
 
Hans zei:
Als je moet wachten tot het seizoen voorbij is komt er bij ons nooit wat van.
Het bbq seizoen loopt hier van 01-01 tot 31-12  :D

Hahahah

Het seizoen
De zomer.
 
SandyMan zei:
Hans zei:
Als je moet wachten tot het seizoen voorbij is komt er bij ons nooit wat van.
Het bbq seizoen loopt hier van 01-01 tot 31-12  :D

Hahahah

Het seizoen
De zomer.

ik was wat melig excuus  :blush: :D
 
Hans zei:
Als je moet wachten tot het seizoen voorbij is komt er bij ons nooit wat van.
Het bbq seizoen loopt hier van 01-01 tot 31-12  :D

je kan ook je jaar anders gaan indelen natuurlijk, na de zomerbbq komt bij mij de winterbbq  :D
 
SandyMan zei:
Dus mijn tip; het is een beetje een kip-ei verhaal misschien, maar als je besloten hebt meer te gaan doen met je Q, koop er dan eerst een waar je het mee kan.

Ik snap je punt, maar op een Weber 47 kun je echt wel heel veel doen. Zeker als je er al eentje hebt, zou ik daar eerst lekker mee bezig gaan.
Ik zie dat Darkman inmiddels al een thermometer heeft. Top, nu lekker gaan spelen.

Bij Ikea heb je trouwens een paar (relatief) goedkope hebbedingetjes die je imho eigenlijk wel nodig hebt ;)

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=8240.msg149730#msg149730


 
Terug
Bovenaan Onderaan