BasBQ
Beef en Steak

Rookmot/hout niet aan te krijgen

Jasper?r

Tondelzoeker
Berichten
10
Luitjes,

Ik wil beginnen met roken en daarvoor het ik een zak van 200Ltr eiken schaafhout op de kop getikt.
Nu leek het me enigzins grof dus op MP een blender voor een 10,- geregeld en blend-iT.

Het eindresultaat lijkt mij prima, stukjes fijn hout en stof,  maar ik krijg het maar niet aan(met de creme brule brander) kaarsje/aanmaakblokje niks lijkt te werken.
het brand prima maar alleen wat je aansteekt lijkt het. het smeult niet verder.

Heeft iemand een gouden tip?
aqer7.jpg

3357bsp.jpg
 
Ziet er vrij grof uit, wellicht is dat de oorzaak van het doven. :-?
 
Dat IS de oorzaak, CSG's doen het niet goed op Rookmot, je moet Rookmeel hebben dat is bijna zo fijn als zand.
Rookmot gaat verkleven aan elkaar en dooft in een CSG.
 
Jasper?r zei:
Aha....ik ga het nog eens proberen fijner te maken...en dan nog eens proberen
Het moet echt zo fijn zijn als zand
 
In de koffiemolen ermee
 
Ewald zei:
Dat IS de oorzaak, CSG's doen het niet goed op Rookmot, je moet Rookmeel hebben dat is bijna zo fijn als zand.
Rookmot gaat verkleven aan elkaar en dooft in een CSG.

Dan zal het meel zijn.  Het is in ieder geval super fijn en belangrijker dan welke naam het heeft.... het dooft niet in de csg.
 
Foxtrot86 zei:
Ewald zei:
Dat IS de oorzaak, CSG's doen het niet goed op Rookmot, je moet Rookmeel hebben dat is bijna zo fijn als zand.
Rookmot gaat verkleven aan elkaar en dooft in een CSG.

Dan zal het meel zijn.  Het is in ieder geval super fijn en belangrijker dan welke naam het heeft.... het dooft niet in de csg.

Als je bijvoorbeeld bij Vuur en Rook gaat bestellen kun je kiezen tussen Rookmot en Rookmeel, in dit geval is de naam wel belangrijk ;)
 
Nou na wat aanklooien lijkt het hout idd te grof te zijn, en ook fijn maken is een kriem :(
Een klein testzakje rookmot ging zo aan.

Ofwel de rookmot ga ik bestellen en het spul wat ik al heb is gedegradeerd naar warmrook spul  :D

 
Nou beuken en eiken rookmot van stovenman is binnen, even getest...en het lijkt te werken! :D
Rookmot met 0,5 tot 1mm deetltjes, lijkt het te doen

Begin volgende week beginnen met zalm en knoflok...yeah!
 
Jep gelukt...

In de Weber CSG, heeft de 75% beuk en 25% eiken wel 20 uur gebrand.

Zalm had zeker een lekkere echte zalm smaak, echter leek de buitenkant wel iets verdroogd waardoor het iets minder smeuig was...iemand nog een tip om dit te voorkomen of hoort dit erbij?
Moet ook eerlijk zeggen dat er nog wel iets meer rooksmaak aan mag zitten.

2qdcz6a.jpg

dg4hmr.jpg


 
ik neem aan dat je hem gepekeld hebt? Ik leg hem altijd op zijn velkant, dan kan er vocht uitdruipen. Geen idee, misschien dat dat het is?
 
Jowi zei:
ik neem aan dat je hem gepekeld hebt? Ik leg hem altijd op zijn velkant, dan kan er vocht uitdruipen. Geen idee, misschien dat dat het is?
Jep...12u gepekeld in zout en suiker met peperbolletjes
En na een paar uur toch maar op het velletje gelegd :)
 
Niet mee eens, heb het nog nooit dermate droog meegemaakt dat het niet meer lekker is. Soms vergeet ik weleens dat er nog wat in de koelkast ligt (blijft makkelijk 2 maanden goed) en ook dan is het niet uitgedroogd genoeg om weg te gooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan