BasBQ
Beef en Steak

Overstappen naar andere briketten?

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

(Uiteraard heb ik wat onderzoek gedaan en o.a. de thread brikettentest gelezen)

De vraag waar ik een antwoord op wil is: Naar welke briketten/ houtskool moet ik overstappen voor mijn Weber 57?
Eisen:
  • Ik wil de SNAKE methode kunnen toepassen voor low & slow
  • Ik wil ook lekker lang 'normaal' (2a3 uur) kunnen BBQ'en

Ik gebruik nu Weber Long Lasting briketten en daar ben ik super tevreden over omdat:
- Ik daar perfect een SNAKE mee kan bouwen en die 15 uur op constante temperatuur blijft
- Ik lekker lang kan BBQ'en

Ja ik weet het er komt enorm veel as van af, maar ik heb er geen last van, zelfs niet bij een run van 15 uur. Ja klopt de hele BBQ ligt vol maar wat zou het.
Probleem is dat die dingen nu wel heel erg duur worden: Bij de Gamma ?15,00 per 8Kg terwijl dat met de oude variant ?10 per 7 Kg was (dat scheelt bijna 50 cent per kilo en er gaan toch aardig wat zakjes door zeg maar  :D)

Wat kunnen jullie me adviseren?

Black Ranch is heel erg goed maar daar zitten gigantische blokken in die ik in mijn Weber niet aan de praat krijg en ik kan er geen SNAKE mee maken. Ik merk zelf dat die grote blokken niet werken in een Weber / niet keramische BBQ.
EcoBrasa vind ik veel te duur
Die dammers lijken me wel wat maar volgens mij kan ik daar geen SNAKE mee maken

Ook niet onbelangrijk, wat ligt er zoal op de BBQ:
- (goede) hamburgers
- Kip (kippenpoten, bouten, wings, lollies)
- Sateh
- Hasselback aardappelen
- Paprika
- Mais
- 'groente taartjes'
- procereur (keer of 4 pj)
- picanha (keer of 4 pj)

Alvast hartelijk bedankt!!!

https://www.youtube.com/watch?v=XiGRbyg_zeI

Hier een overzichtje van prijzen per kg maar ook wat ik per jaar ongeveer kwijt zou zijn. Dan worden de verschillen best wel duidelijk.

        Prijs # KG Prijs per kg 140Kg
Weber Oud ? 10,00 7 ? 1,43 ? 200,00
Weber ? 15,00 8 ? 1,88 ? 262,50
Dammers ? 10,00 10 ? 2,10 ? 294,00
Ecobrasa ? 22,95 10 ? 2,30 ? 321,30



 
Tja, veel hobby's zijn best wel prijzig maar het belangrijkste is toch hoeveel plezier je er aan beleeft en of het resultaat van je grillwerk een mooie tafel met lekkere gerechten is.
De prijs van je brandstof valt dan in het niet als je dat afzet tegen de hoge bedragen van het vlees wat je er oplegt denk ik dan maar.
Ik gebruik al jaren EcoBrasa  (na best wel andere briketten geprobeerd te hebben) en natuurlijk vind ik ze ook duur maar
(voor mij althans) de prettigste briket om mee te werken.
Maar ik blijf je even volgen, uiteindelijk blijven we echte Nederlanders.  :D!
 
Ik ben het met Hans eens. Iedereen koopt wel duur vlees, maar bij brandstof willen we opeens voor een duppie op de eerste rang zitten.
Je houdt alleen rekening met de prijs van je brandstof. Ik doe langer met een kilo ecobrasa dan met een kilo weberbriketten. Black Ranch brandt langer dan Dammers of Peko per kilo. Dus je vergelijking gaat een beetje mank.
 
Mijn conclusie is dat deze hobby aardig wat euro's kost maar we krijgen er ook wat voor terug :). Zelf ook enthousiast gebruiker van de Weberbriket maar eerlijk gezegd zou mij de prijsverhoging niet zijn opgevallen aan de kassa. Wel sta ik altijd open voor (goedkopere) alterantieven. Dus ik volg dit topic eventjes.

Grz.
 
Wat hierboven geschreven staat onderschrijf ik.

Je zou kunnen kijken naar Fire-up cocos, die brandt al een stuk beter dan Weber long lasting en geeft minder as. Zijn ook eierbriketten dus als je met Weber briketten een snake kan maken lukt dat hier ook mee.

Met Ecobrasa en Flamy kan je ook prima een snake maken, alleen iets duurder. Maar dat vind ik ze zeker waard. Ook vanwege de ruimtebesparende verpakking
 
groundhog667 zei:
        Prijs # KG Prijs per kg 140Kg
Weber Oud    ? 10,00 7 ? 1,43 ? 200,00
Weber     ? 15,00 8 ? 1,88 ? 262,50
Dammers     ? 10,00 10 ? 2,10 ? 294,00
Ecobrasa     ? 22,95 10 ? 2,30 ? 321,30

Hoi,
Wellicht een foutje in je berekening maar als ik voor 10 euro 10 kg Dammers heb dan is dat volgens mij 1 euro per kg dus nog goedkoper als je Weber oud.
Verder ben ik het eens met Hans en Noskos dat hetgeen we op de BBQ gooien =niet in verhouding staat tot de kosten van onze brandstof.
 
Denk dat je beter kan kijken naar hoe vaak je ergens mee kan barbecuen. De kokosbriketten gaan langer mee dan houtskool briketten en geven daarbij meer warmte af.
 
Hoi,

Allemaal super bedankt voor de berichten.
Prijs van de Dammers is idd fout. Die heb ik ergens gevonden voor ?20,99 per 10 Kg.

Uiteindelijk BBQ-en we voor ons plezier en ja een hobby mag geld kosten. Van de andere kant ga ik niet voor het wereldkampioenschap ;-).
Ik wil zoals jullie idd zeggen een mooi gerecht op tafel zetten en mensen verbaasd zien kijken...om vervolgens een big smile op het gezicht te krijgen.

Ik heb ooit eens eerder een partijtje Tom Cococha Rood briketten op de kop getikt en eerlijk is eerlijk, die waren een stuk fijner als mijn Weber briketten.
Ik ga nog eens even kijken en ik denk NU dat ik een paar verschillende ga uit proberen.

Bedankt voor de tips!

 
groundhog667 zei:
Hoi,

Allemaal super bedankt voor de berichten.
Prijs van de Dammers is idd fout. Die heb ik ergens gevonden voor ?20,99 per 10 Kg.

Uiteindelijk BBQ-en we voor ons plezier en ja een hobby mag geld kosten. Van de andere kant ga ik niet voor het wereldkampioenschap ;-).
Ik wil zoals jullie idd zeggen een mooi gerecht op tafel zetten en mensen verbaasd zien kijken...om vervolgens een big smile op het gezicht te krijgen.

Ik heb ooit eens eerder een partijtje Tom Cococha Rood briketten op de kop getikt en eerlijk is eerlijk, die waren een stuk fijner als mijn Weber briketten.
Ik ga nog eens even kijken en ik denk NU dat ik een paar verschillende ga uit proberen.

Bedankt voor de tips!

De helft van de lol is toch ook het uit proberen.
 
De Tom Cococha heb ik bij de Colruyt in Belgie gehaald. Prijs was volgens mij rond de 16 - 17 euro voor 10kg. Heb er in het voorjaar 16 dozen gehaald dus ook in 2018 kan ik nog vooruit. Bevalt mij prima, ik merk weinig verschil met de Ecobrassa.
 
HansK zei:
De Tom Cococha heb ik bij de Colruyt in Belgie gehaald. Prijs was volgens mij rond de 16 - 17 euro voor 10kg. Heb er in het voorjaar 16 dozen gehaald dus ook in 2018 kan ik nog vooruit. Bevalt mij prima, ik merk weinig verschil met de Ecobrassa.

Hier gebruik ik ook Tom cococha als ik de weber gebruik, goeie ervaringen mee en hier in belgie gemakkelijk te krijgen, in tegenstelling tot sommige andere bbq gerelateerde dingen.
 
Ik heb vanmiddag bij Vuur en Rook briketten van Flamy gehaald en daar staat nu ook Cococha boven. Is dit een zelfde briket als de Tom Cococha? Aangezien Colruyt vroeger ook Flamy verkocht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Frits zei:
Wat hierboven geschreven staat onderschrijf ik.

Je zou kunnen kijken naar Fire-up cocos, die brandt al een stuk beter dan Weber long lasting en geeft minder as. Zijn ook eierbriketten dus als je met Weber briketten een snake kan maken lukt dat hier ook mee.

Met Ecobrasa en Flamy kan je ook prima een snake maken, alleen iets duurder. Maar dat vind ik ze zeker waard. Ook vanwege de ruimtebesparende verpakking

Heb eind vorige zomer een paar zakken fire up kokos briketten gekocht, in een groene zak.
Vond ze tegenvallen. Veel as.
Was hot devil een beetje gewend, en die vond ik veel fijner voor low en slow.
Gelukkig heb ik daar nog een paar doosjes van,  maar dat duurt niet lang meer.
En de eier briketten van Hot devil zijn niet meer leverbaar dus zal eens de befaamde ecobrasa gaan proberen.
 
Goede keus. ;), prima ervaring mee.
 
Ik werk in mijn ei graag met Black Ranch en Dammers - Vuur en Rook maar in mijn Webers hou ik erg van Greek Fire.
Dat zijn potlood-vormige staafjes (hol van binnen) waar je ook mooi een snake mee kan bouwen, al is hier de minion favoriet.
 
Lowietje72 zei:
Ik heb vanmiddag bij Vuur en Rook briketten van Flamy gehaald en daar staat nu ook Cococha boven. Is dit een zelfde briket als de Tom Cococha? Aangezien Colruyt vroeger ook Flamy verkocht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volgens mij wel,  aangezien flamy opeens flamy cococha werd, daarna flamy tom cococha en nog wat later gewoon tom cococha. Gewoon een naamsverandering gefaseerd doorgevoerd door colruyt volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Ik heb op mijn Weber 57 erg goede ervaring met Hi Q Coco.
Afgelopen weekend 9 uur gebrand zonder bijvullen, snake was niet nodig, gewoon minion (onderste deel achter brikettenrekje vullen en een stuk of 6 hete er bovenop)
Na afloop was het ook nog lang niet op.

Groetjes Rick

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan