BasBQ
Beef en Steak

De 'test'

 
 
 

Foxtrot86

Stoker
Berichten
377
Aangezien ik mijn nieuwe aanwinst toch een keer moest inwijden heb ik op 1e kerstdag besloten de Smoker XL te testen (ook aangezien de fabrikant zei dat je hem 30 minuten moest schoonbranden). Het monteren was mij goed af gegaan.


Ik had Houtskool
van ForGrill
en Briketten


aangeschaft en ik wilde gelijk kijken hoe deze zich zouden houden op de Smoker.

Nu had ik al gelezen dat jullie niet weg waren van het merk Briketten dat ik had gekocht (ivm veel as), maar voor een testdraai vond ik dat allemaal wel prima...Ik was in ieder geval benieuwd. Van deze houtskool fabrikant kon ik op dit forum niets vinden en ik was benieuwd of iemand hier al ervaring mee had en hoe dat is gegaan.

Wat mij opviel bij het bekijken van het houtkool was dat er stukken tussen zaten die behoorlijk klein waren,... tot stukken met attitude. (Ik heb deze zak op barbecueshop.nl gekocht https://www.barbequeshop.nl/product/1838492/forgrill-houtskool-3x-10kg.html ,maar dan de 15kg zak welke nu is uitverkocht).


De briketten waren ong. 55x55x20mm


Toen ik de houtskool eenmaal had aangestoken viel mij op dat het eenvoudig aan ging met vrijwel geen rookontwikkeling. Ook toen de hele smoker in elkaar stond brandde de kolen goed door en ondanks dat ik er maar een kleine hoeveelheid kolen (inhoud brikettenstarter) in had liggen ging de temperatuur boven in de smoker (zonder waterpan/water) vrij snel richting de 200 graden en bleef daar min of meer op hangen. (Het was een winderige avond met een graad of 5 aan buiten temperatuur).

Ik had in dit geval de ventilatie aan de onderzijde en de bovenzijde volledig open gezet.

Ik heb toen ook nog een 4 (of 5) tal briketten bij het houtskool gelegd, maar dat had voor zover ik zag op dat moment weinig invloed. Na een uur of 3 vond ik het ook wel weer gezegend en toen heb ik bij wijze van test beide ventilatiekanalen dichtgedraaid om te kijken of de smoker goed genoeg af sloot om de kolen te doven. Ik las hier dat het zomaar kon zijn dat al je kolen/briketten opbranden als je barbecue niet goed sluit.

Dit was zeker het geval. Hij bleef nog een aantal uren vrij warm, maar begon op een redelijk tempo af te koelen.  Toen ik rond middernacht dacht dat alles uit was wilde ik toch even kijken wat er van de brandstof was overgebleven. Dat was een fout. De grote stukken houtkool hadden de vuurproef schijnbaar moeiteloos overleeft en gloeide nog miniem na in het binnenste. Toen ik dus de verse zuurstof toe liet voelde je vrij snel de temperatuur weer toenemen. Hierop alles weer dicht gezet en tot de volgende morgen gewacht.

Foto van de volgende ochtend.

Het viel mij op dat de grote stukken houtskool zich heel goed hadden gehouden en zeker nog te hergebruiken zijn. De briketten waren echter helemaal vergaan. Als je ze aanraakte vielen ze in een hoopje as uit een.  Is dit beeld normaal?

Nu ben ik nog beginnende, dus als iemand nog suggesties/tips heeft m.b.t. brandstof management heeft sta ik er voor open.

(Mocht de admi in hun wijsheid vinden dat dit in een ander forumdeel ander thuis hoort, mijn excuses en voel je vrij dit te verplaatsen).















 
Lekker bezig!
Wanneer je normaal bij je smoker de schuiven onder en boven dicht gooit, is het met een half uurtje / uurtje toch echt wel een flink verschil te zien qua temp. (En ligt ereer dan alleen as in de kolenmand :D ) Je smoker is echter nog nieuw, hierdoor zijn de kieren nog niet dicht 'geslibt'. Naarmate je hem vaker gebruikt zal hij in principe beter afsluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan