BasBQ
Beef en Steak

Ook ik pulled pork.

 

pjanzen

Tondelzoeker
Berichten
24
Nou, het moest er een keer van komen. Ik heb ook pulled pork gemaakt. Hier een (kort) verslag.

Omdat het vleesch in de "aanbieding" was (of is) bij de sligro en ik er toch was heb ik maar een mooie procereur uitgezocht en gekocht.

6H7dMNI.jpg


Zondag in de mosterd en texmex gezet (een gokje maar toch erg lekker) en ingepakt. Hopla, terug de koelkast in.

muGfLcA.jpg


Heden ochtend om 05:30 de basterd aan (veel te laat kom je dan achteraf achter), op gestookt naar +/- 120 graden maar ik schoot door naar de 150graden. Niets aan de hand tijd zat om dat te corrigeren. TIP: zorg dat je kamado temp vanaf het begin stabiel is, ik bleef heen en weer lopen... Anyway, uiteindelijk had ik het stabiel tussen 110 ~ 125 graden. Wel iets wat aan de warme kant maar he, je moet wat.

T6qIw6a.png


Ik ben eigenlijk vergeten fotos te maken toen het 'beest' op de kamado lag, nouja het gaat om het eind resultaat.. Er had iets meer een bark omheen gemogen maar voor de eerste keer vind ik het niet slecht.

WUL7JNa.jpg


Hij smaakte op een broodje heerlijk, volgende keer zal ik daar ook wat fotos van maken :)
 
Ziet er smakelijk uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
ziet er goed uit
het blijft toch echt lekker he.



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Lekker hoor.
Ziet er prima uit.
 
Hoi Paul.

Een hele mooie procureur hoor, ziet er prima uit.
Hoe ging het plukken?
Als je de volgende L & S bereiding gaat doen kan je het best gebruik maken van de Minion methode of snake.
Je start dan op door slechts ? 8 briketten aan te steken.
De temperatuur zal daardoor slechts langzaam oplopen, als dan bij ? 95 a 100 gr.C de luchttoevoer met de onderste schuif gaat afregelen blijft hij gedurende langere tijd op deze waarde en heb je veel minder kans op een te hoge temperatuur die je met een kamado (door z'n prima isolerende werking) wat lastiger teug krijgt.
 
Hans zei:
Hoi Paul.


Als je de volgende L & S bereiding gaat doen kan je het best gebruik maken van de Minion methode of snake.
Je start dan op door slechts ? 8 briketten aan te steken.
De temperatuur zal daardoor slechts langzaam oplopen, als dan bij ? 95 a 100 gr.C de luchttoevoer met de onderste schuif gaat afregelen blijft hij gedurende langere tijd op deze waarde en heb je veel minder kans op een te hoge temperatuur die je met een kamado (door z'n prima isolerende werking) wat lastiger teug krijgt.

Hans een Kamado werkt iets anders dan een Ketel, je steekt hem ook anders aan dan een Ketel, in wezen steek je een Kamado altijd op een Minion-achtige manier aan (een bak vol houtskool waar maar een gedeelte van brandt)
Briketten in een Kamado werkt niet lekker, altijd houtskool.
 
Ewald zei:
Hans zei:
Hoi Paul.


Als je de volgende L & S bereiding gaat doen kan je het best gebruik maken van de Minion methode of snake.
Je start dan op door slechts ? 8 briketten aan te steken.
De temperatuur zal daardoor slechts langzaam oplopen, als dan bij ? 95 a 100 gr.C de luchttoevoer met de onderste schuif gaat afregelen blijft hij gedurende langere tijd op deze waarde en heb je veel minder kans op een te hoge temperatuur die je met een kamado (door z'n prima isolerende werking) wat lastiger teug krijgt.

Hans een Kamado werkt iets anders dan een Ketel, je steekt hem ook anders aan dan een Ketel, in wezen steek je een Kamado altijd op een Minion-achtige manier aan (een bak vol houtskool waar maar een gedeelte van brandt)
Briketten in een Kamado werkt niet lekker, altijd houtskool.

Weer wat geleerd, dank je wel ;)
De rede dat ik op dit verhaal reageerde was dat de start temperatuur van kamado veel te hoog was en pas na een uurtje of vijf op de zo graag gewenste gewenste 120 gr.C.
Dus m'n gedachte was er veel te veel vuur in het begin, vandaar m'n opmerking over Minion .

 
Hans zei:
Ewald zei:
Hans zei:
Hoi Paul.


Als je de volgende L & S bereiding gaat doen kan je het best gebruik maken van de Minion methode of snake.
Je start dan op door slechts ? 8 briketten aan te steken.
De temperatuur zal daardoor slechts langzaam oplopen, als dan bij ? 95 a 100 gr.C de luchttoevoer met de onderste schuif gaat afregelen blijft hij gedurende langere tijd op deze waarde en heb je veel minder kans op een te hoge temperatuur die je met een kamado (door z'n prima isolerende werking) wat lastiger teug krijgt.

Hans een Kamado werkt iets anders dan een Ketel, je steekt hem ook anders aan dan een Ketel, in wezen steek je een Kamado altijd op een Minion-achtige manier aan (een bak vol houtskool waar maar een gedeelte van brandt)
Briketten in een Kamado werkt niet lekker, altijd houtskool.

Weer wat geleerd, dank je wel ;)
De rede dat ik op dit verhaal reageerde was dat de start temperatuur van kamado veel te hoog was en pas na een uurtje of vijf op de zo graag gewenste gewenste 120 gr.C.
Dus m'n gedachte was er veel te veel vuur in het begin, vandaar m'n opmerking over Minion .

Geeft niet Hans, je zegt zelf ook vaak dat je nooit te oud bent om te leren, en de topic starter heeft het slechts 1 keer over  Basterd tussen de foto's door en Basterd is een kamado.

Zo nu weer on-topic.

Er is m.i. toch wat fout gegaan met de bereiding van de PP, wat een Bark had moeten zijn ziet er wat zompig uit.

 
Wat bark had moeten zijn was idd wat zacht doordat ik het toch besloten had om in te pakken, dit besluit kwam veeeeeel te laat :) Wat ik geleerd heb is dat ik op tijd moet werken met een een pulled pork en minder op temperatuur. Dat wil zeggen na 5 uur glaze er over en niet pas om 4 uur... Ik liet me teveel afleiden door de zone waar de procereur in zat...

Anyway, hij smaakte erg lekker en het kan alleen maar beter worden :)
 
Bark is niet hard. Harde bark betekent droog vlees. Het wordt hard omdat je niet inpakt en je al het vocht uit je vlees verdampt.

 
pjanzen zei:
Wat ik geleerd heb is dat ik op tijd moet werken met een een pulled pork en minder op temperatuur.
Ook de tijd kun je vergeten.. Inpakken op kleur, uitpakken als de Thermapen of sateprikker er zonder weerstand in gaat. De tijden en temperaturen in het wedstrijdrecept zijn wel een mooie richtlijn
 
Op een goed moment moet je iets gaan aanhouden, in het recept staat 74gr of 5 uur (wat er eerst komt) gaat de glaze er overheen. Maar het maakt allemaal geen reet uit, hij smaakte prima. Super bedankt voor alle adviesen en de volgende keer heb ik weer wat te verbeteren... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan