BasBQ
Beef en Steak

Pastrami.. Mooi eind van de vakantie.

 
 
 
 

Maus

Stoker
Berichten
461
Voor dat ik vakantie kreeg. Had ik het hier al meerdere keren enkele topics doorgelezen op het forum. De pastrami van Jet en Ridevi71, en daar kwam nog net voor mijn vakantie bij het beginnende verslag van Sander72. Wat een lekkers allemaal. Ik was dus al overtuigd dat ik dit ook eens moest maken, want op mijn planning stond sowieso een brisket te gaan klaar maken. Maar waneer was de vraag, tot ik vakantie kreeg en we een midweekje weg gingen naar het mooie zuiden des lands.. Limburg.
Via via kwam ik op een site terecht waar ze vlees van het herefordrund verkochten, en dat trok mijn interesse. Het leek mij een mooie afsluiter om daar wat inkopen te doen op de weg naar huis, en wat zag ik daar ineens tussen staan. Jawel hoor ik zag "brisket" staan, dus mijn vriendin verteld en ingelicht dat we op de terugweg eerst langs de slager gingen (had mijn bestelling ondertussen al doorgeven). Vrijdags dus snel naar de slager en snel naar huis. Want ja, als je zo'n stuk vlees hebt wil je er ook direct mee aan de gang. Zo gezegd zo gedaan.
u3lfstbeqe1.jpg

Voor het kruidenmengsel heb ik het lijstje aangehouden van Ridevi.
Kruidenmengsel:
2 el zwarte peperkorrels
2 el dille
1 el chiliflakes
1 el mosterdzaad
1 el jeneverbessen
1 el tijm
1 el koriander
1 el nootmuskaat
1 el gemberpoeder
2 hele steranijs
4 laurierblaadjes, heel
1 tl kruidnagelpoeder
5 cm kaneelstokje
Pekel:
5 eetlepels van bovenstaand kruidenmengsel
230 gram colorozo zout
200 gram bruine basterdsuiker
7 teentjes knoflook, klein gesneden
5 ltr water
6jgh3qax.jpg

Laten afkoelen en toen de brisket in zijn lekker koele kruidenbadje gelegd. Wat een heerlijke geur. En op in de koelkast.
dnwbiahb0hyr.jpg

En nu maar wachten en iedere avond eventjes omdraaien.
Het resultaat naar 1 weekje in zijn kruidenbadje. Nog 1 week te gaan.
qrudp2ap.jpg

En toen was het eindelijk zo ver. Naar een kleine 2 weken mocht hij eindelijk uit zijn kruidenbadje. Heb hem toen 8 a 9 uurtjes laten ontzouten. En heb een rub klaar gemaakt volgens Jet haar topic.
4 EL. grof gemalen zwarte peper
2 EL. grof gemalen korianderzaad
1 EL. bruine suiker
1 EL. paprikapoeder (Pimenton de la vera dulce)
1 tl. grof gemalen mosterdzaad (geel)
2 tl. knoflookpoeder
2 tl. uienpoeder
8qxr5sr7.jpg

En toen in gepakt. Jammer genoeg beschik ik niet over een vacuummachine. Dus met verhoudfolie mijn best gedaan. En een 24 uur laten in trekken.
Toen kwam het moment, hij zou op het eitje gaan.  Opgestookt tot hij stabiel rond de 105/110 graden stond, wat kersen/appel rookhok toegevoegd.
pvqgd551.jpg

En toen weer geduldig wachten.
1bioki.jpg

2ezyy4yj2pb.jpg

Even snel spieken. En de rest lekker vanuit binnen in de gaten kunnen houden. En bij kern temperatuur van 65 heb ik de brisket ingepakt.
mxjgyi4.jpg

Dit was bijna bij het einde van de sesie. Op een kerntempratuur van 94 graden, even ingepikt met sat?prikker, uiteindelijk nog door laten lopen tot 97 graden toen ging mijn prikker er nog wat makkelijker in.

Ja en toen weer wachten en laten rusten. Maar het resultaat mag er zijn. Vind ik zelf. Waauw,  wat een heerlijk stuk vlees is dit. Het heeft heel wat uurtjes geduurd. Om 0845 a 0900 lag de brisket erop, en om 2015 is hij van het vuur gegaan. Maar dan heb je ook wat.
se6ln7lk.jpg


Dit ga ik zeker vaker maken. Alleen de volgende keer wil ik een nog mooier stukje vlees. Kijken of het resultaat dan nog mooier wordt.
Maar voor nu. Ga ik eerst weer verder smullen. En nog even genieten van de laatste paar uur "vakantie" en het "normale" leven weer begint.

Bedankt voor het meelezen, Maus
 
Nice!
Mooi gedaan hoor. En zeker een,mooi einde van de vakantie.
Want wat is dat toch lekker.

Prachtig resultaat

Lijkt mij een sticker waardig
 
Wauw mooi verslag hoor en wat een leuk recept, ga ik ook snel eens proberen.

Paar vraagjes? je stelt: 'Naar een kleine 2 weken mocht hij eindelijk uit zijn kruidenbadje. Heb hem toen 8 a 9 uurtjes laten ontzouten.'
Heb je het vlees afgespoeld en afgedroogd of direct na het halen uit het kruidenbadje de dryrub aangebracht?
En wat bedoel je met 'ontzouten' (hoe doe je dat :p)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 
Mooi gedaan Maus, ziet er zalig uit man!

Maarre...

dnwbiahb0hyr.jpg


Ga daar eens gauw bier in koud leggen! Dit is geen gezicht!
 
Mooi resultaat! Ik vermoed dat ik dit ook wel lust.

Ohja en Sander heeft gelijk, waar is het bier!?
 
Haha @sander72 en @kapeteyn Dit is "extra" koelkast in de schuur. Die had Ik net ontvangen voor dat we weekje weg gingen. En naar de foto is deze gevuld met bier. Alleen ondertussen weer leeg naar klein feestje. Dus jullie hebben gelijk. Wordt tijd dat deze weer gevuld wordt. 
 
Mooi gemaakt  :)
 
Mooi verhaal, leuk om te volgen!
Ik weet nooit zo goed wat ik voor een smaken moet verwachten als ik dit hoor, kan met niet herinneren dat ik het ooit gegeten heb.
Wel weet ik, dat ik toch een keer moet gaan proberen, inderdaad een mooi eind van de vakantie zo.

Wat ik echter niet begrijp, is dat je dagen lang "bezig" bent, je een brisket maakt, en je geen sticker krijgt??
 
Je maakt geen brisket maar pastrami.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Mooie reportage. En ziet er lekker uit.
Dit gaat hier ook nog eens op de bbq. Snel weer een Brisket score. Ben nl razend benieuwd naar de smaak/geur sensatie.
 
Wat een prachtige pastrami is het geworden en het is zo lekker =P~ toch wel fijn dat we elkaar zo kunnen inspireren met vurrukkellukke recepten :D
Hier vandaag weer de porkstrami van Noskos, ook zo'n geweldig recept ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan