BasBQ
Beef en Steak

Aardappel: Aardappelroosjes

 
 
 
 
 

Jet

Gemarineerd
Berichten
1.773
DSC_7636.JPG


Ingredi?nten voor 6 roosjes:

- 1 kilo vastkokende aardappels
- (Kippen)bouillonblokjes of Vegeta dit is voor het blancheren, het water moet als een drinkbouillon smaken
- Zout (Fleur de Sel)
- Verse zwarte peper uit de molen
- Eendenvet (gesmolten) of olijfolie

Materiaal:
Muffinvorm voor 6 muffins
Eventueeel: keukenmachine met schijfjesmes, Mandoline of kaasschaaf.
Pan van ongeveer 4 tot 6 liter

Zet een redelijk grote pan 4 tot 6 liter inhoud met koud water op het vuur en breng aan de kook met vegeta of bouillonblokjes, het water moet naar drinkbouillon smaken.
Schil ondertussen de aardappels en snijd ze in dunne plakjes van 1 a 2 mm dik (evt. met behulp van kaasschaaf, keukenmachine of mandoline)
Doe de schijfjes in de pan met kokende bouillon en kook voor 1 minuut.
Stort de aardappelschijfes in een vergiet en spoel goed af met koud stromend water tot de schijfjes koud zijn.
Laat de aadappelschijfjes goed uitlekken en dep ze droog (theedoek of keukenrol)
Vet een muffinvorm licht in met eendenvet of olijfolie, en leg er opgevouwen alu folie strips in. (zie foto)
Leg de aardappelschijfjes dakpansgewijs op elkaar in een rij van 16 tot 20 schijfjes, de kant waar je begint met neerleggen is de kant waar je begint met oprollen, (zie foto)
Rol op zoals op de foto's en plaats het rolletje in de muffinvorm, mocht er een groot gat ontstaan in het midden van het roosje dan kun je 2 dingen doen, rol van nog enkele schijfjes een rolletje en plaats die in het gat, of steek losse schijfjes die je oprolt in het gat.
Herhaal dit proces voor alle 6 muffinkuipjes.
Kwast de roosjes dun in met gesmolten eendenvet of olijfolie, eendenvet heeft sterk de voorkeur, dit geeft een heerlijke romige smaak aan de roosjes.
Bestrooi de roosjes met wat snufjes Fleur de Sel (zout) en vers gemalen zwarte peper.
Maak de BBQ gereed voor indirect op 200 graden Celsius
Bak de aardappelroosjes indirect ongeveer 1 uur tot ze gaar en mooi goudkleurig zijn en de randjes bruin zijn gekleurd.

Eet Smakelijk

DSC_7601.JPG

DSC_7599.JPG

DSC_7605.JPG
DSC_7608.JPG
DSC_7609.JPG
DSC_7613.JPG
DSC_7614.JPG
DSC_7616.JPG
DSC_7617.JPG
DSC_7618.JPG
DSC_7620.JPG
DSC_7628.JPG
DSC_7629.JPG
DSC_7632.JPG
DSC_7637.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit en simpel te maken. Gaat op de todo.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Dat ziet er mooi uit leuk verslag maar het is moeilijker dan het lijkt om mooie roosjes te draaien maar het smaakt goed  :)
 
Ziet er lekker uit.

Plakjes bacon ertussen  B-) :p
 
Ziet er goed uit. Kun je ze ook een dag van te voren voorbereiden? Zodat je ze alleen nog maar hoeft te bakken?

Verstuurd vanaf mijn LG-X210 met Tapatalk

 
christian.rolfes zei:
Ziet er goed uit. Kun je ze ook een dag van te voren voorbereiden? Zodat je ze alleen nog maar hoeft te bakken?

Verstuurd vanaf mijn LG-X210 met Tapatalk

Jazeker dat kan, je moet de schijfjes dan wel eerst blancheren maar dat staat ook in het recept,
als je dat niet doet gaan de aardappelschijfjes verkleuren (oxideren)
Zet ze afgedekt met plastic keukenfolie in de koelkast, niet te lang dus geen 3 dagen maar 1 dag is geen probleem.
 
Geweldig! Heb het wel eens gemaakt met appel als toetje. Dit ziet er heerlijk uit.

Bedankt voor het delen.
 
Dat bladeren op het forum is een slimme bezigheid! Ik kom deze nu tegen, geweldig bijgerecht, die gaan zeker gemaakt worden!
 
Heel mooi Jet, maar best een klusje zo denk ik... kan ik er 180 bestellen voor een catering binnenkort?

:-O
 
Er is een markt voor aardappelspecialiteiten hoor  :D :D :D
 
Op de to-do-lijst, bedankt voor het delen.
 
Ik heb het topic even gemist  :blush: maar wat leuk voor op tafel we gaan het binnenkort proberen, dank voor het delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan