BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde Aardappel met Gegrilde Citroen Vinaigrette

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859

Ee
Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik op deze site uit kwam, maar ik zag dit recept en wilde het eens proberen. Bij deze kan hij weer afgestreept worden, want we hebben er zojuist van kunnen genieten. Een lekkere friszure vinaigrette wat zorgt voor een frisse hap op je bordje.

Recept bron; https://www.seriouseats.com/recipes/2015/06/easy-grilled-potato-salad-recipe.html

4-6 personen;

  • 1 kilo krieltjes (dan wel rode)
  • 2 theelepels verse oregano, gesnipperd.
  • 2 eetlepels verse peterselie, gesnipperd
  • 4 middel grote tenen knoflook
  • 60ml extra vergine olijf olie
  • 4 lenteuitjes
  • 1 eetlepel mosterd
  • 1 sjalot
  • 1 Citroen
  • Peper en zout

1. Fire up the Q!!!!
We willen voornamelijk grillen, dus je zal directe hitte nodig hebben, indirect is handig voor als wat iets te hard gaat..

2. Maak de krieltjes schoon en zorg dat ze in redelijk hapklare stukjes zijn (eet makkelijker, kookt sneller)

3. Kook de krieltjes tot bijna-gaar/gaar en laat ze afkoelen

4. Mix in een kommetje de oregano, peterselie, knoflook, olijfolie. Breng op smaak met wat zout en peper.


5. Zodra de krieltjes gekookt en afgegoten zijn, giet je DE HELFT van dit mengsel in de pan en roer door met een vork
Door het gebruik van de vork, zal de aardappel her en der 'butsen' of 'kneuzen', dit zorgt voor een krokantje bij het grillen straks.


6. Maak ondertussen de vinaigrette compleet in de kom waar je straks de aardappels in wilt serveren
Hiervoor voeg je toe:
Lente ui, Sjalot, mosterd en het overgebleven mengsel wat door de aardappelen gegaan is.

7. Als jouw BBQ er klaar voor is, gooi je het erop
Ik gebruik voor mijn aardappels altijd mijn weber groentekorf, scheelt zoveel gepruts op de grill met dit soort dingen.

8. Zodra de aardappels klaar zijn, kan je ze aan de kant schuiven of al weghalen, en de citroen doorsnijden. De doorgesneden kant mag op de grill
Geef de aardappels goede karakter door hem een mooie kleur te geven en wees niet bang ze een randje te geven.


9. Terwijl de citroen bezig is kan je de aardappels in de schaal doen waar de vinaigrette al in zit, en meng alles goed door elkaar

10. Knijp de gegrilde citroen uit over de aardappelen en meng nogmaals door, serveer direct




Smakelijk!

Eigen oordeel;
Lekker! Fris! Zuur!
Ik kwam erachter dat ik het recept gewoon aan het volgen was, terwijl wij maar 500 gr aardappelen hadden. Dit resulteerde tot een dubbele portie vinaigrette, waardoor het too much werd. Ik wil wel zeggen dat dit echt een heerlijke frisse variant is waar vooral de gegrilde citroen toch een complete draai geeft aan je normale gegrilde aardappeltjes van de barbecue. Het is opzich niet heel veel extra werk voor je aardappeltjes, al beschrijf ik het altijd erg ruim en misschien in wat meer stappen. Wat mij betreft een bijgerecht die we vaker gaan maken, op een hete dag waarschijnlijk eerder dan een frissere dag als vandaag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan