BasBQ
Beef en Steak

Welke kamado

royke

Kooltjesharker
Berichten
169
Goedemiddag!

Na het vele lezen hier mijn eerste post. Na jaren lang op een gas bbq bezig zijn geweest 2 jaar geleden overgestapt op een weber 47cm wat opzicht goed werkt! Wil ik nu toch exht de overstap maken op een kamado. Nu zijn er 2modellen die erg interesant zijn en dat is de kamado joe junior en de basterd medium de basterd is nu compleet voor ?850 bij de intratuin en de joe jr ?500 mijn grote ham vraag is: ga ik het formaat bbq missen bij de joe? Heb allebij de bbq in een speciaalzaak vast gehad en joe is en voelt erg degelijk en goed doordacht. Basterd ook maar minder degelijk vind ik. Heb een gezin met 2 jonge kinderen en wil op de kado low en slow en pizza maken. High fast ook maar dat kan met meerdere mensen ook op de weber 47 cm als ik die nog bewaar.. heb ook nog een weber go anywere wat een topding en alles kunner! Budget is toch wel onder de ?900,- 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heel eerlijk? Een kamado gaat enorm lang mee en in die tussentijd worden de kinderen groter en eten ze steeds meer volwaardig mee. Naarmate je eveneens steeds meer leert maken op een bqq, zou ik (iets doorsparen) en voor een large gaan ;)
 
Dankje voor je input,

Hoe kom ik bij het formaat van de junior? Puur omdat ik kijk naar de weber die ik ju heb de 47cm en als ik daar low en slow op doe heb ik maar de helft van het rooster tot beschikking omdat je aan een kant de kolen hebt. Bij een kamado heb je de keramische plaat tussen de kolen en het rooster dus danheb je de 35cm volledig als bruikbare rooster



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
SilverFox zei:
Heel eerlijk? Een kamado gaat enorm lang mee en in die tussentijd worden de kinderen groter en eten ze steeds meer volwaardig mee. Naarmate je eveneens steeds meer leert maken op een bqq, zou ik (iets doorsparen) en voor een large gaan ;)

+1, helemaal mee eens
 
Okee, even voor de beeldvorming. Wat kan je bv op de joe junior of basterd medium niet maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Van een (te) kleine bbq krijg je spijt, het werkt natuurlijk wel maar 't is altijd passen en meten.
Iets meer ruimte werkt veel prettiger. ;)
 
Dan zou eerder de kamado joe 2 of classic in de aanmerking komen? Dit vanwegeb het devide en conquer en de deksel scharnier en het afsluit vild/aluminium band


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoe staan jullie tegen over grill guru? Prijs is stukke lager maar kwaliteit ook minder


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
royvanbergen89 zei:
Okee, even voor de beeldvorming. Wat kan je bv op de joe junior of basterd medium niet maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het gaat er niet om wat je niet kunt maken, je past je toch altijd aan

Ik heb de kamado joe classic 2. Rooster oppervlakte 46 cm. Dus een stuk kleiner dan mijn weber 57, en ook kleiner dan de 47. Tel daar de randen onder je firebox nog vanaf (want je wil geen vet tussen je firebox en je kamado), dan blijft er effectief een roosteroppervlakte over van 39cm.

Voor 2 ruim voldoende, zodra we eters krijgen steek ik eerder de weber aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
De weber 47cm heb ik ook nog en een weber go anywere ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Maak in iedergeval een weloverwogen keuze en laat je niet alleen leiden door de aanschafprijs. Je hobby gaat nog genoeg kosten en soms is het beter even door te sparen, zodat je echt datgene hebt wat je wil hebben ipv er achter te komen dat je het net niet vind.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Dat is ook zeker mijn bedoeling, vandaar dat ik hier de vraag stek. Jullie hebben er al 1of ervaring mee. En inderdaad beter door sparen en meteen goed doen dan naderhand spijt hebben en alsnog de grotere kopen. Daarom dacht/denk ik dat een grill van 35 groot genoeg was/is omdat op de weber als je indirect bbqt de helft van de 47cm rooster tot beschikking hebt. En bij het vet die langs de rand naar beneden drupt had ik nog niet stil gestaan. Dus effectief een nog kleinere rooster.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het hangt een beetje van je gerechten af. Maar als je PP wil gaan maken is een compact al groot genoeg. 2,5kg procureur past daar makkelijk op. En een kleine DO ook. Spareribs is miss wat passen en meten. Pizza's zal ook gaan. Alleen moet je ze dan wat kleiner maken. Maar mijn ervaring is dat ik vaak halve maak. Zodat we steeds allemaal een warm puntje recht van de Q hebben.
En ik zou de 47cm weber niet zomaar weg doen. Zeker als je de ruimte hebt om ze te houden. Zo kan je altijd complete maaltijden maken. En op verschillende temperaturen werken.

Hier op marktplaats staat nog een splinternieuwe BGE medium tekoop. Miss ook een optie om te overwegen.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21504
 
2a3ef884e4ce65b2b62d9990cc71ecc6.jpg


Hier is mijn weber 47 cm. En ja tuin is groot genoeg voor een kamado erbij! Sterker nog heb nog hardsteen aanrechtblad liggen waarmee ik dan een meubel wil maken met de kamado of inbouwen of ertegen aan zet. En heb dan nog ruimte zAt voor de 47cm weber.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik had de green egg inderdaad gezien.
Welke kamado bedoel je met xompact en of DO?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
royvanbergen89 zei:
Ik had de green egg inderdaad gezien.
Welke kamado bedoel je met xompact en of DO?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Even voor Bram spreken  :D :
Een compact is een kleiner model kamado dan de large modellen, en een DO is een Dutch Oven, een gietijzeren pan die veel gebruikt wordt op de bbq.

Ik zelf heb dezelfde zoektocht die jij nu hebt gedaan de afgelopen paar maanden, en ben tot de conclusie gekomen dat ik door spaar tot ik de KJ clasic 2 wil aanschaffen: mede door het divide and conquer systeem veel oppervlakte om vlees etc kwijt te kunnen, en het is wel erg lekker dat je het deksel (dome) met 1 vinger kan optillen. Duurt dus voor mij helaas nog even iets langer voor ik mijn kamado heb, maar vind het het wachtten zeker waard.
 
mcjas zei:
royvanbergen89 zei:
Ik had de green egg inderdaad gezien.
Welke kamado bedoel je met xompact en of DO?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Even voor Bram spreken  :D :
Een compact is een kleiner model kamado dan de large modellen, en een DO is een Dutch Oven, een gietijzeren pan die veel gebruikt wordt op de bbq.

Ik zelf heb dezelfde zoektocht die jij nu hebt gedaan de afgelopen paar maanden, en ben tot de conclusie gekomen dat ik door spaar tot ik de KJ clasic 2 wil aanschaffen: mede door het divide and conquer systeem veel oppervlakte om vlees etc kwijt te kunnen, en het is wel erg lekker dat je het deksel (dome) met 1 vinger kan optillen. Duurt dus voor mij helaas nog even iets langer voor ik mijn kamado heb, maar vind het het wachtten zeker waard.

Duidelijk. Compact dus kleiner model kamado welk formaat heb je het dan over? 35,40,47 cm grill?
Ja heb de classic 2 in mijn handen gehad hier bij bbqbrabant in son echt sjiek. Alleen de prijs vind dat toch wel erg hoog als je stelt dat ik de helft van de afdak hier in de tuin daarmee kan zetten met het verschil.een DO heb ik hier staan alleen gebruik die op het fornuis en nie op de bbq. Bang dat die daarvan te veel onder lijd.
Bij bbqbrabant hebben ze de kamado joe, green egg, monolith en basterd staan dua mooi kunnen vergelijken en vond persoonlijkde kamado joe kop en nek boven uit steken.
Echter is het prijs verschil groot tussen alle

Pff wa een luxe problemen zon dilemma haha.. maar ook een erg leuke zoektocht!

Ben blij dat de dame des huize ook tegenwoordig liever een goed stuk vlees heeft op de bord dan een crematie met 10 stukke vlees en de kids die willen gewoon hamburgertje of worst.. de hond? Die lust alles en krijgt ook alles behalve de botten.. ( klein schoothondje van 53 kg)

Nu nog een ander vraag. Iemand hier al ooit lasagne gemaakt op de bbq? Reden dat ik dit vraag wil het graag eens proberen voor op de camping in de wga (de kamado joe jr had ik nog mee kunnen nemen op de camping maar de andere grote worden te grootnin de auto/caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
royvanbergen89 zei:
de hond? Die lust alles en krijgt ook alles behalve de botten.. ( klein schoothondje van 53 kg)

Even off topic: Honden en katten mogen absoluut geen varkensvlees (tenzij het helemaal doodgekookt is)
Het komt gelukkig maar weinig voor in Europa maar het varken (inclusief wild zwijn) kan drager zijn van de ziekte van Aujeszky.
Besmetting van hond of kat zijn absoluut 100% dodelijk.
De mens is nagenoeg ongevoelig voor dit virus
 
Een Kamado, kan een leven lang mee. Ervaring en plek op de Q zorgen voor steeds lekerdere gerechten.

Zelf heb ik een Kamado die me past voor wat ik er mee wil kunnen, nu en in de lange toekomst en een voor mij acceptabel prijs voor wat je krijgt.

 
Marcel zei:
Een Kamado, kan een leven lang mee. Ervaring en plek op de Q zorgen voor steeds lekerdere gerechten.

Zelf heb ik een Kamado die me past voor wat ik er mee wil kunnen, nu en in de lange toekomst en een voor mij acceptabel prijs voor wat je krijgt.

Dankjewel! Ik ga het aan schoonmoeders na vrGen (die is paravetinair) ben niet bekent met de ziekte of dat het van varkens kan komen....

Sorrie was voor de post boven de jouwe.

Maar dankje wel. Ik ga alles is in beraad nemen en even nog goed een keer doorlezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan