BasBQ
Beef en Steak

BGE / Kamado Joe of toch de Yakiniku?

jacco

Tondelzoeker
Berichten
12
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb inmiddels meerdere topics over de aanschaf van een kamado gevonden, echter nog niet met de specifieke wensen die ik heb. Daarom open ik toch een topic met de vraag of jullie met alle kennis en ervaring wellicht kunnen helpen :)

Inmiddels BBQ ik een jaartje of 3 ? 4 op een Outdoorchef (houtskool) van zo'n 47cm in doorsnede. Een flinke afmeting waar ik erg blij mee ben, echter is het werken op een dergelijke BBQ niet perse ideaal; het verlies van warmte, lastig temperatuur te regelen (laat staan voor lange tijd constant houden) en ga zo maar verder.

Daarom wil ik kijken naar een kamado. Er zijn inmiddels tal van opties en na een paar keer vergelijken en uitzoeken ben ik tot het lijstje gekomen van:
- Big Green Egg (L of XL)
- Kamado Joe
- Yakiniku (21 of 24 inch) (NL merk, redelijk nieuw in de markt)

Graag zou ik de kamado ook willen (laten) inbouwen in een buitenkeuken woordoor de kamado nog functioneler is en het gebruik eenvoudiger. Ik BBQ thuis vaak voor m'n vriendin en mezelf, maar ook met regelmaat voor familie en vrienden in groepen van 7 ? 9 personen. Over het algemeen eten we vegetarisch, niet dat het perse relevant is, maar de nadruk zal dus liggen op roken, brood/pizza's en grillen van groenten etc. Uiteraard zal er ook wel eens een stukje zalm op deze kamado verdwijnen ;-). Idealiter zou DIT
( https://www.beleefgreenegg.nl/product/tafel-extra-lang-2-betonnen-bladen-big-green-egg-xl/ ) mijn ideale opstelling zijn. Let wel, ik weet dat er een hoop handige mensen hier rondlopen, maar zelf kan ik n?t een kruiskop- en een platte schroevendraaier uit elkaar houden, dus om zelf een constructie te maken zie ik niet zitten.

Nu zou ik graag met jullie expertise vernemen wat het slimste is om te doen. Gezien de opzet van een kamado is om hem praktisch voor je levenlang te kopen, wil ik een investering doen die voor langer dan de komende 4 tot 5 jaar is. Is het dan bijvoorbeeld slim om in het geval van een Big Green Egg een Large variant, of de XL variant te nemen? Welk merk kamado zouden jullie aanraden? Hoe gebruiken jullie zelf de kamado? Is hij aangeschaft voor de zomer, of ben je iemand die er bijvoorbeeld meerdere keren per week mee aan de slag gaat? ?s een kamado een re?le kook set-up om daadwerkelijk door de weeks gerechten op te maken?

Al met al, een hele hoop vragen waarvan ik graag wil weten hoe jullie hierover denken.
 
Ivm garantie zou ik voor de green egg of de kamado Joe gaan, ben zelf erg tevreden met m?n Classic II
 
avr zei:
Ivm garantie zou ik voor de green egg of de kamado Joe gaan, ben zelf erg tevreden met m?n Classic II
Die yakiniku zegt me eveneens weinig (hoeft niet slecht te zijn hoor).
Wanneer je binnen het spectrum van de XL kijkt, is wellicht een primo oval xl ook een optie. (De Weber Summit Charcoal vind ik ook geweldig trouwens)

Zelf heb ik een BGE large, de XL lag qua budget destijds buiten bereik en er was al reeds een buitenkeuken aanwezig (maar ik vind hem stiekem toch wel super gaaf). Heb ik die nodig qua grootte? Och, ik red me prima met een large. Wellicht is het n?t iets makkelijker om je spul kwijt te kunnen. Voor het verschil qua brandstofverbuik hoef je het niet te laten.
 
jacco, als die link je ideale opstelling is, ga eens naar hun winkel, bekijken en voel eens aan de verschillende model (baster, joe, bge, ...) en bestel dan de BGE xl incl de tafel :D).

 
SilverFox zei:
avr zei:
Ivm garantie zou ik voor de green egg of de kamado Joe gaan, ben zelf erg tevreden met m?n Classic II
Die yakiniku zegt me eveneens weinig (hoeft niet slecht te zijn hoor).
Wanneer je binnen het spectrum van de XL kijkt, is wellicht een primo oval xl ook een optie. (De Weber Summit Charcoal vind ik ook geweldig trouwens)

Zelf heb ik een BGE large, de XL lag qua budget destijds buiten bereik en er was al reeds een buitenkeuken aanwezig (maar ik vind hem stiekem toch wel super gaaf). Heb ik die nodig qua grootte? Och, ik red me prima met een large. Wellicht is het n?t iets makkelijker om je spul kwijt te kunnen. Voor het verschil qua brandstofverbuik hoef je het niet te laten.


Thanks voor je input SilverFox. Ik zag die Yakiniku voor het eerst voorbij komen via Belgische sterrenzaak The Jane in Antwerpen. Toen ik er verder in dook an sich een interessant model, maar wellicht zeker qua accessoires niet heel ideaal.

Ik neig hierdoor toch wel een beetje naar de XL!
 
Stijn zei:
jacco, als die link je ideale opstelling is, ga eens naar hun winkel, bekijken en voel eens aan de verschillende model (baster, joe, bge, ...) en bestel dan de BGE xl incl de tafel :D).

Hahaha, hmm ja dat is dan waarschijnlijk wel waar het op uitdraait gezien je dan toch valt voor je eigen keuze. Maar als er hier (om gegronde redenen en zonder mijn oogkleppen) anders over gedacht wordt is dat heel fijn om mee te nemen voordat ik een dergelijke investering doe.

Maar thanks voor je input! Wellicht ook maar gewoon doen wat je het fijnste lijkt in een geval als dit.
 
jacco zei:
Stijn zei:
jacco, als die link je ideale opstelling is, ga eens naar hun winkel, bekijken en voel eens aan de verschillende model (baster, joe, bge, ...) en bestel dan de BGE xl incl de tafel :D).

Hahaha, hmm ja dat is dan waarschijnlijk wel waar het op uitdraait gezien je dan toch valt voor je eigen keuze. Maar als er hier (om gegronde redenen en zonder mijn oogkleppen) anders over gedacht wordt is dat heel fijn om mee te nemen voordat ik een dergelijke investering doe.

Maar thanks voor je input! Wellicht ook maar gewoon doen wat je het fijnste lijkt in een geval als dit.

ter info: heb daar ook mijn BGE L gekocht, die prijs online daar kan je nog wel wat van onderhandelen, evt wat extra accessoires, houtskool of een workshop.
Als je een workshop kiest, kan je best thuis al een paar er mij aan de slag gaan en vragen voor een masterclass te volgen.
 
Als ik kon kiezen tussen BGE Large of X-Large dan zou ik lekker 2 BGE's Large kiezen. Eentje low en slow en eentje ernaast voor het mooie grillstreepje!
 
+1 Sander. Als budget niet het probleem is zou ik ook voor 2q gaan. 2x BGE L of een 1x BGE L en een minimax.

Verders zou ik als ik jou was voor een BGE L gaan. Daar zijn nou eenmaal veel meer accessoires voor te verkrijgen. Je gaat vooral vegetarische gerechten maken. Neem er dan iig een grill verhogen bij. Zodat je meer groenten tegelijk kunt roken/garen.
Met het nieuwe EGGspander systeem van BGE is het ook mogelijk om 2 pizza stenen boven elkaar te zetten. Als je graag pizza maakt voor groepen is dat Miss ook wel handig.

Succes met de aankoop. En ga zeker bij een BGE dealer langs.
 
Met Sander en Bram eens, een BBQ kan niet te groot zijn maar de BGE XL is echt HUGE zelf heb ik een Primo Oval XL die zit tussen de BGE L en BGE XL in.
Als budget geen probleem is zou ik inderdaad voor 2x BGE L gaan, of 1 x Primo Oval XL
Al zeg jezelf dat je een ODC 47 cm al groot vindt begrijp ik niet dat je naar de BGE XL kijkt.
Ik weet niet of je de BGE XL al eens in het echt hebt gezien?  Dat is me een badkuip, lijkt wel een jacuzzi
 
Bram zei:
+1 Sander. Als budget niet het probleem is zou ik ook voor 2q gaan. 2x BGE L of een 1x BGE L en een minimax.

Verders zou ik als ik jou was voor een BGE L gaan. Daar zijn nou eenmaal veel meer accessoires voor te verkrijgen. Je gaat vooral vegetarische gerechten maken. Neem er dan iig een grill verhogen bij. Zodat je meer groenten tegelijk kunt roken/garen.
Met het nieuwe EGGspander systeem van BGE is het ook mogelijk om 2 pizza stenen boven elkaar te zetten. Als je graag pizza maakt voor groepen is dat Miss ook wel handig.

Succes met de aankoop. En ga zeker bij een BGE dealer langs.

Thanks voor je tip! Het is niet perse zo dat geld geen rol speelt. Maar ik wil niet een L aanschaffen terwijl ik dan achteraf beter een XL had kunnen kopen.

Een L met extra accessoires is dan wellicht het slimst :)
 
Ewald zei:
Met Sander en Bram eens, een BBQ kan niet te groot zijn maar de BGE XL is echt HUGE zelf heb ik een Primo Oval XL die zit tussen de BGE L en BGE XL in.
Als budget geen probleem is zou ik inderdaad voor 2x BGE L gaan, of 1 x Primo Oval XL
Al zeg jezelf dat je een ODC 47 cm al groot vindt begrijp ik niet dat je naar de BGE XL kijkt.
Ik weet niet of je de BGE XL al eens in het echt hebt gezien?  Dat is me een badkuip, lijkt wel een jacuzzi

Thanks Ewald!

Budget is in die zin geen probleem dat als me wordt aanbevolen om een XL te kopen om moverende redenen ik liever een XL koop dan een L die dan n?t niet gewenst is. Maar als een L volstaat volgens jullie dan is dat wellicht de betere keuze. De 47 cm vind ik juist helemaal niet vervelend maar prettig. Ik heb echter nu een bbq van aluminium waardoor je niet de gewenste bbq kwaliteit kan leveren. Voor het oppervlakte zou ik niet anders willen :)

Wellicht 1 large met een goed meubel incl. de nodige accessoires (conveggtor, eggspander, pizza steen en basketlifter) is dan misschien de beste keuze.
 
jacco zei:
Ewald zei:
Met Sander en Bram eens, een BBQ kan niet te groot zijn maar de BGE XL is echt HUGE zelf heb ik een Primo Oval XL die zit tussen de BGE L en BGE XL in.
Als budget geen probleem is zou ik inderdaad voor 2x BGE L gaan, of 1 x Primo Oval XL
Al zeg jezelf dat je een ODC 47 cm al groot vindt begrijp ik niet dat je naar de BGE XL kijkt.
Ik weet niet of je de BGE XL al eens in het echt hebt gezien?  Dat is me een badkuip, lijkt wel een jacuzzi

Thanks Ewald!

Budget is in die zin geen probleem dat als me wordt aanbevolen om een XL te kopen om moverende redenen ik liever een XL koop dan een L die dan n?t niet gewenst is. Maar als een L volstaat volgens jullie dan is dat wellicht de betere keuze. De 47 cm vind ik juist helemaal niet vervelend maar prettig. Ik heb echter nu een bbq van aluminium waardoor je niet de gewenste bbq kwaliteit kan leveren. Voor het oppervlakte zou ik niet anders willen :)

Wellicht 1 large met een goed meubel incl. de nodige accessoires (conveggtor, eggspander, pizza steen en basketlifter) is dan misschien de beste keuze.

En voor het prijsverschil tussen L en XL nog een minimax erbij :)

Gisteren voor de eerste keer schrik gehad dat mijn L te klein was, maar uiteindelijk toch 5kg kipfilets (26 stuks) er op kunnen leggen icm de eggspander.
 
Stijn zei:
jacco zei:
Ewald zei:
Met Sander en Bram eens, een BBQ kan niet te groot zijn maar de BGE XL is echt HUGE zelf heb ik een Primo Oval XL die zit tussen de BGE L en BGE XL in.
Als budget geen probleem is zou ik inderdaad voor 2x BGE L gaan, of 1 x Primo Oval XL
Al zeg jezelf dat je een ODC 47 cm al groot vindt begrijp ik niet dat je naar de BGE XL kijkt.
Ik weet niet of je de BGE XL al eens in het echt hebt gezien?  Dat is me een badkuip, lijkt wel een jacuzzi

Thanks Ewald!

Budget is in die zin geen probleem dat als me wordt aanbevolen om een XL te kopen om moverende redenen ik liever een XL koop dan een L die dan n?t niet gewenst is. Maar als een L volstaat volgens jullie dan is dat wellicht de betere keuze. De 47 cm vind ik juist helemaal niet vervelend maar prettig. Ik heb echter nu een bbq van aluminium waardoor je niet de gewenste bbq kwaliteit kan leveren. Voor het oppervlakte zou ik niet anders willen :)

Wellicht 1 large met een goed meubel incl. de nodige accessoires (conveggtor, eggspander, pizza steen en basketlifter) is dan misschien de beste keuze.

En voor het prijsverschil tussen L en XL nog een minimax erbij :)

Gisteren voor de eerste keer schrik gehad dat mijn L te klein was, maar uiteindelijk toch 5kg kipfilets (26 stuks) er op kunnen leggen icm de eggspander.

Hahaha, ja die eggspander is wel een absolute must have ben ik een beetje achter. Ook met de nieuwe halve maan conveggtor stenen heb je ineens een stuk meer mogelijkheden.

Ik denk wel dat ik het voor nu alleen bij de L houd. Incl. de benodigde accessoires en de buitenkeuken is het toch een mooie investering.

Wat is wijsheid om nog qua korting te bedingen? Ik weet dat er altijd iets mogelijk is, maar waar zou ik genoegen mee kunnen nemen? 
 
jacco zei:
Hahaha, ja die eggspander is wel een absolute must have ben ik een beetje achter. Ook met de nieuwe halve maan conveggtor stenen heb je ineens een stuk meer mogelijkheden.

Ik denk wel dat ik het voor nu alleen bij de L houd. Incl. de benodigde accessoires en de buitenkeuken is het toch een mooie investering.

Wat is wijsheid om nog qua korting te bedingen? Ik weet dat er altijd iets mogelijk is, maar waar zou ik genoegen mee kunnen nemen?

gewoon hun een nette prijs laten berekenen, ik denk dat ik in totaal tafel + BGE L + wat accessoires + aantal zakken houtskool een 8% heb gekregen.

Op het einde heb ik nog een paar handschoenen toegevoegd en dat was ok :).


beter ineens de eggspander nemen met de halve manen en de conveggtor laten voor wat het is. eggspander + halve manen heeft hetzelfde effect als de conveggtor maar meer mogelijkheden.
 
Stijn zei:
gewoon hun een nette prijs laten berekenen, ik denk dat ik in totaal tafel + BGE L + wat accessoires + aantal zakken houtskool een 8% heb gekregen.

Op het einde heb ik nog een paar handschoenen toegevoegd en dat was ok :).


beter ineens de eggspander nemen met de halve manen en de conveggtor laten voor wat het is. eggspander + halve manen heeft hetzelfde effect als de conveggtor maar meer mogelijkheden.

Inderdaad helemaal waar. Gewoon die eggspander pakken en dan met de have manen werken.

Een 8% korting op een bedrag dat ik nu op het oog heb om te betalen zou inderdaad een mooie meepakker zijn. Thanks voor je tips Stijn :)
 
Ik heb de EGGspander ook. Alleen passen twee halve stenen niet tegelijk. Die zijn iets groter dan een halve steen. En word het ovaal. En geloof me. Ik heb 3 halve stenen gekocht. De stenen die op de plaatjes staan zijn simpelweg niet tekoop bij BGE. Misschien wel in de USA. Je kan wel een halve steen samen met een half rooster gebruiken. Dus je hebt voor low en slow wel de convEGGtor steen nodig.

63d61e5e4c1f140266a87acd4b420df7.jpg


Ps. Korting bedingen in het BBQ seizoen lijkt me lastig. Miss als je voor een complete set gaat. BGE tafel acc enz.
 
Bram zei:
Ik heb de EGGspander ook. Alleen passen twee halve stenen niet tegelijk. Die zijn iets groter dan een halve steen. En word het ovaal. En geloof me. Ik heb 3 halve stenen gekocht. De stenen die op de plaatjes staan zijn simpelweg niet tekoop bij BGE. Misschien wel in de USA. Je kan wel een halve steen samen met een half rooster gebruiken. Dus je hebt voor low en slow wel de convEGGtor steen nodig.

Nuttige info, dit wist ik niet.

kan je eens een foto posten van de 2 stenen?
Is een stukje afslijpen geen optie?

Of de stenen van KJ nemen, die passen namelijk wel naast elkaar.

Bram zei:
Ps. Korting bedingen in het BBQ seizoen lijkt me lastig. Miss als je voor een complete set gaat. BGE tafel acc enz.

Die van mij in mei verleden jaar gekocht, herinner me dat het toen ook super weer was en toch als pakket korting gekregen.
 
Bram zei:
Ik heb de EGGspander ook. Alleen passen twee halve stenen niet tegelijk. Die zijn iets groter dan een halve steen. En word het ovaal. En geloof me. Ik heb 3 halve stenen gekocht. De stenen die op de plaatjes staan zijn simpelweg niet tekoop bij BGE. Misschien wel in de USA. Je kan wel een halve steen samen met een half rooster gebruiken. Dus je hebt voor low en slow wel de convEGGtor steen nodig.

63d61e5e4c1f140266a87acd4b420df7.jpg


Ps. Korting bedingen in het BBQ seizoen lijkt me lastig. Miss als je voor een complete set gaat. BGE tafel acc enz.

Hi Bram!
Ik kan het slecht zien op deze foto, maar het ziet eruit alsof je hier een halfmoon baking stone hebt ipv een conveggtor halve maan? Klopt dat?

En inderdaad een korting in het bbq seizoen is niet ideaal, maar ik ben wel van plan om inderdaad bij 1 dealer het gehele pakket in te slaan. Dan zou er toch wel een snufje korting vanaf mogen denk ik. Maar je hebt zeker gelijk, makkelijk zal het niet gaan.
 
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19858

Dit is het draadje wat ik destijds gestart hebt mbt de EGGspander.

Laatste post staan de foto?s.
 
Terug
Bovenaan Onderaan