BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me September 2016 - Gehaktballetjes uit Montr?al - De Jubileum editie!

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.963
Het BBQ Genootschap bestaat alweer vijf jaar, een mooie gelegenheid voor een speciale Steven & Me jubileum editie te doen ;)

Het speciale aan deze Steven & Me is dat er ook de maandelijkse fotowedstrijd aan vast hangt en dat er een fantastische prijs te winnen is.
De winnaar krijgt namelijk het nieuwe boek 'Rook!' van Steven Raichlen.

4690cd0dcd7e1493827048e4ec1d4e04.jpg


Gesigneerd en wel door de grote Meester zelf.

1f21e3e73448aaa139d3beb0f3edc797.jpg


De regels:

- Wedstrijd loopt tot en met 30 september 2016, middernacht.
- De foto moet deze maand door jezelf zijn gemaakt en het gerecht moet van de barbecue komen.
- Foto niet geshopt in wat voor manier dan ook. Dit geldt ook voor filters van iPhone, Android etc. Apps!
- Je laat in een apart draadje zien hoe je het gerecht hebt gemaakt. En plaatst een link naar dat draadje bij je foto.
- Winnaar wordt bepaald door een Poll.
- E?n foto per deelnemer.
- De foto van de winnaar komt in de Hall of Fame.

Gehaktballetjes uit Montr?al met ahorn-mosterd barbecuesaus.

Dit recept komt natuurlijk ook it het te winnen boek: Rook!

Er is bewust gekozen voor een zeer toegankelijk recept, goed te maken door iedereen en we hopen dan ook dat iedereen een gooi doet om dit mooie boek te winnen.

Ingredi?nten:

- 2 sneetjes witbrood
- 80 ml karnemelk
- 1 eetlepel boter
- 1 plak spek fijngesneden
- 1 fijngehakt uitje
- 1 teentje knoflook fijngehakt
- 1 tot 2 chipotlepepers uit blik (fijngesneden), kan ook met verse Jalapeno pepers (Albert Heijn)
- 3 eetlepels vers korianderblad fijngehakt (noskos zou dit vervangen door peterselie)
- 900 gram varkensgehakt
- 2 theelepels zout
- 1 thelepel peper
- Ahorn-mosterd barbecue saus (recept staat onderaan)

Werkwijze:

- Snijdt het brood in stukjes en roer door de karnemelk, laat het vijf minuten weken

- Smelt de boter in een koekenpan en bak het spek, de uitjes en knoflook. Roer de Chipotle pepers en het korianderblad er door heen en bak ze twee minuten mee tot de ui goudbruin is, laat het spekmengsel afkoelen tot het op kamertemperatuur is.

- Meng het spekmengsel, gehakt, zout, peper en het geweekte brood. Om zeker te zijn of het goed gekruid is kan je een klein balletje van het gehaktmengsel draaien en even bakken, je proeft dan zo of er nog wat peper en zout bij moet.

- Draai hier 24 kleine gehaktballetjes van. (45-50 gram per stuk), laat de balletjes een half uur opstijven in de koekast.

- Rook de balletjes op een lage temperatuur, 107-120 Celcius, in een uur tot anderhalf uur gaar (kern 70 Celcius). Tip: Rook tegelijk je Ahorn-Mosterdbarbecue saus mee!

- Serveer de balletjes met de Ahorn-Mosterdbarbecue saus, deze mag er over heen of apart er bij.

Ahorn-Mosterdbarbecuesaus

Ingredi?nten:

- 125 gram Dijonmosterd
- 120 ml Appel-ciderazijn
- 120 ml donker bier (Trappist Dubbel of voor de echte speurders Canadees Donker bier)
- 4 eetlepels Ahornsiroop (Maple Syrup)
- 90 gram gele basterdsuiker
- peper en zout

Werkwijze:

- Doe de mosterd, appel-ciderazijn, donkerbier, gele basterdsuiker en de Ahornsiroop in een pannetje en breng het langzaam aan de kook. Laat het 10 minuten zachtjes pruttelen. Proef het voorzichtig, let op mengsel is erg warm ;), voeg zout en peper naar smaak toe.

- Om de saus een authentieke rook smaak te geven zet je hem in een bakje voor een uur tot anderhalf uur in de barbecue terwijl de gahaktballetjes garen.

Succes!
 
wouw hee, wat een geweldig mooie prijs, daar zal best genoeg animo voor zijn neem ik aan
 
Gaaf! Ik doe weer mee...
 
Deze staat nu op mij ToDo :)
 
Hier ook op de todo, lijkt me lekker
 
Deze had ik bijna gemist. Ga ik zeker maken deze maand, en wat een geweldige prijs :)
 
Nr 54 is een feit...

Allereerst het gehakt gedraaid, varkenssnippers 2x door plaat 6:



De groepsfoto:



De gehaktvulling:



Balletjes:



En saus:



Lekker in de kersenrook:





En na 5 kwartier:



Aaaaaan Taaaaaafel!





En wat vonden we er van? Niet echt bijzonder.... Gewaardeerd met 3 sterren
 
Ziet er anders wel lekker uit!
Wat heb jij aan de voorkant van je ei gemaakt? Beetje nieuwsgierig....... :D
 
Jorre zei:
Ziet er anders wel lekker uit!
Wat heb jij aan de voorkant van je ei gemaakt? Beetje nieuwsgierig....... :D
Is een Big Green Monolith  :D, je kunt hier houtsnippers toevoegen zonder de platesetter te verwijderen
 
I see.......super handig!
 
Saffiere heeft dat standaard.... Handig...!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
T gaat altijd om de smaak !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan