BasBQ
Beef en Steak

Gezocht recept: Gerookte reiger

 

Chill-070

Kooltjesharker
Berichten
110
Ergens is het idee ontstaan dat ons BBQ team toch een keer een reiger moet roken.
Geen idee of het lekker is of hoe je zo iets maakt.
Of dat we weten hoe er 1tje te vangen etc etc.

Heb het internet afgespeurd maar nog niets nuttigs gevonden....
Weet iemand hier toevallig een recept / tips en truuks alle info is welkom :)
 
Dag Chill
Behalve dat reigers beschermde dieren zijn (hoge boete ???), schijnt het ook niet echt lekker te zijn. (ivm hun menu). Blijven genoeg beesten over hoor die je wel mag/kan eten ;)
 
Al die dingen die van vis en zo leven schijnen niet echt lekk?h te zijn. Daarbij denk ik bij een Rokende reiger eerder aan een reiger bij de BBQ of ??n met een peukie :)
Dat jullie nog niet van die plastic reigers hebben die je normaal bij de vijver zet met een rookgeneratortje erin :)
 
NU nog even een cursus Ancient English en hop aan de slag!! :D
 
MarBQ zei:
NU nog even een cursus Ancient English en hop aan de slag!! :D

Nergens voor nodig, google translate :)

Heron Rosted

PERIODE: Engeland, 15de eeuw | BRON: Harleian MS. 4016 | KLASSE: Authentic

BESCHRIJVING: Ginger mosterdsaus voor Fowl

Aankoopbewijs:

Neem een ??reiger; lete hem Bl?de als een kraan, En Serue hem in al poyntes als een kraan, in het broeien, tekenen, en kuttyng het bot van de Nekke een-wey, En lete de skyn op, & c;. R?ste hem en Sause hem als de kraan; breke awey het bot weer de KNE aan de Fote, En lete de skyn op.

Kraan Rosted. . . zijn saus is te mynced met pouder van gynger, vynegre, & Mosterd.

-. Austin, Thomas Two Vijftiende-eeuwse Cookery-Books. Harleian MS. 279 & Harl. MS. 4016, met fragmenten uit Ashmole MS. 1429, Laud MS. 553, & Douce MS 55. Londen: voor The Early Engels Society tekst door N. Tr?bner & Co, 1888.

MODERN RECEPT:

? C bruine mosterd
? C wijnazijn
1 theelepel gemberpoeder
1. In een kom, combineer alle ingredi?nten en mix het. Dienen meer dan geroosterd gevogelte snijd ze in hapklare stukjes.
Opbrengsten een kopje saus.

Opmerkingen over het recept:

Aangezien zowel reigers en kranen zijn beschermde vogels deze dagen, moet een ander soort vogels worden vervangen; eend of gans zou waarschijnlijk doen.

Heron Rosted is te zien in In Festo Sancte Trinitatis in Cena
 
Gezien de status van de reiger als beschermde diersoort, is het wellicht een beter idee om het bij een 'idee' te houden en niet over te gaan tot de daadwerkelijke uitvoering ervan.

 
Is het gewoon de naam eigenlijk ? want het logo van Den Haag bevat toch een ooievaar  ???
niet dat die beter zal smaken overigens  ;D
 
@boldeagle Lees de strips van Haagse Harry eens daar wordt de ooievaar standaard vervangen door een r?g?h ;)
 
noskos zei:
@boldeagle Lees de strips van Haagse Harry eens daar wordt de ooievaar standaard vervangen door een r?g?h ;)

Aha vandaar, tsja ik woon niet in de buurt dus vergeef mij mijn onwetendheid  ;D
 
Als je toch een reiger wil roken, zou ik onder het motto everything taste better with bacon er een lekker plakje spek omheen wikkelen ;)
 
Als eerste bedankt allemaal voor de vele reacties!
Misschien is een reiger roken toch niet zo'n goed plan dan, wist sowieso al niet dat die beesies beschermd zijn, dikke onzin ook naar mijn mening maar goed...

@Big-T: haha heeel goed <3 bacon :)
@Bert:  misschien wel een goed idee, een lekker plakje kan die best missen :p
@Noskos: ja die plastic reigers hebben we ook al aan zitten denken, maar een echte roken leek toch leuker....

Wel tof dat er nog een oud recept gevonden is!
Wie weet als ooit de kans zich voor doet.......    ;)
Voorlopig dan toch maar even uit m'n hoofd zetten en voor een paar van die plastic reigers gaan om de stand mee te versieren.
Verder ga ik dan mijn energie de komende tijd maar in een 60-L UDS steken.
Vaatje, kolenmand in basis vorm, defuser en (Haagse) deksel is er al.
Ff de rest bij elkaar sprokkelen, kunnen we daarna weer lekker knutselen :D
 
Bedankt voor het omhangen van dit berichtje Dennis, was ook al lang op zoek naar een passende receptuur voor R?gah!  :D
 
Was even op zoek in het receptendeel, meteen maar even een bezem door het gevogelte deel gehaald ;)
 
alle vogels die een vis in z`n geheel inslikken zijn niet te vreten!
die vogels hebben te veel zuur in hun maag om die vis te verteren!
 
coelho zei:
Heb even voor je gegoogled op 'heron' wat Engels is voor reiger (maar dat wist je als smoking heron vast wel ;) ):

Het enige wat ik kon vinden is het volgende 15e eeuwse Engelse gerecht:
http://www.godecookery.com/nboke/nboke23.htm

Vanmorgen vroeg op de radio een opmerkelijk bericht vanuit de gemeente den Haag, een zwervende rus vond het nodig om een reiger op te eten op een eigen gemaakt vuurtje. MOest gelijk aan dit topic denken...

https://dagblad070.nl/dakloze-roostert-en-eet-reiger-haagse-bos/
 
harlin zei:
coelho zei:
Heb even voor je gegoogled op 'heron' wat Engels is voor reiger (maar dat wist je als smoking heron vast wel ;) ):

Het enige wat ik kon vinden is het volgende 15e eeuwse Engelse gerecht:
http://www.godecookery.com/nboke/nboke23.htm

Vanmorgen vroeg op de radio een opmerkelijk bericht vanuit de gemeente den Haag, een zwervende rus vond het nodig om een reiger op te eten op een eigen gemaakt vuurtje. MOest gelijk aan dit topic denken...

https://dagblad070.nl/dakloze-roostert-en-eet-reiger-haagse-bos/

Als het maar niet de laatste is.
Gelukkig staat er nog een in het wapenschild van Den Haag :D :D :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan