BasBQ
Beef en Steak

Roken op een gasBBQ

 
 
 

sjonniej87

Sprokkelaar
Berichten
28
Hallo allen,

Zelf ben ik van de (kokos)kolen, maar binnenkort een superbowl feestje bij iemand met een gas BBQ. Ik wil een fatty gaan maken, maar wil ook met wat rookhout spelen.
Ik gebruik zelf meestal stukken hout, maar ik las al wel dat je het beste een smokerbox kan gebruiken voor een gas BBQ. Deze heb ik niet, en wil ik ook niet voor 1 keer aanschaffen. Dat gaat dus met aluminium folie.

Nu komt de vraag:
Waar leg ik de snippers (in de folie) neer? Boven op het rooster zelf? Of daaronder, op de hete stangen (geen idee hoe die heten)?

Ook kwam ik op internet iets tegen om met 2 rookbommen te werken. 1 met nat hout en 1 met droog hout. Lijkt mij geen goed plan toch?
 
Gewoon een pakketje maken van droge snippers in alufolie, paar gaatjes prikken en dat pakketje op het heetste deel van de BBQ leggen.

Die hete stangen heten volgens mij flavourizer bars (ik heb geen gasser) en die zijn daarvoor juist prima geschikt.
 
Wat Sander zegt +1

Bij Weber heten het inderdaad flavorizerbars.
Het vet uit het vlees druipt op deze ?bars? en verbrandt en geeft daarbij BBQ smaak af.
Ook zorgt het ervoor dat je gaatjes van de gasbrander niet verstoppen.
 
Bedankt! Met mijn zojuist opgedane kennis ga ik voor het eerst aan de gasBBQ, tijdens superbowl (rond 2 uur in de nacht).
 
Terug
Bovenaan Onderaan