BasBQ
Beef en Steak

Een BBQ-trein wil ik graag maken..

steve

Kooltjesharker
Berichten
232
Ik heb een vraagje aan alle diy collegas,

Ik heb een verzinkt vat die altijd gebruikt is voor een reuzecompressor. Nu wou ik dit vat ombouwen tot bbq maar vraag me af hoe het zit met het feit dat deze volledig GALVANISE is. Ik weet namelijk niet of er eventuele schadelijke gassen kunnen vrijkomen bij grotere hitte.


Ik hoop gauw hier een antwoord te vinden want ik wil zo vlug mogelijk starten met dit project moest de ketel bruikbaar zijn!



Steve
 
Extreem kort door de bocht: Niet doen.

(1) short term temps above 450F, (2) long term to temperatures above 392 F, (3) direct flames.
Bron: https://galvanizeit.org/knowledgebase/article/is-it-safe-for-food-to-be-in-contact-with-galvanized-steel

Mocht je meer wetenschappelijke informatie willen https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl&as_sdt=0%2C5&q=Galvanise+toxic+high+temperature&btnG= Staat wellicht wat interessants tussen.
 
Hoi Steve.
Is enige tijd geleden wat discussie over geweest kijk maar eens in het zoek programma daar staat het e.e.a over zink en hitte. ;)
 
Denk dat dit het meest duidelijk is en het beste aansluit op de vraag:

Metal Fume Fever:
https://pdfs.semanticscholar.org/fa11/80bff2946bdf871cd8031eae1fee9bc7aeff.pdf
 
Ok , dit is duidelijk ? gaat dus zeker niet door !
Dit is een fantastisch forum, een vraag stellen en paar minuten later krijg je alle antwoorden al :)


Steve
 
Spijtig voor het verzinkte vat die ik in de garage heb staan, ik moet er dan maar iets anders mee, komt trouwens van een schroefkompressor en diende een tijd als voorraadketel. gekeurd tot 10 kg druk en 1m70 hoog , diamter 60 cm is ie ongeveer. met alle aansluitingen, overdrukventiel , enz ..

Mss iemand die interesse heeft ?


Steve
 
steve zei:
Ok , dit is duidelijk ? gaat dus zeker niet door !
Dit is een fantastisch forum, een vraag stellen en paar minuten later krijg je alle antwoorden al :)


Steve

Idd een erg mooi forum dit en erg handig met alle kennis wat aan boord is.

Dacht nog even aan de giftige gassen en je bracht mij weer op een stukje inspiratie mbt kolen wat ik wil uitzoeken.
"kanarie in een kolenmijn" The Avalanches - 'Since I Left You' / https://www.youtube.com/watch?v=wpqm-05R2Jk En de intro met de mondegreen waar je Chew Chew hoort als een trein (met een beetje fantasie).
 
Het kan eventueel wel Steve maar je moet het zink eraf stoken.
Zinkkoorts is heel vervelend al schijn je er niet aan dood te gaan je kan er tot 2 dagen last van hebben.
Zink is overigens niet het enige metaal waar je metaaldampkoorts van kunt krijgen.
Even opgezocht de volgende metaaldampen kunnen naast Zink metaaldampkoorts veroorzaken:

Koper
Magnesium
Aluminium
Mangaan
Nikkel
Cadmium
Selenium
Zilver
Tin

 
Ewald zei:
Het kan eventueel wel Steve maar je moet het zink eraf stoken.
Zinkkoorts is heel vervelend al schijn je er niet aan dood te gaan je kan er tot 2 dagen last van hebben.
Zink is overigens niet het enige metaal waar je metaaldampkoorts van kunt krijgen.
Even opgezocht de volgende metaaldampen kunnen naast Zink metaaldampkoorts veroorzaken:

Koper
Magnesium
Aluminium
Mangaan
Nikkel
Cadmium
Selenium
Zilver
Tin


Maar wat met aluminium bordjes en het zilverpapier die men op de bbq gebruikt ??


En hoe bedoelt U erafstoken, deze ketel is binnen en buiten volledig in "galvanise" .

Ondertussen las ik ergens dat men na een paar keer zeer hard stoken tot 400 a 600 graden zeker geen dampen meer kan laten vrijkomen. Het contact van vlees op zink zou veel erger zijn. Het verwerken, slijpen, lassen en boren zou ook gevaarlijk zijn. zuren zouten zouden de zinklaag namelijk aantasten.

Voor alle veiligheid ga ik deze ketel toch nog maar even opzijzetten en na het verlof laat ik mijn zoon polshoogte nemen aan de Universiteit, bij de mannen van chemie, vermoedelijk halen we daar ook wel nog wat informatie.


Steve
 
Ik heb wel eens een gegalvaniseerde plaat moeten lassen en ben daar behoorlijk ziek van geweest.
Wist ik veel :-/
 
Ik ben ondertussen nog even verder gaan zoeken of je het idd kunt afbranden, maar kan daar helemaal geen wetenschappelijke informatie over vinden behalve bro-sciens. Ik vraag mij dan ook af of dit wel kan en hoe je weet of het ook daadwerkelijk goed is gegaan?

Maar wat mij nog meer interesseerde, de maten en het feit dat het een schroefcompressor is geweest die vermoedelijk voor bedrijfsmatig gebruik is aangeschaft en al een stukje ouder is........(Chroom 6). Dit is namelijk heel veel gebruikt in compressors vroeger als beschermlaag. Dus persoonlijk zou ik absoluut zekerheid willen hebben over wat voor gegalvaniseerd staal je het hebt.

PS: het gaat dus om de chroom 6 verbinding met zink, die gebruikt is in compressors.

Na deze eerste binding aan zuurstof komt chroom-6 vooral voor als chromaat en dichromaat. Chromaat en dichromaat binden weer aan een andere stof, zoals zink. We spreken daarom altijd over een "chroom-6-verbinding".Bron: https://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Chroom_6_en_CARC/Chroom_6

Ben heel erg benieuwd wat de mannen van de chemie gaan zeggen op de uni, maar je zou de vraag ook kunnen voorleggen op het wetenschap forum en wellicht dat er daar iemand is die wat dieper op deze materie in wil en kan gaan  B-)

Heel veel succes met de zoektocht en blijf dit onderwerp in de gaten houden, erg interessant!
 
Het gaat dus om een luchttank die aan een schroefcompressor hing, ziet er precies nieuw uit aan de buitenkant. Voorzien nog van alle koppelingen voor aansluiting. Ik wou deze op zolder monteren als buffertank voor mijn kleinere compressor.
Door de afmeting krijg ik deze niet geplaatst boven en zo staat hij me in de weg.

1600mm hoog
620mm diameter

zoiets moet het ongeveer zijn, heb vlug de rolmeter es dernaast gehouden.

Op de ketel is een vermelding : 500 liter , 10 BAR , bouwjaar 2005

BYujQQ2.jpg


ZEuety6.jpg



Deze ketel is als voorraadvat veel meer waard dan als bbq maar ik hou nu eenmaal meer van BBQ dan van centen !






 
Ik wil er dus eigenlijk supergraag een trein van maken!!!!!

Wat kost een buis met diameter 660 mm en ongeveer 1700 lang ongeveer 5 a 7 dik in blank ijzer, heeft iemand een idee want als ik deze ketel niet kan/mag gebruiken koop ik mij een buis aan. Een halfrond deksel heb ik trouwens al liggen en plaatwerk voor stuurhut (voorraadbak hout) heb ik ook!


Steve
 
Wellicht gewoon een mail sturen met de vraag welke techniek zij in 2005 hebben gebruikt? Ik heb een sterk vermoeden dat er chroom6 in zit verwerkt, en anders stuur ik wel een mail want wil het nu ook wel weten!  :blush:

Het laatste komt uit 2017, maar er zal vast wel documentatie zijn over 2005.
http://reservoirspauchard.fayat.com/Documentations-Techniques


Maar dan nog, ze geven zelf aan zink te gebruiken wat gewoon niet gezond is, en als je al kunt "afbranden" dan zou je hem van binnen en buiten moeten branden op extreem hoge temp. Ik vraag mij af wat er dan met de stevigheid gaat gebeuren en of het metaal niet bros gaat worden.

En anders met masker op een stukje er af slijpen en meegeven aan je zoon voor Optische emissiespectografie (OES), kunnen ze zo zien wat er allemaal in zit (C, Si, Mn, Cr, Mo, Ni, Al, Co, Cu, Mg, Nb, Ti, V, W, Zr, Pb, Fe.). Mocht dat niet lukken, zoek een scheepswerf in de buurt op waar ze reparaties uitvoeren, hebben ze tegenwoordig portable meetapparatuur, ik zeg neem een paar goede droge worsten mee of iets ;)


Zit er niet een metaalbedrijf in jouw omgeving, walsen ze je zo een stukje die jij zelf kunt lassen? Kratje goede bier doet nog steeds wonderen.......  :D
 
Da ding moet hier buiten en wel zo vlug mogelijk  :D :D :D :D :D
Trouwens ik heb ook altijd al mijn bedenken gehad bij de 200 liter vaten die gebruikt worden, sommige zijn volgens mij ook gewoon niet ongevaarlijk qua samenstelling !


Ik ga een buis kopen of laten walsen kheb gisteravond nog een prijsaavraag verstuurd maar moet natuurlijk tot maandagavond wachten op een antwoord.
Spijtig isset maar niet anders.


Steve
 
In de absolute zin is het vat niet onveilig, zolang je er geen gekke dingen mee gaat doen. Je zou hem prima kunnen gebruiken voor bij de compressor. Zie het maar als asbest, zolang je er niets mee doet is het relatief veilig.

Maar als BBQ zijnde............ beter niet  ;)
 
Heb overal nog eens navraag gedaan en lijkt erop dat het best kan meevallen met de galvanise, blijkbaar zijn wel meerdere uit galvanise gemaakt en zo warm komt de boel nu ook weer niet dat er iets gaat smelten. Klopt, maar .. mss moet ik gewoon eens testen en kijken/meten hoe warm de plaat echt komt tijdens het stoken.

Nog iemand nieuws over verzinkte bbqs ?
 
Ik heb contact opgenomen met de leverancier en zou dat adviseren om ook te doen.  B-). Wellicht sturen ze jouw dan een link met meer informatie zodat je een weloverwogen beslissing kunt maken. Wellicht dat je dan anders denkt over het flexen en lassen mbt het vat.

En anders stook het vat maar goed heet op, even boven de 196 graden zou wel mooi zijn! Dan smelt het zink iig niet en blijft de beschermlaag lekker aanwezig. Na het uitbranden van x micron op lage temp en de combinatie met zink zal het wel weg zijn.

Gelukkig ben ik redelijk buigzaam voordat ik smelt..... Dat ik dan even een beetje stoom voordat ik kook..... Meh!

Heb vandaag een kopje koffie gezet met een poedertje, water kookte flink maar het was nog te heet om te drinken.  ;) Het verbaasde mij dat ik ondanks het feit dat het niet meer kookte, ik toch damp zag.


>Katy B - Katy On a Mission (HD Version)<



/Sarcasme off


PS: volgens mij heeft Noskos al een keer op het forum aangeven dat het niet verstandig is om met gegalvaniseerde materialen te werken.
 
Je kunt het vat ook na dat je het open geslepen hebt goed laten stralen. Binnen en buiten. Maar of dan alles 100% weg is? Je kunt staal ook laten ontzinken. Dat kan je aanvragen bij elk verzink bedrijf. Wij maken geregeld stalen frames waar onze E- panelen op moeten. En daarbij gebruiken we regelmatig C-profielen. Deze zijn HDG verzinkt. Daardoor moeten deze frames eerst ontzinkt worden voordat ze geheel HDG verzinkt kunnen worden.
Ik meen dat de constructies die wij HDG laten verzinken in een bad van 400gr gaan. (HDG = hot dip galvanized) en moeten daardoor ook niet te dun zijn. Ivm krom trekken. En zo als eerder vermeld. Een bij een BBQ van HDG zou ik niet aanschuiven.
Miss dat je iets aan deze info hebt. Succes met je bouw.
 
Dank aan iedereen die een reactie plaatste, de beslissing is alvast genomen, uit voorzorg doe ik het niet maar toch twijfel ik een beetje hoe erg het echt zou zijn. Uiteraard met gezondheid speelt men niet dus gaat ie voor wat anders moeten dienen.

Ik heb ondertussen een firma aangeschreven die mij een buis kan rollen, het is nu wachten op de prijsofferte. Een trein komt er, dat is alvast zeker !


Steve
 
Terug
Bovenaan Onderaan