BasBQ
Beef en Steak

raketten stoofjes /eerste versie en tweede versie

steve

Kooltjesharker
Berichten
232
Gisteren in de late namiddag was het zover , de bestelwagen gestart en volgende ingredi?nten afgehaald :

3 x vierkante buis van 120x120 x 5 mm  lengte gewoon 3 x 750 mm en direct in 45? laten afzagen.
3 x vierkante buis van 150x150 x 5 mm lengte ook alle 3 op 750 mm en onder 45? laten afzagen.

3 meter plat 40x3mm en 3 meter 25*8

1 meter rond staaf van 8 mm en buisje 1 meter diameter 10 om zelf wat scharniertjes te maken.

8 regelbare pootjes M10, een handvol inox moeren met ronde kop, een nieuwe draadtap M10x1 en we kunnen aan de slag !

Twee  raketstoofjes wil ik maken, met bovenstande kom ik al een heel eind, wat ik verder nog nodig heb kan ik later bezorgen.



Steve
 
Fijne draad die pootjes?
 
Vandaag een vrije dag en dus kon ik vol gas in mijn ateljeetje ontspannen  ;)


Alle buizen ontvet en ontbraamd, daarna de lastafel opgeruimd en ik kon aan de slag, zonder tekening, improviseren denk ik noemen ze het, aan een echt getekend plan heb ik een hekel want als es wat verkeerd loopt wil ik het toch kunnen afwerken, aangepast dan weliswaar.


De kleinere buizen van 120x120x5 heb ik eentje wat korter gemaakt, en de andere die als vulbuis dienst gaat doen iets korter en een punt aan gezaagd. alles samengelast , plat ijzer op maat gezaagt om de pootjes te maken, 9 mm geboort, m10x1 draad getapt en de regelpootjes konden erin.

Alles is nu gelast, het dekseltje van de vulbuis heb ik uit stukje plaat gemaakt , met de ronde staaf 8mm en het buisje 10 mm heb ik een scharniertje gemaakt. Onderaan de luchtbuis wil ik een regelbaar klepje .. maar daar ga ik nog es over slapen, inspiratie komt nogal es overnacht  :p

Ondertussen kijken de drie grotere buizen van 150x150x5 me treurig aan  :-S , wel , eerst een eitje in de pan en het gaat verder met knutselen, een vrije dag moet je tenvolle benutten dus gaan we ervoor !

Deze moet een andere versie worden, ik laat 1 buis op 750mm de tweede op 250 mm en de derde op 400 mm zo ongeveer. Ik maak bij deze een heus branderkamertje, met gaatjes 13 mm zodat de as erdoorvalt in een bakje. de vulbuis verdeel ik in twee stukken met een plaat 140mm breed , 300 mm lang en 5 mm dik.

Vlug alles ontbramen want m'n zagje lijkt versleten te zijn, daarna de boel samengelast en klaar isset. Nog de rest van het plat 25x8 in vier verdeelt, gaatjes geboort en hop daar heb ik ook de pootsjes voor deze . Draad getapt M10x1 en de regelvijsjes gemonteerd.

Oei, nu merk ik het , een U profiel 150x 250 x65 heb ik niet .. die moet ik volgende week zien te bemachtigen want ik wil hieruit tenslotte een bakje maken voor de as.

Zondagmorgen gaat het verder, dan schrijf ik ook weer een bericht uiteraard !

p4KzvMt.jpg


XARxvam.jpg


Mer6KV0.jpg


Steve
 
Fotos volgen.
 
Wilde al schrijven, zonder foto?s is het niet gebeurd
 
Deze morgen nog maar wat geknutseld, het hele magazijn afgezocht naar wat veertjes, asjes enz want ik wil een luchtklep met regelsysteem.
Straks rij ik naar het winkelcentrum, daar is een doe-het-zelf zaak met de meest uiteenlopende artikelen, hoop daar wat te vinden want ik mis inspiratie :-/


Ik heb alles nog es ontbraamd en met schuurpapier de randen en alle oppervlaktes geschuurd, zo staat het meeste klaar voor een behandeling met de hittebestendige verf . Zoals gewoonlijk gebruik ik weer de  verf van : Rustoleum  zwart tot 750 ? c , niet de goedkoopste maar uit ervaring voor mij de best bruikbare , is echt wel bestand tegen grote hitte en smeert makkelijk uit met de borstel om nadien tot een bijna egaal oppervlakte te komen bij het drogen.


De houten handvatjes ook weer uit beuk en invetten met lijnzaadolie, duurzaam en goedkoop.
Zo ligt eigenlijk alles klaar en als het wat meevalt kan ik vandaag alle ingredienten vinden om een regelbaar luchtklepje te maken. Dat las ik dan deze week en klaar is het eerste rakettestoofje  :p .


Voor de grotere versie wacht ik op een U profiel die ik op maat laat plooien, zodra ik deze kan lassen maak ik er een schuifje in voor de as. Alles is reeds ontbraamd en ook hier is alles met schuurpapier bewerkt, ontvetten en schilderen en dan kan ook deze getest worden.


Ik moet dringend opzoeken hoe ik de fotos kan posten want de stoofjes zijn 3/4 afgewerkt .. en zonder beeldmateriaal is het tekstje saai  ;)

lXA6YRi.jpg



U3uAf23.jpg





Steve





 
We blijven nieuwsgierig Steve. ;)
 
Doe het voor ons Steve, je fans!  :D
 
Ok, ikgeef op :-O, ik heb er geen idee van hoe ik de fotos kan posten :-O, moest iemand mij kunnen helpen .. ik stuur ze naar u via Whatsapp en U post ze hier .. ;)


Steve
 
kan je niet gewoon met een smartphone of tablet en tapatalk werken?
 
HtKdWin.jpg


yThnjh7.jpg


twNhu1G.jpg


rRnbN0N.jpg


Mlm4eNr.jpg


jUI04EM.jpg



Zover ben ik tot nu toe gekomen met de eerste versie , 120*120*4 , enkel nog het klepje voor luchtregeling monteren en we kunnen het geheel schilderen. Alle losse onderdeeltjes heb ik alvast klaar!


Steve
 
TWEEDE versie :

150*150*4


uqt2aPU.jpg


ztFlPmJ.jpg


WDdIv55.jpg


W7zv6Jl.jpg


ki5kEDh.jpg


Deze wil ik dus voorzien van een asbakje onderaan, vandaar de gaten die zowel als luchttoevoer moeten dienen alsook om de as te verwijderen. Beide zijn een testversie, deze beide wou ik eens uitproberen om dan een derde geperfectioneerde raketstoof te maken.


Wie weet komt er eentje die ingegoten zal zijn in betonblok, lijkt me een gezellig tuinkacheltje dan met warmteopslag.

Fotos van de beide stoofjes komen er nog maar pas als ze volledig afgewerkt zijn.



Steve

 
Hallo Steve.
Excuus voor mijn onwetendheid .
Je hebt hele mooie/duidelijke plaatjes gemaakt van een leuk stukje metaal nijverheid maar wat kan je er meedoen :-/
Ik heb er nog even op gegoogeld maar dat gaf ook geen duidelijkheid en omdat ik van huis uit nogal nieuwsgierig ben  :D
wil ik graag de functie van je bouwwerk weten.
Bvd.

Grts,      Hans.
 
@Hans, dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om je dutch oven op te zetten.
 
Dit toestel werkt op hout en haalt meer dan 90% rendement uit het gebruikte hout die het omzet in warmte, warmte om bv een pot water te laten koken waar je dan lekker deense worstjes in kan garen. Of je kan er bv een grote ronde plaat opleggen, op deze plaat giet je wat olie en daar kan je kippepootjes op braden.
Een andere variante kan dienen als waterverwarmer voor hottub / zwembad /tuindouche, ooit heb ik er al es eentje gemaakt en dat was dan een buitenkeukentje.

In mijn geval moet hij dienen om een grote Paella-pan op te verwarmen. tenminste 1 x toch want dat wil ik gewoon eens uitproberen.

Dit toestel, mits wat kleine aanpassingen zou trouwens een mooi alternatief zijn om milieuvriendelijk te verwarmen in huis. 1: weinig verbruik 2 : goedkoop toestel 3 : grote warmteontwikkeling 4 : uitlaatgassen zijn veel schoner als een gewone houtkachel.

Wat je hier ziet op de fotos is eigenlijk enkel het brandergedeelte, wat je erop of eraan bouwt maakt eigenlijk waartoe het totaal dient. Zet je er een pan op dan kook je erop, zet je er een warmtewisselaar aan dan kun je water verwarmen voor je hottub, bouw je er een warmteopslag rond heb je een speksteenkachel-variante,  enz ...

Nu ik hier zo schrijf, denk ik eraan, als ik er nu es een lantaarn/terraslicht van maak, yup kan wel es volgende projectje worden. :> :>


Steve
 
Mooie stoofjes, ik vraag me af hoe ze presteren.
 
Morgen komt het regelklepje eraan, deze week nog de verf en dan test ik het eerste stoofje uit, uiteraard met foto en verslag  ;)
Geen idee trouwens wat het gaat worden, vandaar heb ik eigenlijk twee versies gemaakt, twee verschillend aan elkaar maar ook verschillend aan de reguliere raketstoofjes, de branderkamer is bij mij anders (positie). Het kan natuurlijk ook een flop worden maar ik wou en zou het uitproberen op mijn manier.

Wie niet waagt niet wint en wie altijd wint legt gewoon de lat niet hoog genoeg !! Ik leg de lat altijd zeer hoog voor mezelf, dan kom ik er makkelijker onderdoor. :D


Steve
 
Ja foto?s <3 Mooi man!! Ben benieuwd naar de verschillen in gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan