BasBQ
Beef en Steak

reverse bbq met fotoverslag

steve

Kooltjesharker
Berichten
232
Nadat ik vaststelde dat de wielen, die ik heel lang geleden gemaakt heb, te licht uitvielen voor '' het rookmonster'' moest ik wel een nieuwe bestemming vinden voor deze twee .. en net zoals het project '' het rookmonster'' begon met deze wielen, begint nu ook het project '' reverse bbq'' en ik vraag me nu al af wat voor project deze wielen als volgende gaan uitlokken.

Gestart ben ik met een overschot van '' het rookmonster'' , een buis met binnendiameter 45 cm dus, waar op een namiddag de as met wielen aan monteerde. Een steun vooraan en 1 kant laste ik reeds dicht met een ronde plaat 5 mm sterk.

Met me onlangs aangekochte giant cut 40 plasmabrander, hoop ik deze week het gat te maken waar de uitlaat/schouw komt. Ook het deksel snij ik er dan uit.

Fotos hoop ik in de loop van de week te kunnen posten.


Steve
 
Gisteravond nog wat verdergewerkt en fotos genomen. Spijtig genoeg is het me nog niet gelukt om deze te posten.

Ik heb alvast een paar vraagjes,
Hoe dik moet de tussenplaat zijn in het kookgedeelte ?
Welke diameter kan de uitlaat/ schouw best zijn ?
Wat is de functie van het water en buisje onder het kookgedeelte ? Wie kan me hier meer informatie over geven ?

Morgen ga ik alvast een paar uurtjes doorwerken en probeer nog es de fotos te posten.

Steve
 
Het posten van de fotos gaat dus niet .. het afwerken van de smoker wel .. ben eigenlijk bijna aan het thema schilderen maar eerst nog de slijpwerken natuurlijk zodat alle lasnaden afgerond zijn.
Dan nog es de stalen borstel erover wrijven en zodra de bestelde verf binnenkomt gaan we alles zwart spuiten.
De handvaten heb ik in Beuk gemaakt en moeten ook nog voorzien worden van vernis en een gat dwarsdoor.

Alle fotos volgen zodra het me lukt.

Steve



 
Zo, na een uurtje of twee met het schuurblokje en schuurpapier in de weer te zijn geweest kon ik eindelijk alles netjes ontvetten en de laatste braampjes verwijderen.
De ondertussen best wel zware bbq naar buiten gezet, midden in het graspleintje.
De bestelde verf was precies op tijd en na het nodige schudden_sessie kon het schilderen beginnen .. met spuitpistool dan.
3 lagen verf gespoten, telkens met tussenpauze van 3 uurtjes en zo was de zaterdag snel voorbij, de handjes zwart maar ook de smoker- bbq die er nu glanzend staat te pronken.
Toen ik heel laat nog de bbq in de garage wou parkeren heb ik toch maar vlug de handvaten en temperatuurmeter vastgemaakt.

Handvaten : zelf gedraaid uit zeer droog Beukenhout.
Temp meter : was een geschenk van een vriendelijke kerel die helemaal weg is van mijn kunstwerken. Het mag dan wel een "made in china" zijn maar werken doet ie goed en ziet er nog mooi uit ook.
Verf : Rust-o-leum hittebestendig 750?celsius zwart. 1 liter verbruikt uit de 2.5l pot.

Vandaag Zondag, na 12 uur droogtijd begonnen met het bakken van de verf... traagjes (50 minuten) naar 150 ?c gestookt en een uurtje of 2 op deze temp gehouden. Ziet er voortreffelijk uit, de glans is weg en de geur die er echt maar heel kort was is nu absoluut verdwenen.

Volgende bericht vertel ik wat voor vlees ik erop gebakken heb.

Groetjes,
Steve



 
Goed bezig
 
Deze namiddag tot de late avond nog getest met de luchtklep en de luchtblazer onder in de branderkamer..een temp halen van 300 leek nipt te lukken .
Alle vuilresten van olie en stof zullen nu wel weg zijn. De verf, ja tot nu toe verloopt alles perfect . Maandagavobd gaan de eerste braadworsthes erop, ook al is de temp momenteel aan de 0 graden, er zal gegrild worden .

Het spijt me maar met de fotos lukt het me nog niet, maar ze komen er  !!!!

Steve

 
20160127_213439_zpsgwigmdsf.jpg


Eerste foto gelukt. De binnenkant, plaat 5 mm met gat en buisje voor afvoer vet en water.
 
20160127_213447_zpsnppbrcaj.jpg


En nog een plaatje .
 
20160127_213507_zpsiq1j81rf.jpg


20160127_213507_zpsiq1j81rf.jpg


20160221_152238_zpsshhl5bpg.jpg


 
20160221_152253_zpsvk0m8apg.jpg


20160228_110132_zpsraudz6uf.jpg


Ziezo, het lukte dan toch met heel veel moeite om de fotos te kunnen plaatsen, in die tijd had ik een vuurschaalgrill kunnen maken denk ik .. hm mss moet ik eens nakijken of ik daarvoor wat liggen heb in mijn voorraad ijzerwaar.

Steve

 
Dat is vakmanschap!
 
Hij is echt heel mooi geworden, daar ga je vast veel plezier aan beleven
 
Vakmanschap! Veel plezier ermee! :D
 
Dat heb jij mooi gemaakt, WAUWWWWW
 
Dankjewel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Iemand interesse in paar houten handvaten in beuk ?


Groetjes,

Steve
 
Terug
Bovenaan Onderaan