BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd, overkapping wel of niet

 
 

Rob65

Pitmaster
Berichten
517
Naamloos_zpslwbxvhoj.jpg


Mannen ik zou graag wat advies hebben als het kan van deze of gene.

De situatie is als volgt.

Ik stond altijd op punt B te BBqen waarbij de rook door de hoofdzakelijk west/zuiwestelijk wind naar punt D trok. De buren vinden dit vervelend daar het dan bij hen in de hoek op het terras met uitbouw blijft hangen.

Nu heb ik mij activiteiten naar punt A verplaatst en trekt de rook/geur over de garage richting het oosten.

In de winter op bij regen sta ik ook wel eens bij punt C onder een overkapping van polycarbonaat. Dat gaat wel maar dan blijft de rook/geur naar de buren waaien en de overkapping wordt snel smerig, waarbij dat schoonmaken aan de onderkant ook geen pretje is.

Nu heb ik het idee opgevat om vanaf de rode lijn tot de garage een overkapping te maken van hout/bitumen met dakdoorlaat voor de rook. Afmeting ongeveer 3 bij 3 meter, hoogte 2.5 mtr.

De hamvraag, zou er dan voldoende natuurlijke trek ontstaan door de opstijgende warme lucht zodat de rook/geur niet terugslaat (bij westen wind) onder het afdak uit maar door de dakdoorvoer zoals nu tussen de huizen door richting het oosten vertrekt.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
 
Wellicht een soort testopstelling in elkaar flansen om e.e.a. proefondervindelijk vast te stellen


Gr. Mike
 
Daar was en ben ik overaan het nadenken.  Probleem is dat je dan altijjd valse luchtstromen hebt.
 
Het afdak hoger maken dan de garage, bijvoorbeeld 3 meter hoog. Dan ontstaat er een flinke (over de hele breedte van de garage) opening van bijvoorbeeld 30 a 40 cm. De wind die er vanaf het westen in waait,  zoals nu het geval al Is, zal dan via de opening bovenin er weer uit kunnen en de rook meenemen.
Afdakje schuin naar de tuin af laten lopen, dus hoogste punt bij de garage voor een extra zuigende werking als de wind over het dakje heen waait. Je dak platen of golfplaten, weet niet wat je wilt, een beetje tot over het garage dak laten steken om in regenen te voorkomen.

Ik ben geen kenner hierin, dus als dit onzin is, dan mijn excuses. Maar mijn gevoel zegt dat dit een oplossing zou kunnen zijn.

Correct me if I'm wrong.
 
Als je een afvoerpijp hebt die hoog genoeg is, moet het geen probleem zijn, behalve bij windstil weer.  Handiger is om direct en ventilator in te bouwen, bijv. een oude afzuigkapmotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan