BasBQ
Beef en Steak

Appeltaart

 
 
 

Cageman

Vuurmaker
Berichten
76
Ik wil een appeltaart op de BBQ gaan maken, maar om het even wat mannelijker te maken wordt het een Whiskey-appeltaart.

Voldoende Appeltaart-recepten op internet, maar moet ik nu de rozijnen wellen in Whiskey of moet ik Whiskey over de appels doen ??
 
En lekker wat bacon toevoegen is ook een echte (gender-neutrale) bbq-klassieker!  :p
 
Sander72 zei:
En lekker wat bacon toevoegen is ook een echte (gender-neutrale) bbq-klassieker!  :p

Bacon in een appeltaart?  :-/ ?
 
Op zeker is dat lekker... denk aan appelpannenkoeken met spek en stroop... gezouten caramelsaus met JD... zout en hartig en fruit werkt vaker top samen.

Succes!
 
Paar maanden geleden appeltaart op de BBQ gemaakt
Met appels van eigen oogst (James Grieve)
de rozijnen 1 nacht geweld in Rum, voor de suiker absoluut witte basterdsuiker gebruiken!
Op de bodem van de taart verkruimelde bastognekoeken gedaan om het vocht uit de appels te absorberen zodat de bodem ook krokant wordt.

bTxuAlB.jpg


GcFxxrE.jpg


 
Ziet er zeer smakelijk uit, lust ik best wel :)
Als ik het goed zie heb je hem indirect gebakken.
Nog gedraaid halverwege de baktijd voor gelijkmatige temperatuur rondom of is dat niet nodig?
 
Hans zei:
Ziet er zeer smakelijk uit, lust ik best wel :)
Als ik het goed zie heb je hem indirect gebakken.
Nog gedraaid halverwege de baktijd voor gelijkmatige temperatuur rondom of is dat niet nodig?

Taarten bak je sowieso indirect dat doe je in een conventionele oven ook ;)
Halverwege de baktijd draaien is niet nodig in een grote BBQ, zoals de Primo Oval XL
de temperatuur is zeer gelijkmatig in zo'n keramisch monster, op een weber 57 zal het ook goed gaan zonder te draaien, op een 47'er zal je waarschijnlijk wel moeten draaien.
Je moet ook niet te moeilijk denken om gerechten op de BBQ te maken, ALLES wat je normaal in een oven zou maken kun je indirect op de BBQ bereiden.
 
Hoi Ewald.

Dank voor je reactie.
Ik kan me voorstellen dat in zo'n "keramisch monster" een gelijkmatiger temperatuur heerst dan in een Webert,
Toch maar even door sparen misschien. :D

Grts,  Hans.
 
Ziet er erg lekker uit kan je ook een stuk laten zien hoe die van binnen er uit ziet.
Hij is erg mooi strak gemaakt  :)
 
picosuma zei:
Ziet er erg lekker uit kan je ook een stuk laten zien hoe die van binnen er uit ziet.
Hij is erg mooi strak gemaakt  :)

Helaas heb ik daar geen foto van gemaakt X(
maar ik kan je verzekeren dat hij er van binnen ook goed uitzag, en belangrijker hij was heerlijk van smaak
Heb gewoon een appeltaartmix van koopmans gebruikt, voor de suiker witte baterdsuiker genomen, het voordeel hiervan is dat deze suiker lekker oplost (stroperig wordt) en alles aan elkaar "plakt"
de appels heb ik in fijne stukjes gesneden en niet in schijfjes zoals velen ook wel doen.
de appelstukjes met suiker en kaneel vermengd zoals op de verpakking van koopmans staat vermeld en er de gewelde rozijnen in rum erdoor gemengd.
Een springvorm bekleed met het deeg, op de bodem vier verkruimelde Bastognekoeken (keukenmachine) gestrooid.
daarop het appelmengsel gestort en met de rest van het deeg de ruit gemaakt.
afgebakken op de BBQ, temperatuur volgens de verpakking de tijd was wel iets langer dan op de verpakking staat vermeld (bij mij dan)

De appels die ik heb gebruikt komen uit eigen tuin en zijn James Grieve appels, die zijn vrij zuur van smaak. door de suiker en de gewelde rozijnen komt er dan een heerlijk zoetzure smaakexposie tot stand.

mqTNYgG.jpg


BkYerZR.jpg


d1qqoMs.jpg

 
Netjes hoor.
Ziet er prachtig uit.
 
Cageman zei:
Bedankt voor alle tips.

Het is een Cointreau appeltaart geworden.
Resultaat is niet zo mooi als de foto's hierboven, dus ik durf de foto niet te plaatsen.  ;)

Jammer dat hij niet zo mooi was, maar was de smaak wel goed?
Ik zou de foto er wel op zetten met je recept erbij want daar kunnen wij misschien weer wat van leren. :-?
Veel succes met de volgende poging.  ;)
 
Cageman zei:
Bedankt voor alle tips.

Het is een Cointreau appeltaart geworden.
Resultaat is niet zo mooi als de foto's hierboven, dus ik durf de foto niet te plaatsen.  ;)

Hmmm Cointreau en appels lijkt me een heerlijke combi, ik doe altijd Cointreau (en Citroensap + Ketoembar) door de fruitsalade.
Gaan we onthouden.
En die foto's willen we gewoon zien, als hij er niet zo mooi uitziet, so be it, dat noemen wij landelijk of vintage en is tegenwoordig heel chique en modern. ;)
 
Idd, das de 'authentieke' manier :) En waar het heen gaat hangen ook geen gordijnen

Ik vind het wel grappig dat je het thuis zo perfect mogelijk wil doen, en in de fabriek willen ze het juist huiselijker laten lijken :D :D :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan