BasBQ
Beef en Steak

Rode Chimichurri (Saus of als dip)

 

sjappie979

Tondelzoeker
Berichten
21
Vandaag ga ik een rode Chimichurri maken voor aankomend weekend, in de planning voor aankomend weekend staan 2KG kippendijen grillen en agrentijnse steaks, hopelijk verdien ik dan in een run twee stickertjes.  B-)

Onderstaand de ingredient-en, recept en de foto's:
? 1 kop verse koriander en een kwart kop verse peterselie
? 2 grote Roma tomaten of zoals ik nu doe emmertje zoete snoeptomaten
? 1 verse Jalape?o peper / verse rode peper (de gasten van het weekend zijn indo dus voor de kick extra hete sambal ipv Jalape?o peper en de gewone gemalen peper)

? 3 tenen knoflook
? 2 el rode wijn azijn (ik gebruik biologische appelcider azijn, omdat ik die overhad van de pulled pork afgelopen week)
? ? kleine ui / rode ui
? 1/4 kop olijfolie van de eerste koude persing
? 2 el Paprika poeder
? Vers gemalen peper en zeezout kan je evenueel naar smaak toevoegen

Bereidingswijze:
Neem alle ingredi?nten (behalve de olijfolie) en stop deze in een food-processor/staafmixer/blender of vijzel. Maal nu alles tot de gewenste structuur is bereikt, persoonlijk vindt ik een middelmatige hak het mooiste, dan zie je nog wat je eet. Tip wil je ook een van de ingredienten iets groffer zoal bijvoorbeeld  uitje, peterselie en de koriander, ik doe het pas halverwege erbij, zodat het net iets groffer blijft met de food-processen/staafmixer. Op het eind voeg vervolgens de olijfolie toe en meng het geheel tot een mooie massa is ontstaan.

Let op! Smaken verschillen, ik raad aan om van de azijn/zout/peper of de sambal een beetje achter houden om eerst de smaak te proeven, erin stoppen kan altijd nog eruit halen....

Hierna laat ik het een aantal dagen in de koelkast staan zodat alle smaken goed kunnen samen komen. Bewaar het goed gekoeld in de koelkast, voor gebruik laat ik het eerst op kamertemperatuur komen.
Omdat ik meestal veel maak doe ik het voor nu in een oud ijsbakje.

IMG_7468_zps5dijekfl.jpg

IMG_7472_zps7hbb75wc.jpg

IMG_7474_zpsuxf2jafd.jpg

IMG_7470_zpsqipewri9.jpg


En een linkje naar wiki -> https://en.wikipedia.org/wiki/Chimichurri

Vrijdag ga ik de kippendijen preppen en de Bife de chorizo - Sirloin Strip Steak (Top Loin) ophalen
 
Das alvast goede voorbereiding
 
kunnen we niet effe proeven
 
Dat kan bakker, neem je dan wel echt zelf gemaakte stokbroden mee?
 
Zeker, echte franse stokken op basis van desem 
super lekker
 
Ik zou het eens kunnen proberen
 
sjappie979 zei:
... in de planning voor aankomend weekend staan 2KG kippendijen grillen en agrentijnse steaks, hopelijk verdien ik dan in een run twee stickertjes.  B-)

...

Deze begrijp ik niet helemaal :-O
Je krijgt stickertjes voor BCC, brisket en pulled pork, niet voor kip, koe of varken.


Verder wel een mooi receptje, lijkt me lekker!
 
aah super Nosmo, dank voor de uitleg vd stickertjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan