BasBQ
Beef en Steak

Steven en Me Maart 2017: Sriracha Beef Jerky

 
 
 
 
 

Maccie

Gerijpt
Berichten
2.592
Ik zie het op het forum af en toe voorbijkomen dat er zelfgemaakte Beef Jerky gemaakt is. Dan gaat bij mij gelijk de geachte door mijn hoofd...Dat wil ik ook nog steeds een keer doen. Als ik dan de reacties lees die dan bij het Beef Jerky verslag staan zie ik dat ik zeker niet de enige ben.  B-) B-)


Ik zat in mijn nieuwe book "ROOK" te bladeren van MR. Steven en zag deze voorbij komen. Ik wist gelijk wat het moest worden zodat ik en velen met mij dit van het TO DO lijstje af kunnen strepen.


Ik zal de begeleidende tekst er ook bij zetten:


"Jerky weegt bijna niets, blijft zonder koeling wekenlang goed en geeft je een snelle, stevige energieboost tijdens een lange wandeling of rit. Hoewel de eerste versies niet werden gekruid, is jerky wel geschikt voor culinaire verfijning. Het is heel gemakkelijk te maken, vooral als je het rookt. (Opmerking: niet alle commercieel geproduceerde jerky is gerookt; veel ervan is met vloeibare rook op smaak gebracht.) Deze versie bevat de vuurkracht van Sriracha (scherpe Thaise chilisaus) en de verwarmende umamismaken van vissaus en houtrook.


Voor: 30-36 reepjes
Methode: warm roken (maar op een heel lage temperatuur)
Voorbereidingstijd: 10 minuten plus 1 uur bevriezen
Marineer tijd: 4 uur of langer
Rooktijd: 3,5-4 uur
Brandstof: hardhout naar keuze
Benodigdheden: een rooster


Ingredi?nten:


900 gram ontbeend mager rundvlees ( zoals entrecote, rosbief of flanksteak)
1,2 dl Sriracha
4 el vis- of sojasaus
4 el donkere sesamolie
3 teentjes knoflook
2 el fijngehakt vers korianderblad
plantaardige olie voor het rooster (naar keuze)


1: Wikkel het vlees in aluminiumfolie en laat het ongeveer 1 uur bevriezen tot een stevig maar niet stijfbevroren (dit vergemakkelijkt het snijden).


2: Klop ondertussen voor de marinade de Sriracha, vissaus, sesamolie, knoflook en het korianderblad in een grote kom door elkaar.


3: Snijd het vlees met een scherp mes met de draad mee in slakkenvan 3 mm dik. Verwijder het zichtbaar vet en bindweefsel. Leg het vlees in de marinade en schep goed om. Dek de kom af met plasticfolie en laat het vlees minstens 4 uur (of een nacht) in de koelkast marineren; hoe langer het marineert, hoe pittiger de jerky wordt.


4: Bekleed een bakplaat met aluminiumfolie en zet er een rooster op. Leg de plakken vlees op het rooster en laat ze 30 minuten drogen en uitlekken.


5: Gereid de rookoven (BBQ) voor volgends de instructies van de fabrikant en verwarm hem tot 70 graden. Voeg het hout toe.


6: Haal het rooster met de jerky van de bakplaat en zet het in de rookoven (BBQ) of verdeel het vlees over ingevette roosters in de rookoven. Rook 3,5 of 4 uur, tot het vlees droog maar nog wel buigzaam is.


7: Doe de nog warme jerky in een stevige hersluitbare plastic zak. (De stoom zorgt er voor dat het vlees 'ontspant'.) Laat de jerky in de zak afkoelen tot kamertemperatuur en bewaar hem maximaal 1 week in de koelkast.






In het verhaal lees ik eerst dat jerky niet in de koeling weken lang goed blijft. Later staat erbij dat jerky in de koeling het langst goed blijft, 1 week :-/ . Ik denk dat het met 2 dagen op is :D




Ik zou zeggen succes!




 
Kijk, dat wordt voor mij een hele makkelijke Steven en Me deze maand. Afgeleide van deze Beef Jerky maak ik momenteel bijna iedere week. EN ik kan jullie verklappen, hij is erg lekker!!!!
 
Moet volgens mij ook "gewoon" kunnen. De Sriracha geeft gehoorlijk wat pit. Ik gebruik zelf altijd runder achtermuis om beef jerky van te maken.
 
Deze gemaakt met een mooi stuk achtermuis van Jan Aalvink:



Vlees aangevroren en dun gesneden


Marinade goed tussen de plakjes aangebracht


Een een nachtje terug in de koeling


Aandrogen tussen keukenpapier


En op de WSM met een stukje kersenhout voor de rook


Na 7 uur op 60gr:


Wat vonden we ervan? De smaak is in eerste instantie niet heel heftig. De nasmaak dan wel weer...  De volgens keer wat meer soyasaus of meer zout.


 
Vandaag deze Steven gemaakt, met een stuk rundermuis (2,3 kg) van de Makro. Ik vond deze variant minder qua smaak dan mijn eigen versie, qua ingredi?nten lijken ze wel veel op elkaar (zie recept Beef Jerky http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=16607.msg265479#msg265479)


De hoofdrol speler, mooi stuk rundermuis

En de rest van het team

Plakjes heb ik paar uur in de vacuvin bak gedaan, vervolgens tussen stukken keukenpapier nachtje laten drogen in de koelkast

Smoker zit helemaal vol (3 1/2 rooster vol), ga een extra rooster aanschaffen, daar is nog plaats voor in deze Rosle

Beetje appelrook (wat ruikt dat toch lekker) en temperatuur mooi constant op 65 C

2 roosters zijn na 4 uur goed

Temperatuur zakt te ver, even paar briketten in de starter en we kunnen weer

Laatste stukken hebben nog een klein uurtje op de smoker gelegen en waren toen ook klaar.
 
Hier mijn resultaat. Ik had de stukken alleen wat dunner moeten snijden.

66bdaf905a8e2fb45ab9731b120c8e30.jpg

b01ce1f4bf0aaf1739570bf9ac2ebbbd.jpg

352bcafc084365da17a15fb0df92f2c6.jpg

81e36edbbbf68487ed4851be0a8096de.jpg

b748b70a548ae2efeaeb3087ce15bb34.jpg

23958ba43aa9998fca49b2637bf68782.jpg

7021144ec11a51f59a7ec5bf8a77285c.jpg

7470296513228a8649dbd977689bcf39.jpg

fc715311baf33b6ba566e903c7167983.jpg


Wel erg lekker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zien er allebei weer lekker uit.
 
Ook bij mij is MR. Steven langs geweest. Sriracha Beef Jerky moest het worden.

Bij mijn huisslager de piranha in dikke bourgondische plakken laten snijden.


De ingredi?nten:




De marinade:



Vacuum getrokken:




Uitlekken en deppen:



Op de Q ermee:






Klaar!




Ik moet zeggen dat het verassend lekker was. Ik was bang dat hij te pittig zou worden maar dat was niet het geval.


Op naar de volgende.










 
Ik heb deze gemaakt met rosbief
Beetje gesmokkeld en de slager gevraag om plakken van 3 mm te snijden
Ik heb de reepjes een nachtje laten marineren
Heerlijk recept maar man man man wat pittig !!

512b406dcab09efe80349eaa652ef221.jpg
c42a401d3a42582fe9604ff12ef6568b.jpg
2cb0b17c5c1722ced0da6a1380991970.jpg
a931589ad7a956759ea6f914ac39a0a3.jpg
6bf8880fb0ea1c57e4f9f956ed0451d8.jpg
09191b058cf3baf7e5499fcc20225a4f.jpg


Ik kon de UDS netje op de 70 gr houden maar een uur voor het eind ging hij uit dus als de sodemieter paar gloeiend kooltjes erbij en weer gaan !

Dit moet ik vaker maken was de reactie hier maar iets minder pit
 
Heb je het vlees niet eerst tussen keukenpapier gedaan om de overtollige marinade eraf te halen?
Dat zou de reden kunnen zijn van de pittige smaak..
 
Ceriel zei:
Heb je het vlees niet eerst tussen keukenpapier gedaan om de overtollige marinade eraf te halen?
Dat zou de reden kunnen zijn van de pittige smaak..
Nee klopt heb ik niet gedaan dat gaan we de volgende keer wel doen
 
Waar komen die mooi lekbakjes met roosters erin vandaan?
 
Ikea! :)
Daar zag ik vorige maand trouwens ook 2 kleinere uitvoeringen (zonder roosters). De kleinste gehaald voor in de WGA, mooi lekbakje  ;)
 
ErikSchreurs zei:
Haha nog even en Ikea is de grootste in bbq accessoires
En die roosters gebruik ik ook nog als extra roosterverhoger in mijn smoker. Werkt prima
 
ErikSchreurs zei:
McPeet zei:
ErikSchreurs zei:
Haha nog even en Ikea is de grootste in bbq accessoires
En die roosters gebruik ik ook nog als extra roosterverhoger in mijn smoker. Werkt prima
Ja met extra boutjes als verhoging ?
nee, rooster heeft van zichzelf een soort verhoging,
zie
 
Terug
Bovenaan Onderaan