BasBQ
Beef en Steak

Kolen om de Kamado hoog in temperatuur te krijgen

Hamer

Sprokkelaar
Berichten
42
Welke kolen gebruiken jullie om bijvoorbeeld fatsoenlijk een pizza te bakken op de Kamado, oftewel zodra je 350+ graden gaat?

Zelf heb ik nu Dammers, maar ik kan niet zeggen dat ik hier geheel tevreden over ben. Vooral als ik pizza wil maken, branden deze kolen binnen no time op. 1 pizza lukt nog, maar bij de 2e pizza zijn de kolen nagenoeg op, terwijl ik de basket toch wel tot ongeveer de rand vul. Daarnaast wel de schuiven open en de schoorsteen ook, zodat hij boven de 350 graden komt.
Ik heb trouwens een Basterd Urban 2019.
Of doe ik soms iets fout? Moet ik (zodra op temperatuur) de schuiven soms weer dicht zetten?
Of is er een hardere soort houtskool welke langer mee gaat op hogere temperaturen?
 
Ik gebruik fire up, binnen mum van tijd naar 450 (of hoger, maar verder gaat de thermometer niet). Maar op die temperatuur max 45 min en dan houdt het wel op. Lukt me overigens ook gewoon met dammers. Alles open en gaan...
 
Recent zelf ook overgestapt naar een Kamado.
Inmiddels heb ik naast de zak die ik bij mijn Kamado kreeg ook Mangrove Hardhout uit West Afrika, White Quebracho uit Argentini? en
Marabu Premium uit Cuba uitgeprobeerd.

Op basis van mijn ervaring zou ik je White Quebracho uit Argentini? adviseren. Maar zoveel soorten smaken, zoveel soorten kolen....

Ik heb hier op het forum een houtskool test voorbij zien komen.(geen idee hoe ik deze nu kan toevoegen) Daar kan je ook vast wat mee.
 
Meer kolen er in tot vlak onder je platesetter. Dat mandje is erg weinig hoor.
 
@Marcel, dank ga ook even testen!

@Noskos, dank voor de tip,  toch maar wat meer kolen er in dus? Ga vanavond even kijken.
 
En tussen de 2 pizza?s in, doe ik de schuifjes altijd wat meer dicht. Daarna weer open, gaat toch heel snel omhoog.
 
noskos zei:
Meer kolen er in tot vlak onder je platesetter. Dat mandje is erg weinig hoor.
Dat doe ik ook inderdaad. En gebruik ook Dammers. Laatst 15 pizza's kunnen bakken en nog kolen over. Temperatuur tussen de 300 en 350 en ging prima

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan