BasBQ
Beef en Steak

Houtskool met minimale geur

Vluggejaapie

Tondelzoeker
Berichten
4
Goedemiddag Allen,

Aangezien ik in een appartementencomplex woon ben ik op zoek naar houtskool waar een minimale geur vanaf komt. Ik kom eigenlijk na een zoektocht op weinig uit. Heeft iemand een tip?

p.s. ik heb een bastard medium 2019 op het balkon staan.
 
https://kokenmetvuur.nl/info/houtskool-overzicht/
Misschien dat je hier wat vind daarover. Suc6
 
Ik gebruik nu Black Ranch marabu. Weinig rook en weinig houtskool geur.
 
Dammers. Vind ik tot nu toe wel geurlooste,  :)
 
Maus zei:
Dammers. Vind ik tot nu toe wel geurlooste,  :)

Ik heb er nu weer een slechte zak tussen zitten, met stinkende houtskool ertussen.
Alle houtskool kan last hebben van een "lange halen snel thuis zak"
Ik heb daar ooit eens met Meneer Dammers zelf een onderhoud over gehad.
Als de vraag naar houtskool groot is (zomer) gaan de fabrikanten sneller produceren en is de kans groter dat het hout niet goed wordt omgezet in houtskool (pyrolyseren).
Als je dit houtskool aansteekt rookt het, brandt met gele vlammen en kan er een carboleumachtige (teer) lucht vanaf komen.
Het houtkool waarbij ik dat het minst heb gehad is Marabu van black ranch.
Persoonlijk ben ik een groot fan van Dammers en in mindere mate van Fire UP omdat dit beide allround houtskool is.
Marabu vind ik persoonlijk iets te hard en eigenlijk meer geschikt voor L&S en minder voor grillen.
 
Zelf ben ik aan het testen geweest op mijn Kamado en ben dit nog steeds aan het doen.

Heb nu Mangrove Hardhout
West Afrika, White Quebracho
Argentini? en Marabu Premium
La Habana, Cuba, geprobeerd.

Daarbij valt mij de rookgeur mi erg mee. Dat wat ik ruik vind ik aangenaam en acceptabel.

Ongeacht welke soort houtskool, zal er zo nu en dan rookhout gebruikt worden, dus dat genot hebben je medebewoners toch wel.
 
Thanks allemaal, wel veel bekende namen zie ik langs komen.

Marcel zei:
Zelf ben ik aan het testen geweest op mijn Kamado en ben dit nog steeds aan het doen.

Heb nu Mangrove Hardhout
West Afrika, White Quebracho
Argentini? en Marabu Premium
La Habana, Cuba, geprobeerd.

Daarbij valt mij de rookgeur mi erg mee. Dat wat ik ruik vind ik aangenaam en acceptabel.

Ongeacht welke soort houtskool, zal er zo nu en dan rookhout gebruikt worden, dus dat genot hebben je medebewoners toch wel.

Rookhout komt zeker een keer van te pas, ik vind het persoonlijk lekker ruiken. Tevens hebben mensen in een rijtjeshuis net zoveel last ervan.

 
Zo als Ewald ook aan geeft. Gebruik vooral een zachtere houtskool soort. Fire-up of dammers. Deze gaan heel makkelijk aan. En geven nouwelijks geur af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan