BasBQ
Beef en Steak

Houthakkerssteak

DSC03447.jpg


Toen ik nog mijn eigen keurslagerij had was dit de favoriet van mijn toen nog jonge kinderen.

De houthakkerssteak

Ontwikkeld door de keurslagers als Keurslager Special
Een procureurlapje met kruidenpasta en omwikkeld met rookspek.
Voor de kruiden pasta werd ?kruiden Willy? van Raps gebruikt, een heerlijke kruidenpasta met veel knoflook.
Nu kom je ze overal tegen in allerlei variaties maar ik vind de oorspronkelijke nog het lekkerst.

Het vlees
Hier komt de eerste keuze om de hoek kijken. Wil je zacht vlees low and slow bereid neem dan wat dikke procureurlapjes. Hou je meer van kort gebakken dan kun je beter wat dunnere nemen.
DSC03441.jpg


Het spek.
Het lekkerst is natuurlijk je eigengemaakte rookspek. Heb je dat niet dan neem je lange rookspekplakjes.

DSC03432.jpg


De kruidenpasta
Half bosje peterselie
Blaadjes van takje of 5 rozemarijn
Blaadjes van een bosje tijm
Bosje dille
Bosje basilicum
Oregano ik had geen verse dus een eetlepel gedroogd gebruikt
Groene peper 2 stuks
Knoflook 2 hele knollen
Zout 20 gram
Alles goed fijn snijden of hakken. Ik zet het daarna in de koelkast om even af te wachten hoe vochtig het wordt. Dit verschilt nog wel eens. Dit keer werd het niet vochtig door de gedroogde oregano.
DSC03434.jpg


Daarna in de blender of iets dergelijks met olijfolie en goed fijn malen tot een dikke pasta.
Is het te dik wat meer olie toevoegen.
Nu eerst proeven want het smaakt iedere keer weer net iets anders Het mag gerust wat zout en pittig zijn, maar je moet wel flink knoflook proeven eventueel wat knoflookpoeder toevoegen kan ook.
Deze pasta is prima op veel verschillende soorten vlees.
DSC03439.jpg


Hiermee gaan we de lapjes insmeren, aan de hand van de smaak die je geproefd hebt bepaal je hoe dik je het insmeert.
Ik laat het dan altijd een nachtje intrekken.
DSC03443.jpg


Nu de lapjes omwikkelen met het rookspek.
DSC03445.jpg

Eventueel hierna nog wat kruidenpasta aanbrengen en daarna op de bbq. Low and slow of kort grillen al na gelang je keuze is.
Pas op dat met het grillen je kruiden niet verbranden.

Eet smakelijk. :)
 
je hebt ons een paar dagen in spanning gehouden, maar dit moet ik toch zeker snel een na proberen te maken.
Ziet er zeer smakelijk uit.
Dank voor het delen  :)
 
KWIJL............. :p
 
ja. gaan we lusten. 100%.
 
Hopperdepop bij de to-do lijst op
 
Nu weet ik ook waarom het in je tuin zo lekker rook Bert!
 
Wauw! Bedankt! Gaan we zeker maken!
 
Lijkt me erg lekker, is de pasta ook te bewaren, invriezen b.v.?
 
Dat ziet er super lekker uit. Hoe lang liggen ze dan op de Q met low en slow?
 
En wat een prachtige foto's ook. Dat je er gelijk trek van krijgt staat buiten kijf.
 
Bert, je bent te laat.....

1. als inzending voor het foto thema bourgondisch
2. met mij bellen :(

Man wat ziet dat er heerlijk uit!
 
Man man man, wat lekker! Mijn to do wordt errug lang! Tijd voor vakantie
 
Terug
Bovenaan Onderaan