BasBQ
Beef en Steak

Gevulde varkenshaas met portobello-tapenade, salie en brie.

Barista

Tondelzoeker
Berichten
15
Vanavond maaltijd voor 1 dus experimenteertijd voor de varkenshaas.

Benodigd:

1 varkenshaas
150 gram ontbijtspek
1 stuk brie
1 portobello
1 teentje knoflook
1 bosui (of klein sjalotje)
6 blaadjes verse salie
3 walnoten
1 eetlepel honing
2 eetlepels maple syrup

Voor de glaze:
1 eetlepel BBQ-saus. (Ik heb Noskos' Sweet & Smokey genomen)
1 eetlepel honing
2 eetlepels maple syrup
1 eetlepel appelazijn

a5e5uqyz.jpg


Op de foto zijn meer ingredi?nten te zien maar die heb ik ook voor de bijgerechten gebruikt. Daarvan geen recepten want daar ben ik nog niet tevreden over.

Snijd de varkenshaas in de lengte open en klap hem open. Bestrijk de binnenzijde met een mengsel van 1 eetlepel honing en 1 eetlepel maple syrup. Plak hierop de salieblaadjes.

Snijd van de portobello de zwarte lamellen en een klein deel van het vlees los en snijd dit fijn. Meng dit met net zo fijngesneden bosui (ongeveer 5 cm van de stengel), knoflook, walnoten en een theelepel maple syrup. Verdeel dit mengsel aan de binnenzijde over de salie.
Leg hierop een flinke plak romige brie en schenk daar nog wat honing overheen.

ymanesuz.jpg


Vouw nu de varkenshaas weer dicht, en de dunne zijde weer terug zodat je een rol hebt die overal even dik is.
Omwikkel de varkenshaas met spek, maar zorg ervoor dat het midden van de plakjes de snede in het vlees goed afdichten. Wanneer je nog wat van de potobello-tapenade over hebt kan je dit bovenop hetBind nu het vlees met de spek dicht met slagerstouw en bestrooi lichtjes met je favoriete rub. Zet hem nu even terug in de koelkast.

dy7a9uru.jpg


(Dat opbinden moet ik nog even oefenen ;) )

Q klaarmaken voor indirect op 150 graden en de varkenshaas aan de koele zijde boven een lekbakje plaatsen. Thermometer plaatsen maar let op dat die niet in de vulling steekt.
Direct een klein handje rookhoutsnippers op de kolen (ik heb pecan gebruikt) en als dit niet meer rookt na 15 minuten de glaze aanbrengen.

e4ajeba8.jpg


Na totaal ongeveer 1 uur en 15 minuten is de kerntemperatuur 67 graden en kan hij van de Q af en even in folie rusten (10 minuutjes).
Dan touw verwijderen en trancheren en op bord.

su4ajasa.jpg


Zelf had ik er een gevulde portobello bij met aardappelgratin en gremolata.
De gevulde portobello was lekker maar te subtiel en vlak van smaak, de aardappelgratin mag wat meer kaas in.
De gremolata was perfect maar eerlijk, die frisse smaak vond ik niet goed combineren met de aardse smaken van het vlees.

Varkenshaas was heerlijk mals en licht ros?.
Deze gaat zeker vaker op het menu.
 
nu wil ik natuurlijk ook foto's zien dat het op de bbq ligt, en ook wil ik heel graag weten hoe het je gesmaakt heeft  :)
 
Sorry, Tapatalk mobiel liet me in de steek.
Bericht aangepast met foto's..
En sorry voor de fotokwaliteit, dat kan echt beter...
 
Deze komt op mijn lijst te staan!
 
Santino +1.      Deze ga ik ook maken.
 
Dit ziet er heerlijk uit.
Ik ga hem verplaatsen naar het recepten gedeelte.
 
Gisteren gemaakt....Super lekker. Bedankt voor t recept
 
Daar is niks mis mee !
 
Lijkt mij heerlijk!!
 
Lekker recept. Heb het afgelopen weekeind ook uitgeprobeerd. Opbinden was ook een klus maar al met al nog redelijk gelukt. Helaas maar ??n foto'tje kunnen maken omdat de kleine ook honger had en het stiekem toch wat koud was om buiten te eten :)

SgGEriw.jpg
 
Wow, mooi Sjoerd, ziet er heel goed uit!
 
Nice! Die ga ik deze week ook maken


De wereld in geslingerd vanuit de fijnste stad van Brabant!
 
Terug
Bovenaan Onderaan