BasBQ
Beef en Steak

Wedstrijd Pulled Pork

wedstrijdpp-7.jpg

Wedstrijd Pulled Pork

Vanwege mijn 150ste barbecue dit jaar, speciaal voor jullie allemaal, hoe ik tegenwoordig Pulled Pork maak en hoe wij dat bij de Sea Side Smokers voor de wedstrijd doen. Het recept is onze variant op het wedstrijd recept uit het boek Wicked Good BBQ.

Ingredi?nten:
1 procureur (2,5-3 kilo)
PP Injectiemix (recept volgt)
barbecue rub (bijvoorbeeld met Southern Succor Rub)
PP Glaze (recept volgt)
PP Eindsaus (recept volgt)

Extra:
Marinade Injector om het vlees mee te injecteren
rookhout, het liefst een milde soort, appel of kersen bijvoorbeeld, 2 a 3 stukken

Bereiding:
Snij het grootste deel van het overtollige vet van de procureur. Als er nog een beetje op zit is dat niet erg, als de grote dikke stukken maar weg zijn.
wedstrijdpp-1.jpg


Injecteer de procureur om de vijf centimeter met de PP injectiemix. Per gat injecteer je ongeveer 1 ounce (28 ml) marinade.
Bestrooi rijkelijk met de barbecue rub en pak in plasticfolie in. Laat 4 tot 8 uur in de koelkast liggen.
wedstrijdpp-2.jpg


Maak je barbecue klaar voor indirect barbecueën op 121°C / 250°F. Haal het vlees uit het plastic en plaats het in de barbecue weg van het vuur. Een smoker of keramische barbecue werkt hiervoor het makkelijkste.
wedstrijdpp-3.jpg


Na 5 uur of als de kerntemperatuur 74°C / 165°F is, smeer je het vlees in met opgewarmde PP Glaze.
(edit: er schijnt nog al wat onduidelijkheid hierover te bestaan. Wat zich het eerste aandient. Dus als na 4,5 uur je vlees op 74°C zit die je de glaze of na 5 uur als je vlees nog niet op 74°C zit.)
wedstrijdpp-4.jpg


Laat nog twee uur liggen, je hebt nu een mooie bark, zo heet de korst aan de buitenkant.

Haal het vlees uit de barbecue en pak het strak in aluminiumfolie in. Plaats terug in de barbecue en laat liggen totdat de kerntemperatuur 190°F (88°C) is.
wedstrijdpp-5.jpg


Haal de procureur van de barbecue, haal hem uit de folie en bewaar het vocht dat uit de folie komt komt voor de PP Eindsaus. Pak het vlees opnieuw in aluminiumfolie in en laat het zo een uur rusten.
wedstrijdpp-6.jpg


Trek het vlees uit elkaar en vermeng met zoveel PP Eindsaus dat het goed op smaak en mooi sappig is.


Serveer op een wit, zacht bolletje met wat schijfjes augurk.



Injectiemix:
Ingrediënten:
100 ml appelsap
60 ml appelazijn
40 ml honing
30 ml worchestershire saus
1 eetlepels zeezout
1 eetlepel uiengranulaat

Bereiding:
Meng alle ingrediënten net zolang door elkaar totdat het zout is opgelost.



PP Glaze
Ingrediënten:
1/2 cup barbecuesaus (bijvoorbeeld Noskos Sweet & Smokey BBQ Sauce)
2 eetlepels appelazijn
2 eetlepels honing

Bereiding:
Meng alles goed door en een klein pannetje en breng zacht aan de kook.



PP Eindsaus
Ingredienten:
1/2 cup vocht dat uit de folie komt na het rusten van de procureur
1/2 cup appelsap
1/2 cup barbecuesaus (bijvoorbeeld Noskos? Sweet & Smokey BBQ Sauce)
3 eetlepels bruine basterdsuiker
2 eetlepels worchestershire saus

Bereiding:
Breng alles in een klein pannetje aan de kook, en meng door het vlees.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zeg, lekker heerlijk!
 
Ik zal deze eens gaan proberen,
ik heb ondertussen een injectie mix met mosterd/honig geprobeerd en dit viel me wat tegen. Had er meer van verwacht, niet vies maar had er gewoon meer van verwacht.
Ondertussen staan mijn collega's in mijn nek te hijgen voor een nieuwe portie PP. Dit was ze nml wel bevallen.  ;)
Dus ik zal eens een nieuw stuk met dit recept gaan proberen.
Inpakken heb ik ook nog nooit gedaan, maar wel al eens een hogere temp aangehouden 250 en 275. (275 was per ongeluk ik had de DigiQ niet goed ingesteld  :p )Hier merkte ik niet veel verschil in, hoewel ik bang was dat het te snel ging en te droog zou worden (gelukkig niet)
Ik heb nog een "stukje" liggen dus dat komt wel goed.....
 
Wat de injectie vooral doet is het vlees wat zoeter en zouter maken. Je kunt ook perziksap, witte druivensap etc. gebruiken.
 
In "huize boldeagle" is de basic al populair laat staan de gepimpte versies, maar wat ik heel lomp vergeten ben :
Hartstikke bedankt voor het delen van jullie wedstrijd recept !!
 
Dat klinkt goed.
Ik heb een nek in de koeling liggen,dus kan ik het ook proberen.
Dat zal donderdag worden.
 
Ziet er weer goed uit. Dank Sea Side Smokers voor het delen.
 
Ziet er top uit. Krijg je spontaan zin in een broodje.
 
Heeeee
Dat is het afgelopen seizoen mijn lijfboek geweest.
Ik heb alle 4 de onderdelen (kip, PP, ribs en brisket) volgens hun recepten gemaakt
Veel komijn en bijzondere pepers in de basis en dat vind ik een super combi.
Hun Chicken white rub is ook zo lekker.

De saus heeft jouw saus naar de 2e plaats verplaats hier in huize poets....  ???  sorry
(ik maak ze nog steeds alle 2 hoor.)

Ik kruid hem nog wel ietsje na als hij klaar is. Dat is erg lekker met dat recept.

En koud.....
Klinkt raar, maar nog veel lekerder
 
Pulled Pork op deze manier bereiden is echt super. Veel malser en sappiger.

Dick, de Sea Side Smokers houden niet van geheimzinnigheid. We zijn slechts een kleine community daar moet je elkaar gewoon helpen wil je verder komen.
 
Frits + 1
 
Dank voor het delen! Moet er hier ook maar eens van komen, komend weekend zit vol (zaterdag naar Reitse) dus in de planning voor volgend weekend.
Nog wel eerst een injector scoren.
 
Gaaf, die gaan we ook maar binnenkort eens maken, ik heb nog twee procureurs in de vriezer dus gaat goed komen!

Hak je het vlees na het pullen ook nog wat fijner, of laat je het grof?
 
Geweldig dat jullie dit delen !

Net dat maakt dit zo een tof genootschap :)
 
Erg sportief dat jullie dit met ons willen delen hoor  :)
Dit wordt hier ook de volgende PP.

animaatjes-bedankt-68464.gif


Mac
 
Ik hak het niet fijn, het is zo mals dat je het in hele dunne strengetjes kunt drukken.
 
Gefeliciteerd met je 150e, dat red ik in 3 jaar misschien...
En hartelijk dank voor het delen. Ik ga het zeker proberen!
En dat boek, daar ga ik ook naar zoeken..
 
150 BBQ's op een jaar, ik wou dat ik daar ook tijd voor had :(

Zeer veel dank om dit recept te delen! Ik heb nog nooit een PP gemaakt ( :eek: ) maar ben wel van plan om het binnenkort te proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan