BasBQ
Beef en Steak

Veel rook bij gebruik brikettenstarter

Hallo bbq'ers,

Het blijft mij verbazen hoeveel rook er vrij komt bij het gebruik van de brikettenstarter. Is het normaal dat de eerste 10 minuten de achtertuin verdwijnt in een dichte mist?
Het maakt niet uit welke briketten ik gebruik, misschien zijn het de aanmaakblokjes... het is in ieder geval voor de gasten geen geweldig ervaring om eerst zelf gerookt te worden :).
Na 10 minuten is de rook verdwenen en nog 10 minuten later zijn de briketten boven in grijs en kiep ik het geheel om in de bbq.

De brikettenstarter vul ik meestal tot de rand, er onder liggen drie aanmaakblokjes (weber, milieuvriendelijke) en om het enigszins te versnellen stop ik nog twee aanmaakblokjes tussen de briketten.

Wat is jullie ervaring en advies?

Grz.

Marco
 
wat voor kleur heeft je mist?
en welke briketten?

ik ben gewend dat het een beetje rookt (zwart) maar geen gruwelijke hoeveelheden dat ik er rook signalen van kan maken (of iets dergelijks)
 
Marcozld zei:
Hallo bbq'ers,

Het blijft mij verbazen hoeveel rook er vrij komt bij het gebruik van de brikettenstarter. Is het normaal dat de eerste 10 minuten de achtertuin verdwijnt in een dichte mist?
Het maakt niet uit welke briketten ik gebruik, misschien zijn het de aanmaakblokjes... het is in ieder geval voor de gasten geen geweldig ervaring om eerst zelf gerookt te worden :).
Na 10 minuten is de rook verdwenen en nog 10 minuten later zijn de briketten boven in grijs en kiep ik het geheel om in de bbq.

De brikettenstarter vul ik meestal tot de rand, er onder liggen drie aanmaakblokjes (weber, milieuvriendelijke) en om het enigszins te versnellen stop ik nog twee aanmaakblokjes tussen de briketten.

Wat is jullie ervaring en advies?

Grz.

Marco

Dit is DE reden dat ik met een andere manier van aansteken ben begonnen. :D
De LooftLighter maar daarover is al h??l veel over geschreven. ;)
Type het maar eens in het zoekprogramma. :-$

Maar die twee aanmaakblokjes TUSSEN de briketten is je grootste fout, heb ik ook eens gedaan toen ik dacht dat het niet snel genoeg ging, nou daar was de buurt niet blij mee.
 
+1 voor de Looftlighter. Wat een uitkomst!

Toen ik de brikettenstarter gebruikte, had ik ook meer last van rook dan bij de Looftlighter. Het ergste was bij de normale Weber briketten, kokos was al minder. Inmiddels ben ik overgestapt op een kamado en daar gebruikte ik eerst ook aanmaakblokjes, dan rookt die ook veel meer dan bij de Looftlighter..

Ik kan je hem dus aanraden!
 
de looftlighter of anders een elektrische onkruid brander. ik heb er een in de supermarkt gescoord. de toevoeging dat je er ook de bbq mee aan kon steken nam ik met een flinke korrel zout, maar het werkt fantastisch! en dat voor slechts 20 euro.
 
Goed kool gebruiken en absoluut geen aanmaakblokjes tussen de briketten, dat laatste is een absolute garantie op een heerlijke rookontwikkeling. Eventueel Grill Time wokkels, 100% natuurlijk zonder vage troep er in met minimale rookontwikkeling. Doosje met 32 stuks voor 2 euro in de aanbieding, gebruik ze al langer en doe dan twee onder de starter.
 
Mijn ervaring is dat 1 of maximum 2 wokkels onder de starter veel minder rook geeft, gewoon minder wokkels gebruiken en wat meer geduld hebben.
 
+1, hier ook weinig rook met 1 of 2 wokkels onder de starter.
Ik zeg niet dat je niks ruikt of ziet, maar het is niet dramatisch.
 
Brecht zei:
Mijn ervaring is dat 1 of maximum 2 wokkels onder de starter veel minder rook geeft, gewoon minder wokkels gebruiken en wat meer geduld hebben.


Zo zie je  maar weer dat geduld hebben een "schone" zaak is. (letterlijk en figuurlijk). :D
 
Duidelijk verhaal dus. Geen aanmaakblokjes tussen de briketten en ik zal tzt als de aanmaakblokjes op zijn overstappen op wokkels.
Ook een goede tip over het gebruik maken van een brander. Ga ik proberen.

Overigens... merk briketten maakt niet uit. Ik heb Weber, kokos, A en B merken geprobeerd maar maakt weinig uit.

Bedankt allemaal voor de reacties!
Grz.
 
Zelf heb ik het alleen wanneer ik de hele starter vol gooi met kolen.
Geeft ik het vuur de ruimte om door de kolen heen te gaan scheelt
dat echt heel veel rook.

 
2 aanmaakblokjes eronder is meer dan genoeg. Gewoon wachten. Pak een biertje of wat anders en accepteer dat het  even duurt.
 

Rubracer

Tondelzoeker
Berichten
18
Hete lucht pistool bij Action voor nog geen 10 euro! Werkt nagenoeg als een looftlighter.
Hoopje briketten (Weber) en dan dichtbij beginnen en er tussen blazen tot er 2a3 lekker beginnen te gloeien dan iets meer afstand houden tot het klinkt of het nog harder gaat blazen.......filmpjes zoeken op YouTube: typ, BBQ hot airgun....succes.
 
Ik pak de soldeerbrander en steek daar een stuk houtskool mee aan. Die gooi ik in mijn kamado een paar keer blazen en hij brand. Bij pizza steek ik er een paar meer aan.
 
Onkruidbrander van de action. Voor nog geen 10 euro.
 
Niemand die meer houdt van echt vuur?
 
Zelf heb ik het alleen wanneer ik de hele starter vol gooi met kolen.
Geeft ik het vuur de ruimte om door de kolen heen te gaan scheelt
dat echt heel veel rook.
+1 Is ook mijn ervaring. Bij minder briketten die snel branden veel minder rook.
Is genoeg voor starten L+S en als ik H& F wil neem ik wat meer tijd om de briketten op de plek in de BBQ de rest aan te laten steken.
 
Hallo bbq'ers,

Het blijft mij verbazen hoeveel rook er vrij komt bij het gebruik van de brikettenstarter. Is het normaal dat de eerste 10 minuten de achtertuin verdwijnt in een dichte mist?
Het maakt niet uit welke briketten ik gebruik, misschien zijn het de aanmaakblokjes... het is in ieder geval voor de gasten geen geweldig ervaring om eerst zelf gerookt te worden :).
Na 10 minuten is de rook verdwenen en nog 10 minuten later zijn de briketten boven in grijs en kiep ik het geheel om in de bbq.

De brikettenstarter vul ik meestal tot de rand, er onder liggen drie aanmaakblokjes (weber, milieuvriendelijke) en om het enigszins te versnellen stop ik nog twee aanmaakblokjes tussen de briketten.

Wat is jullie ervaring en advies?

Grz.

Marco
Geen blokjes ertussen...misschien grovere brandstoffen gebruiken...er moet heel veel lucht door de starter kunnen....minder vol kan helpen en bij voorkeur kurkdroog...op zolder bewaren ipv schuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan